Vården har mycket kul för sig… jag fick kämpa i närmare ett halvår för att få järninjektioner. Klarade pga min ibsmage inte av tabletter (av någon sort) och anledningen till att dom inte ville hjälpa mig med injektioner var att dom ansåg att jag fick skylla mig själv för den troligaste orsaken till järnbristen och anemin var självskadebeteende. Då hade jag ett hb på runt 90 och totalt tomma järndepåer. Men det var ju mitt eget fe så då tyckte dom jag gott kunde ha problem.
Jag känner lite som så att det finns väl alltid något man gör fel i sitt liv och ska man neka alla som röker eller äter för mycket sötsaker eller inte motionerar, eller är psykiskt sjuka så skulle det int evara många som fick någon hjälp alls.
Jag är lite kluven.
Själv opererades jag ju i januari och jag slutade röka en månad innan och då var det ändå ingen läkare som sagt något men jag vet ju om riskerna med rökning och operation.
För mig så var det självklart att förbereda mig på bästa sätt.
Idag så har tendenesen att anmäla vården/personal ökat så med tanke på riskerna så kanske man kan förstå kirurgerna.
Skulle det hända någonting. Vems är felet då?
/Maria

#2 Problemet med vems fel det är kanske kan avhjälpas med någon typ av friskrivning. Dvs att man informerar om att riskerna är högre och patienten får skriva under att man godkänt det?
#2 Jo, det är ju en variant men någonstans så kostar det ju pengar om det blir komplikationer och det drabbar skattebetalarna.
/Maria

#4 Visst är det så, håller för övrigt med om klagomål på vården.. jag har upplevt mycket som inte fungerar men har ändå ett visst tålamod. En del saknar det helt. Har många gånger suttit på akuten och bevittnat hur människor blir fullständigt galna av att få vänta några timmar. Dom kan inte ta in och förstå att dom inte blir prioriterade först jämt och att andra är sjukare. Utan allt ska anmälas och fyyyyyyra timmar för att få hjälp är minsann skandal och inget man ska stå ut med.
En del har bara orimliga förväntningar på vården och dess kapacitet.
#5 Jag har inte jobbat på akuten men praktiserat där och himmel vilka människor man stötte på.
Hur många gånger hörde man inte "Nu har jag väntat så länge så det är lika bra att åka hem"
Då undrar man en aning om hur akut ärendet verkligen var
/Maria
Jag har bara råkat ut för sjukvårdens bra sidor egentligen. När det gäller rökning och vägrad operation så kan jag förstå det när det gäller till exempel lungsjukdomar och eventuellt hjärtsjukdomar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Instämmer helt med dig Leffe, men som #3 sa är det en riktigt bra variant på det hela.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
De flesta känner till att det är svårt aatt sluta röka och många klarar det inte på en kafferast. Det är kanske också något man ska tänka på innan man stoppar en akut opreation.

Jag är helt inne på vårdens linje. Det är inte enbart att det kostar mera pengar att vårda eller kan göra utan mycket för att riskerna är så mycket större för de som är rökare än de som inte är.
Nu var kravet att vara rökfri 4 veckor innan operation och 8 veckor efter, vill man bli av med värk kanske man ska ta det.
Det blir en sämre sårläkning när man röker, det kan bli komplikationer vid sövning osv.
Sjukvården kan göra underverk och gör det dagligen. Är det då inte rimligt att vi som patienter ställer upp på krav som underlättar eftervården?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#9 Fast akutoperationer har nog aldrig stoppats av denna regel och kan nog aldrig göra det heller utan det handlar om planerade operationer där patienten får reda på riskerna och "kraven" innan.
Sedan ska givetvis vården bistå med sluta-röka-hjälp för många behöver verkligen hjälp och stöttning med detta.
/Maria

Tror inte heller att akuta operationer har stoppats eller kommer att stoppas pga detta.
Är också så gott som övertygad om att man kan bli erbjuden hjälp med att sluta röka om man behöver precis som man kan få dietisthjälp eller sjukgymnasthjälp osv.
Det är många operationer som man behöver förbereda sig på. Om det sen är genom att träna, sluta röka eller gå ner i vikt så tycker jag att det är bra med kraven.
För man kan också tänka på att vi har en bra sjukvård i vårt land vi kan få många saker fixade. Dåliga leder, ryggar, vikt osv då kan jag känna att det är ett billigt pris att va så förberedd det bara går.
För om man inte tränar innan och framför allt efter en höftoperation så kan det faktiskt va gjord helt förgäves. Där måste man följa instruktioner från sjukvården.
Viktoperationer där krävs ofta att man ska klara av att gå ner en viss procent (rätta mig om jag har missuppfattat detta) Man måste lära sig att äta rätt och tänka rätt för all framtid. Annars är den operationen gjord i onödan. För man kan töja ut en förminskad magsäck.
Så ja jag tycker fortfarande det är helt rätt att det ställs krav att man ska va rökfri i samband med operationen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
ja! Rökning är ju ett betende som kan vara svårt o bli av med..
Läkarvården här i Sverige är tydligen bara till för friska människor eller de som läkarna tycker är intressanta o arbeta med.
Trodde att det var intelligenta människor som jobbade som läk. som vet att vissa människor faller i ett missbruk o kan inte ta sig ut..För det är ju ingen som röker i den situationen för o JÄVLAS. Utan man kan bara inte motivera sig o sluta..
Hade det varit så lätt o sluta med beteende som inte är bra..DÅ Hade vi väl inte haft Missbruk…
Snus"""Kommer o visa sig är Så farligt""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vissa säger att det är svårare att sluta snusa
Jag snusar ju numera fast det gjorde jag på jobbet också när jag rökte.
Vi hade svårt att gå ifrån och då var snuset bra.
I början la jag in två prillor tills min man sa att jag såg ut som en guldhamster
/Maria
Guldhamster
Lena.P är jag i verkliga livet.

