Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sömn-vila-och-avslappning
Läst 3942 ggr
candyme
0

Kroppen vill inte vakna

Hej!

Jag har alltid varit morgontrött men ändå orkat gå upp när väckaren ringer.Men nu på sista tiden har jag ställt väckaren i ett annat rum så jag måste kliva upp för att slå av den, så jag går upp slår av larmet och går och lägger mig igen..

Försöker tvinga mig själv till att inte gå och lägga mig igen men det slutar alltid på samma sätt, att jag går och lägger mig igen.

Varför kan jag inte kliva upp? Hur ska jag göra för att gå upp den tid jag vill? Förslag och tips?

/Emma

Maria
0

Sover du tillräckligt? Du kanske behöver lägga dig tidigare?

/Maria

candyme
0

Mjo, jag sover 12 timmar minst varje natt.

Igår gick jag och la mig klockan 03 och vaknade nu klockan 15 = 12 timmar.

Ändå skulle jag kunna sova längre,

/Emma

Maria
0

Då kanske du rentav sover fööör mycket. Ju mer man sover ju tröttare blir man också. Det mest ultimata lär ju vara mellan 7-8 timmar. Sedan är det med all säkerhet personligt men kan vara en bra utgångspunkt.

Kanske du skulle försöka trappa ner på timmarna?

/Maria

candyme
0

MMkay, jag har försökt att trappa ned så att om jag går och lägger mig 03:00 så ska jag vakna vid 10 men det går bara inte :/

/Emma

Maria
0

Men du kanske ska försöka ta det etappvis. Sova 10 timmar en vecka och 9 nästa som exempel.

/Maria

candyme
0

HM, det ska jag testa :)

/Emma

bubbelbubbel
0

jag känner spontant, du har inte någon brist på något? nån vitamin? tror B-vitaminbrist ger extrem trötthet.

att kolla upp det kan ju vara ett tips! :)

candyme
0

okej, vilka frukter/kött m.m innehåller Bvitamin?

/Emma

bubbelbubbel
0

oj, sånt har jag inte koll på :P 
Äter det som kosttillskott!

candyme
0

Ah, det kan man ju också göra.

/Emma

[ErikSvensson]
0

Vilka tider sover du?

candyme
0

Går ofta och lägger mig sent, vid 2 tiden på natten och vaknar då vid 13, 14 tiden på dagen

/Emma

DesK
0

Jag avråder bestämt från syntetiska kosttillskott av alla slag. Se till att få i dig bra vitaminer i maten och se till att skaffa dig en vettig dygndrytm. Man ska vara vaken på dygnets ljusa timmar och sova när det är mörkt. Att gå och lägga sig vid 2-tiden på natten är således förkastligt större delen av året om man bor i norden. Dessutom sover du faktiskt för länge - enligt #12 sover du ju 11-12 timmar i sträck. Sannolikt är det därför som din kropp inte längre vill vakna.

/Désirée

candyme
0

Ah, det kan vara för att jag har sovit 12 h så länge nu som det inte går att vakna. Smart. Det hade jag inte tänkt på innan

/Emma

bubbelbubbel
0

#13, varför avråder du från det?

DesK
0

#15 Därför att de är syntetiska och inte anpassade till våra kroppar. Det fiinns idag en enorm övertro på syntetiska och konstgjorda kosttillskott. De enda som tjänar på dessa är tillverkarna av de samma! Kosttillskott är vanligen inte särskilt lyckade substitut för bra mat. Alltså lär dig att äta bra mat, så slipper du sannolikt problemet.

/Désirée

bubbelbubbel
0

#16, ja, det kan jag väl köpa, men som i mitt fall, min tarm tar inte upp någon näring alls från min mat, hur gör man då?

DesK
0

#17 Nu tror jag inte att din kropp inte tar upp någon näring alls. Därför att då skulle du inte överleva särskilt länge, men självklart finns det undantag från min rekomendation ovan. Dock verkar väldans många människor hysa en stark övertro till kosttillskott av alla de slag. Mitt viktigaste budskap är att näring tillförd från naturliga matvaror är oändligt mycket hälsosammare och bättre och lättare för kroppen att tillgodogöra sig.

/Désirée

bubbelbubbel
0

#18, självklart tar den ju upp något, men den hinner verkligen inte ta upp tillräckligt och då hjälper ju kosttillskotten en del på vägen. 
men absolut att man i första hand ska äta sig till det som behövs, men i alla fall går det ju inte..

men, vad behöver TS äta för att få i sig alla vitaminer? vad är tex rikt på B?

Maria
0

#19 Vad är det som gör att din kropp inte tar upp tillräckligt med näring?

I så fall så tar den ju inte upp kosttillskotten heller rent logiskt och precis som Desk skriver så är våra kroppar anpassade till naturliga mineraler och vitaminer och tar upp dessa mycket bättre än tillskott.

/Maria

candyme
0

Igår gick jag och la mig klockan 1-2 tiden och blev väckt klockan halv 10 idag :)

/Emma

DesK
0

#21 Det låter ju betydligt bättre, men tänk på att försöka vrida om din klocka så att du är vaken när det är dagsljus. Vi går ju mot mörkare tider och de flesta människor mår bäst om de är vakna när det är dagsljus.

/Désirée

bubbelbubbel
0

#20, min mage "jobbar för fort" för att uttrycka det på ett fint sätt, maten stannar inte längre än några timmar på sin höjd, och därför hinner kroppen inte ta upp det som behövs. 
efter år hos läkare som säger att det inte finns något att göra, eftersom det inte är något "fel" på mig, gick jag till en osteopat som gjorde en torrblodsanalys och där efter gav mig lite olika preparat att stoppa i mig. därav kosttillskott.

candyme
0

#22 Mjo, ikväll ska jag lägga mig tidigt då jag är jättetrött ;P

/Emma

bubbelbubbel
0

#24, bra! hoppas du kommer i fas med dig själv :)

candyme
0

Igår somnade jag vid 1 på natten och vaknade halv 9 idag, framsteg :)

/Emma

DesK
0

#26 Heja heja, vad duktig du är! Glad Kämpa på du ska se att du fixar detta Glad

/Désirée

Maria
0

Hur går det för dig?

/Maria