Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7854 ggr
Zabbio
2011-09-12 00:20
0

Blöder/får sår lätt, varför?

Den senaste tiden har jag haft lätt att få sår, tandköttet blöder lätt när jag borstar tänderna och jag får små prickar som bildar ränder och liknar nästan skrapsår, väldigt lätt i huden. Till exempel hade jag en jacka som var lite för trång över axlarna idag, och nu har jag dessa prick-strecken tvärs över armen vid axeln, samt  armbågsvecken, där jackan stramat åt lite emellanåt. Annars har jag inte kännt något obehag av jackan, lite tight när jag tog på den men det var inte mer än att jag snabbt glömde bort det.

Jag får inte blåmärken så lätt eller så.

Men vad kan det vara? Någon brist av nåt slag och i så fall av vad?

Senaste veckorna har varit rätt nedstämda (depression) och trötta, men de senaste dagarna har jag kännt mig glad och full av energi.

Försöker äta hyfsat vettigt även om jag slarvar med vitamintabletterna.

Promenerar 6km var/varannan dag, och har häst som håller igång mig lite.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

EvaG
2011-09-12 02:27
0

Tycker du ska prata med en läkare. På mig verkar det som du har brist av något och det behöver inte vara vitaminbrist. Du kanske bär på någon slag av infektion.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Zabbio
2011-09-12 09:47
0

Mmm har nog en urinvägsinfektion på G. Trodde inte att det satte sig i hudenså pass bara.

Inte lönt att prata med läkare, får ite tid inom den närmsta månaden ändå så antingen läker det ut av sig själv eller så blir det akut.

mongu
2011-09-12 10:25
0

Om du har en urinvägsinfektion på G så ska du söka för den. Det är inte bra att gå med då det kan sprida sig vidare upp till en njurbäckeninflammation vilket i sig är ett mycket allvarligt sjukdomstillstånd.

Så sök för urinvägsinfektionen och visa samtidigt upp märkena du får.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zabbio
2011-09-12 10:56
0

#3 Som sagt, då får jag ändå vänta 3-4 veckor på en tid och vid det laget har den antingen läkt ut eller blivit akut = köra till akuten. Fullständigt meningslöst att söka mao.

Karmatarerskanise
2011-09-12 15:48
0

#4 3-4 veckor?
Om du ringer för urinvägsinflamation så får man tid direkt.
Som #3 skriver kan det sprida sig, så det är inget läkarna tar lätt på.

Zabbio
2011-09-12 19:25
0

Ringde i fredags, berättade om symptomen och att det kändes som förra gången jag hade det, då ville de ge mig en tid den 3 oktober. Jag tackade nej, faktiskt.

Visserligen hade jag inte fått feber då och det  gör inte ont att kissa (gjorde det inte förra gången heller) men det var samma obehagskänsla och stötvisa smärta i nedre delen av buken, samt trött och hängig. Sen i helgen kom feber, lite yrsel och mer smärta, behövde kissa väldigt ofta. Drack iofs mycket också för att skölja ur systemet typ.

Nu har febern och smärtan lagt sig så jag tror det håller  på att  ge sig vilket som. Hade kanske fått tid snabbare om jag berättat om febern men det känns inte särskilt lönt.

Karmatarerskanise
2011-09-12 19:28
0

#6 Mycket underligt att du har svårt att få tid för det.

Zabbio
2011-09-12 19:34
0

Jo. Det var väl för luddigt. Menmen. Är bara glad om jag slipper ta piller.

Det är lite skumt där. Nån gång behövde jag prata med en läkare ang. medecnering, gick dit när de hade öppet och jag hade vägarna förbi, för att boka en tid. Det gick inte alls (varken samma dag eller över huvud taget) utan jag skulle ringa nästa morgon för att få en akuttid på vårdcentralen. Tyckte det var väldigt märkligt när det inte alls var ett akut ärende men jo, så var jag tvungen att göra om jag öht skulle få prata med läkare. Sagt och gjort, fick tid och sen var läkaren irriterad över att jag tagit en akut-tid.. :3 Detta var för ett par år sedan.

Annars brukar de vara bra när man väl kommer dit. Skulle behöva prata med en läkare för att se om det finns något alternativ till Sorbil (får mardrömmar och blir otroligt trött av dem i flera dagar, plus att det tar väldigt lång tid innan  de hjälper mot ångesten) men drar mig för det eftersom det käns så krångligt att få tag i dem och boka tid.