Mat och motion
Jag ha varit vegetarian hela mitt liv och har aldrig varit överviktig… men jag motionerar inte längre (förr red jag). Så nu har jag bestämt mig för att försöka tvinga ut mig själv på en rask promenad, powerwalk eller lite jogging med hundarna varje dag efter skolan (5 dagar i veckan, 30-60 min), ska försöka få med min syster också. Samt även kombinera några enkla hemmaövningar, ex. plankan, olika situps, olika crunch och "upphopp/grodhopp" m.fl. Just för att bli starkare och mer "slimmad", jag är inte överviktig men jag vill försöka få ner midjemåttet litegrann, jag tycker att den ökat det senaste året och jag vill göra något åt saken innan "det gått för långt". Får ångest över den…
Men jag tänkte kombinera motionen med bättre mat, en mer strikt kost. Just nu tänker jag inte på vad jag äter, jag funderar på att testa en "egen väg" innan jag försöker med en rekommenderad diet, så som GI eller LCHF.
En sak jag förstått är att jag behöver minska ner kolhydratsintaget rejält! Jag äter alltid potatis, pasta eller ris till lunch och middag, ganska mycket ut av det också, för att bli mätt.
Är qinuoa, bulgur och couscous (fullkorn) bättre alternativ?
Jag har tänkt utesluta bröd så mycket som det bara går, i vissa fall kan det bli fullkorn isf. Jag dricker enbart vatten och det har jag gjort sedan 6 år tillbaka. Jag ska även försöka sluta äta godis, chips och snabbmat, istället erkätta snacks med ex. grönsaker och dipp, nötter och frukt (som jag redan äter en del av). Men även ersätta grädde och mjölk med sojagrädde och sojamjölk. Äta riktigt naturligt smör och utesluta margarin helt. Jag steker all min mat i olivolja, aldrig smör eller margarin.
Jag äter sällan frukost, i princip aldrig och det kan gå många timmar mellan målen, jag ska försöka få till mina måltider mer regelbundet och äta någonting till frukost. Vad tror ni om att äta en sallad till frukost? (Jag är inte så mycket för den typiska svenska frukosten, och jag är aldrig hungrig på morgonen.) Jag hatar mjölk/yoghurt med flingor, bröd vill jag undvika och gröt tycker jag inte riktigt om. Samt lunch (11-12.30 på skolan), middag efter skolan (15-16.00) och lättare kvällsmat (18.00) ex. linsgryta, soppa eller kikärtssallad. Om jag blir sugen - nötter eller frukt mellan måltiden, jag småäter sällan.
Dessutom har jag hört om att ett glas varmt vatten med citron på morgonen ska vara bra och hjälpa magen? Stämmer det?
Vet inte om detta passar in i "Hälsa"? Tänker mer på sjukdomar och psykisk hälsa, men motion och kost har väl en del i hälsan också?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det där låter tufft, om det bara gäller att minska midjemåttet lite. Jag vill föreslå att du arbetar dig fram stegvis för att nå en nivå som känns bra för dig.
Först kommer den regelbundna motionen, som man mår bra av.
Samtidigt skippar du läsk, godis, chips och snabbmat.
Sedan måste du äta dig mätt för att orka. Våra sädesslag är alldeles utmärkta, så fortsätt att äta bröd. Växla bara över till de nyttiga bröden. Rotfrukter är också bra, så inte ska du väl slopa potatis? Utöka gärna med fler rotfrukter och grönsaker. Vad det skulle vara för fel med ris och pasta förstår jag inte heller.
Mjölk och ägg är bra mat som dessutom ger mättnadskänsla. Det kanske kan passa dig till frukost.
Ofta är det tillbehör och tillsatser man bör se upp med. Undvik feta såser, kladdiga (= feta) pålägg och sötade produkter. Det kommer man långt med.
#1 Ja det kan nog vara sant, att det är tufft
Anledningen till varför jag vill försöka utesluta, eller iaf. minska ner på ris, bröd och pasta är för alla kolhydrater… potatis trodde jag var bra men läste runt att det också ska innehålla mycket kolhydrater (dock vet jag att det är bättre alternativ än ris, pasta och bröd).
Jag äter inte ägg… dricker inte mjölk eftersom jag inte tycker om det. Hehe så därför blir det knepigt med frukost 
Jag kommer "få lov" att äta en del bröd, ris, pasta och potatis för att få i mig mat och bli mätt ändå eftersom att jag kommer äta i skolan och hemma hos min pojkvän ibland, dock kommer jag inte ha hela eller halva tallriken med sådant, utan kanske 1/3 eller 1/4 av tallriken… 
Fast en del av de råd du nu ger Lill-Kisse går stick i stäv med LCHF/GI vilket vad jag förstår är vad TS strävar mot på sikt. 
Spannmål är inte speciellt "utmärkt", så det är bra att vara lite försiktig där. Speciellt med raffinerade sorter. Spannmål innehåller förutom bl a lektiner (har jag för mig att det heter. Men jag blandar ibland ihop det med fytiner…) som inte är snällt mot våra kroppar. Om man ändå vill äta bröd på spannmål är hemgjort surdegsbröd det bästa. På kolhydrater i fokus finns brödrecept utan mjöl, ofta med mandel, nötter och/eller fröer.
Jag håller med om rotfrukter och grönsaker. Kör på med dem!
Feta såser och feta pålägg är bra, de mättar och ger energi, men gör dem själv så slipper du många onödiga tillsatser.
Så länge sojan är fermenterad så är den ok som människomat. Annars bör man vara lite försiktig med större mängder sojaprodukter. Samtidigt behöver du ju få i dig fullvärdigt protein. Ägg är fantastiskt bra mat! Innehåller allt vad vi behöver utom c-vitamin. Om du kan tänka dig att äta lite fisk så är ju det också kanon.
#3 Tack
ja jag tänkte lite på längre sikt, bara för hälsans skull.
Ja potatis är ju gott, ex. rotfruktsgratäng, bakad potatis, klyftpotatis m.m. men synd nog avskyr jag ägg, både lukt och smak, provat både kokt och stekt (med kryddor och som omellett), inte vuxit upp med ägg så det kan väl förklara saken. Fisk vill jag inte äta, aldrig ätit kött (jag räknar in alla sortes djur nu, höns/fåglar och fisk) Vill inte börja heller.
Jag hittade "detoxprogrammet" vilket verkar ha super goda recept som tilltalar mig och som jag nog inte kommer ha några större problem att hålla mig vid, kan gå hem under skoldagar och äta också (bor nära skolan). Hade tänk köra på deras recept för att "rensa kroppen" under ca 3 veckor och sedan sakta börja lägga till lite kolhydrater som fullkornspasta eller fiberpasta, ris, fullkornsbröd och främst potatis samt även naturligt fett
(olja, smör) såser, ost m.m. Men fortsätta hålla mig ifrån godis, chips, bakelser, läsk och annan skräpmat/snabbmat.
Jag provade på lite "Pop pilates" idag (hemma, genom en "lärarledd youtube film") i ca 30 min som verkade helt okej, tror jag ska försöka fortsätta med det ett par gånger i veckan eftersom att jag inte är så mycket för sport. 