# 13 Då det är en begränsad tid som man ska avhålla sig från att röka, visserligen flera veckor men ändå är det inte värt det för att kunna få den operation det handlar om? Att kunna bli smärtfri och få en bättre livskvalite på köpet.
Tycker att det borde va motivation nog att bli av med smärtor eller andra besvär och då lägga cigaretterna åt sidan.
Ha en bra dag! Mongu.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker inte att det är helt orimligt att ha en önskan att patienterna för sin egen skull ska ha ett rökstopp. Det är ju i patientens eget intresse att operationen ska gå så bra som möjligt.
Läkarna ska därför tillhandahålla hjälpmedel och resurser för att patienten ska få så bra förutsättningar som möjligt att sluta röka.
#16 Jag håller med dej att det borde vara motivation nog att bli av med smärtor. Min sambos pappa gjorde en bypas för ca 4 år sedan och han hade rökt ett paket eller mer i säkert 20 år före det. Han slutade tvärt och har aldrig enns funderat på att röka igen. Han mår bra nu 

På tal om att gnälla på vården.. inatt satt jag på akuten och i väntrummet fanns också en tjej och en kille någonstans i tjugoårsåldern. Dom klagade högljutt på väntetiderna och att ingen gjorde någonting för att det skulle vara lite trevligt och kännas lite bra och vaddå akutvård när man får vänta sååå länge. Killen höjde rösten extra mycket när sjuksköterskan från receptionen var ute och städade lite i väntrummet. Hur lång tid dom hade fått vänta? Jo hela 40 minuter…
Det är sanslöst hur lite förståelse folk har ibland. Bara för att det ser rätt tomt ut i väntrummet betyder det inte att läkarna inte har massor att göra. Placerad där ser man inte ambulansfallen som kommer in, man ser ju inte heller om läkaren är iväg på en akutoperation. Att föreställa sig det eller förstå att det är så om någon förklarar går inte. Dom är ju viktigast och ska ha hjälp först och hallå, dom kom ju före den där och köööösystem och ordning.
Jag har upplevt många tillfllen när vården varit bristfällig, elaka ignoranta läkare och liknande men det övergnälls också en hel del.

# 18 Dessutom så är det ju en akutmottagning där man inte beställer en speciell tid. Skillnad är med andra mottagningar när man har en bokad tid. Får man vänta längre än 30 minuter så har man rätt att få pengarna tillbaka.
Ha en bra dag! Mongu.
Sist jag var på akuten s var det många timmars väntetid och dessutom kom det in flera trauman. Jag låg ganska lågt på prioriteringen eftersom jag sökte för uttorkning men det är bara att vänta.
Visst är det trist men man kan ju inte bli sur.
/Maria

#20 Lite så.. jag vet att jag ligger lågt i prio när jag kommer in och accepterar det för jag vet att andra behöver hjälpen. Det är ju aldrig kul att sitta på akuten men det är ju så att man är på ett ställe där folk kan vara dödssjuka och att inte förstå att dom behöver prioriteras är märkligt.
Jag känner lite som så att om man har ork nog att gnälla över att man inte får hjälpen på stört är det sällan så akut att man inte kan vänta..

# 21 Det är nog så det finns ju dom som blir sura och går hem då är dom inte på rätt ställe. Dom skulle ha sökt på VC istället och fått en bestämd tid.
Ha en bra dag! Mongu.
#22 Helt rätt.
/Maria
Fast ibland är det riktigt illa på akuten, speciellt här i söder tycker jag. Åkte in med magont (hade förvisso inte kunnat göra tvåan på 3v eller så, ätstörningar) EFTER att jag varit på jourcentralen och då fick jag hjälp direkt när jag kom till akuten i Luleå, det fanns massa läkare och sköterskor där trots att jag kom in vid 03.00 på en Onsdag. Akutpsyk i Luleå var också förhållandevis bra, fick hjälp direkt trots att hela avdelningen var full (de la mig inne på barncanceravdelningen istället), men här i GBG här är det folk som har blivit hemskickade för att de har "mått för bra" och sedan begått självmord, typ.
Sist jag var in hade jag influensa (40c feber) och hade fått ett rejält musbett i ett finger, det var dubbelt så stort som normalt och det gjorde ont ända upp i armhålan fick först vänta i en timme för att en läkare skulle komma och klämma på mitt finger och konstatera att det var illa och att jag behövde åka till en ortoped (no shit?) så jag fick släpa mig till den andra akutmottagningen på andra sidan stan för att sedan vänta i 7h efter som att det bara fanns EN JÄVLA LÄKARE på HELA AKUTEN en FREDAGSNATT!??! Värdelöst.
Är allergisk mot antibiotika och penicillin, därför behöver jag vara extra försiktig med infektioner och liknande. Ringde till sjukvårdsupplysningen och rådfrågade innan jag åkte till akuten och sköterskan jag pratade med tyckte att jag skulle åka in akut efter som att jag knappt kunde böja handleden ca 10 minuter efter att jag hade blivit biten i fingertoppen.

# 25 Var det ortopedjouren du skulle till? För då ska du veta att en ortopedjour även får operera på jourtid vilket då i sig gör att övriga patienter får vänta.
Ha en bra dag! Mongu.