Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 9989 ggr
[hehlenaaa]
0

Hugger i äggstocken?

Skrev detta på kvinna.ifokus men skriver även här!

Varenda gång jag har ägglossning får jag sån hemsk värk, nästan lika ont som under mensen (då jag lider av enorma smärtor, spyr osv),jag misstänker att värken kommer från äggstockarna?

Hursom, det senaste året har värken varit väldigt lokal, endast på höger sida, antar att det är höger äggstock. Alldeles nyss, när jag hostade till lite, så högg det verkligen till i äggstocken, det svartnade nästan för ögonen!

Har tidigare känt en lindrigare form av dessa hugg, antingen när jag "dragit in magen" eller bara sträckt på mig. Alltid på höger sida.

Någon som har varit med om något liknande?

Zabbio
0

Kan jag inte påstå att jag har, men hoppas att du får svar.

Jag kan tipsa om att dricka rölleka te. (smakar lite udda, men häll i honung/socker om det behövs). Det är en välkänd ''kvinno-ört''. Börja dricka en kopp eller två om dagen en-två veckor innan värken hugger i.. Själv drack jag det mycket när jag var yngre, hade aldrig menssmärtor och antog att jag var en sån där lycklig kvinna som är förskonad från sånt. Sen slutade jag dricka teet och fick nstan panik över den där konstiga smärtan som kom några veckor senare.. sen kom mensen och jag började ana vad det var. Testade teet igen, värken försvann, slutade dricka, den komm tillbaka etc. :3 Är annars lite skeptisk till ''naturläkemedel'' osv men här  är jag överbevisad..

Men gör det så ont så bör du kolla upp det så att det inte är något annat, allvarligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maria
0

Är det just vid mens och vid ägglossningen så verkar det rimligt att det är din äggstock som smärtar. Det är vanligt att vissa kvinnor känner av detta ganska tydligt

Har du besvär med flytningar eller lätt feber så ska du söka vård för då kan det vara en inflammation i äggledaren/stocken.

/Maria

JohannaEkroth
0

Jag skulle gå till gyn om jag vore du. Du kanske har som jag PCO-äggstockar (mångcystiga äggblåsor) dvs ägg som inte mognar utan blir till klasar och så kan de fastna, därav det gör ont.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else