Får jag passa på att ställa en fråga, oavsett dietmodell.
Vad är det som anses olämpligt med kolhydrater? Är det något innehåll eller viss påverkan på kroppen. Ja, hur yttrar det sig?
Det beror en del på vilken typ av kolhydrater det är. "Snabba" kolhydrater som socker och vitt mjöl är värst. Förutom att de höjer blodsockret (vilket är direkt dåligt för diabetiker, men det kan även orsaka övervikt hos hyfsat friska) så funkar de inflammationsdrivande i kroppen. Längsamma kolhydrater som finns i t ex grovt bröd höjer blodsockret långsammare och det är i alla fall lite bättre än när det sker snabbt.
Om man äter mycket kolhydrater så får man ett svängande blodsocker vilket innebär den omtalade blodsocker-berg-och-dalbanan. När blodsockret är högt producerar kroppen insulin för att ta hand om sockret. Högt insulin gör också så att fettdepåerna "låses" och det kan upplevas svårt att gå ner i vikt (om man vill det). Den berömda berg-och-dalbanan orsakar humörsvängningar hos många. När insulinet väl har tagit hand om sockret är alltså blodsockret lågt igen och man reagerar med hunger.
Om man är ung, frisk, normalviktig och motionerar så kan man dock klara en hel del kolhydrater utan att må dåligt. Man har oftast en oförstörd metabolism då. Motion ökar insulinkänsligheten, så det är alltid bra.
På sikt kan man utveckla diabetes typ 2 om man under lång tid utsätter kroppen för hög belastning av mycket kolhydrater. Mer och mer insulin måste utsöndras för att ta hand om sockret och till slut fixar inte kroppen att tillverka eget insulin.
Lång förklaring men det är en del av det i alla fall. 
Vad gäller just spannmål så ska jag kolla upp det och återkommer.

