Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6035 ggr
Rumblebee
2011-09-18 17:08
0

Rosacea, ansiktskräm?

Var till vårdcentralen i torsdags för min rodnad i ansiktet, som läkaren konstaterade är rosacea, så har nu fått en gel (finacea 15%) som jag använder 2 gånger om dagen.

Enlikt läkaren, och bruksanvisningen till gelen, så kan det ta 1-2 månader innan resultat syns.

Så nu undrar jag om det finns någon här som vet någon återfuktande ansiktskräm som jag kan använda mig av, då gelen gör att jag blir rätt så torr, vilket gör att jag gärna sitter och pillar för att få bort torra bitar av hud Obestämd

Skulle även vara intresserad av tips på täckstift eller annat så att man kan dölja rodnaden lite när man ska gå ut, för det är inte kul att behöva gå ut och känna sådan ångest så att man vänder bort huvudet när det kommer någon förbi passerande. (Kan tillägga att enda gångerna jag är ute, så är det för att rasta hunden, och gå till affären typ.)

SaraC
2011-09-18 17:19
0

Jag har också rosacea och extremt torr hud jämt.

Använder dels en kräm en släkting till mig gör själv och dels en olja från Clearly Gone. Använder både deras Moisturizer med 100% naturlig ekologisk kallpressad jojobaolja och deras rengöring med ekologisk oliv & ricinolja.

Vad det gäller täckning så är det grönt som dämpar rött, så du bör leta produkter med gröna pigment. Själv använder jag Smashbox Photo Finish Color Correcting Foundation Primer i färgen Adjust, en grön nyans. Dyr, men dryg och effektiv. Sedan lägger jag min vanliga foundation över.

Dessa produkter är nog de bästa jag testat och jag har provat mycket genom åren, men kanske finns fler tips att få så ser fram emot att följa tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rumblebee
2011-09-18 17:38
0

Okej, tack för tipsen, ska ta och kika närmare på det du nämnde.

[Asta]
2011-09-18 18:20
0

Loreal har också en sådan. Kanske något billigare. Fungerar också bra för att dölja det röda.

Primulan
2011-09-18 19:24
0

Jag var på Apoteket för några månader sen och frågade efter hudkräm och rengöring för jag blir irriterad av allt jag använder i ansiktet.

Fick tips på A-DERMA serie, där jag köpte Gel Moussant, för att tvätta med, som inte irriterar alls, samt EXOMEGA Balm som är en fet hudkräm. Mitt ansikte har förbättrats radikalt.

De produkter jag fått utskrivna av hudläkare har däremot inte hjälpt ett skvatt. Har varit hos hudläkare ett flertal gånger.
Jag tror inte jag har Roacea utan att det är min "inflammation" som jag har i kroppen som också visar sig i ansiktet. Min husläkare bekräftade mina tankar, att det är nog inte Rosacea. Jag har nämnligen haft detta sen jag var någonstans mellan 13-15 år.