#7 Jättemycket tack för den beskrivningen! Av den förstår man hur viktigt det är att vara nyanserad i varningar för det ena och det andra.
Rent generellt upplever jag inte kolhydrater som direkt farligt, vilket jag tycker bekräftas av din beskrivning. Det gäller närmast att hålla reda på vilka kolhydrater man kan ha anledning att undvika. Visst har vi hört att man bör minska på socker och vitt bröd. Däremot bör det vara okey att äta grovt bröd eller "mörkt" bröd, som en del uttrycker det.
Nej allt är inte enkelt, helt klart. Men det blir lätt generaliseringar när man ska förklara något snabbt eftersom hela bilden är så komplicerad. Även jag har överförenklat.
Det beror mycket på ens personliga förutsättningar. För diabetiker, pre-diabetiker och andra metabolt sjuka är alla kolhydrater farliga, både långsamma som snabba. De som har problem med magen mår dåligt av spannmål och blir bra bär de utesluts ur kosten. De med inflammatoriska sjukdomar mår bättre av att utesluta kolhydrater (alla sorter). För friska kan överkonsumtion av kolhydrater på sikt leda till sjukdom. Kolhydratrika livsmedel innehåller ingen näring vi behöver, som vi inte kan hitta i andra livsmedel. Så man kan väl säga att om de inte är direkt farliga för stunden så är de onödiga
Även om en del av dem smakar rätt gott 

Det lilla jag vet om kolhydrater (bortse från socker och vitt bröd nu) är att kolhydrater är en viktig energikälla. Eftersom man behöver mat som ger energi, uppstår frågan vad man kan ersätta kolhydraterna med.
Nu frågar jag inte för personlig del, eftersom jag tål ris, pasta, potatis och mycket bröd hur bra som helst. Men vi bör väl hjälpa frågeställaren Wera med vad hon kan få energin av. När man ska börja träna, måste det vara viktigt att få tillräckligt med energi.
#11 Du ersätter med fett som också ger energi. Du behöver dock mindre av det eftersom det ger mer energi.
Är man verkligt intresserad finns kolhydrater forumet här inne på iFokus, de har nog en hel del artiklar med matnyttigt :)

Wera skrev att hon är vegan och då vill hon väl inte äta nåt fett för att få energi? Alltså bör hon inte sluta med nyttiga kolhydrater.
#13 I inlägg #0 står det att TS är vegeterian, inte vegan.
Och det är ju upp till henne hur hon vill lägga sin kost. För övrigt svarade jag bara på din fråga :)

#14 Det är inte jag som ska ersätta något. Jag mår jättebra av den allsidiga kost jag äter. Kanske därför som jag inte är så insatt i skillnaden på mathållning för en vegan och vegetarian. Får be om ursäkt för det.
Det är Wera som bad om råd.
Om du inte är överviktigt utan bara har lite extra runt midjan så kan det mycket väl räcka med att du börjar röra dig mera. Du kan ju förutom att köra kondition genom promenader och så också köra något gympaprogram eller styrkerträningsprogram. Många gånger räcker det för att komma rätt om man inte har något större behov av att gå ner i vikt.