Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5904 ggr
pinsamt
2011-08-07 20:16
0

Pinsamt problem

Har skapat en anonym användare då jag inte vill gå ut med det här problemet med mitt riktiga namn.

För ett par månader sedan har det börjat hända "olyckor" under natten. Bor med min sambo, och om jag ska vara helt ärlig så vet vi inte riktigt vem som är boven i dramat, men det lutar åt att det är jag. Det började med att jag skulle lägga in tvätten i tvättmaskinen och tyckte att det var konstigt att allt verkade vara fuktigt, men tänkte inte mer på det. Det låg handukar i så antog att det var dem som lagts i medans de var blöta. Och det har hänt ett par gånger till, men det är ingenting jag tänkt på förrens idag.

De senaste veckorna har nämligen varit helt sjuka. Det har kissats i princip överallt under nätterna. I högen med nytvättade kläder, på mattan, i sängen, i soptunnan - och i tvättkorgen. Och ingen av oss har något som helst minne av att ha varit uppe, eller att den andre har varit uppe heller. Vad som pekar åt att jag är den skyldige är att jag har vaknat på fel sida sängen en gång, och det var högen med mina kläder som blivit nerkissade. Förutom det så har ingenting konstigt märkts av alls!

Första gången det hände så skrattade vi åt saken, men nu börjar det bara bli bedrövligt och ohållbart. Det fungerar inte att leta olyckor att städa upp varje morgon… Och eftersom det lutar åt att det är jag så skäms jag som en hund. Jag blir grinig, ledsen och allmänt ångestfylld när jag tänker på det, vilket såklart tar sig ut på vårat förhållande också.

Till saken hör ju också att jag normalt sett vaknar 2 gånger under natten och går på toa redan! Jag förstår inte vad som händer, och jag vet inte vad jag ska göra åt det! Jag har aldrig varit en sån som kissar på mig under natten. Ibland har det så klart hänt olyckor om jag inte kommit till toaletten snabbt nog, men aldrig under natten. Har aldrig gått i sömnen, pratat i sömnen eller gjort något annat i sömnen heller vad jag är medveten om, och inte heller min sambo. Jag sover ju så lätt att jag vaknar för minsta lilla.

Jag famlar verkligen i totalt mörker just nu, så om någon har någonting att säga som kan lösa problemet, eller vad anledningen till det är så här är… Vad som helst är bättre än ingenting just nu..

Karmatarerskanise
2011-08-07 21:55
0

Låter väldigt jobbigt. Antar att ni inte har några djur som kan ha gjort det?
Låter konstigt eftersom du säger att du redan är uppe två gånger medvetet och kissar.

Jag skulle kotakta läkare. För är det som du går i sömne finns det nog hjälp att få.

pinsamt
2011-08-07 22:22
0

Nej, inga djur om inte guldfisken räknas haha Obestämd

Karmatarerskanise
2011-08-07 23:18
0

Okey. Ja, då bord edu söka hjälp för det.
Om det nu är du. Kan ju vara han också.

Kan ni inte sätta upp en kamera? :)

Maria
2011-08-08 09:02
0

En undran…när du vaknar på morgonen. Är du kissnödig då? För har du kissat så ordentligt på natten så borde du inte kunna kissa så mycket på morgonen och då kanske det lutar åt att det är din pojkvän i alla fall.

Nu spelar det ju ingen roll vem som kissarFlört men det kan vara bra att rätt person söker hjälp.

Jag tycker också att detta bör utredas. Nattsömnen ska ju vara vilsam och inte innehålla sömngång osv.

/Maria

pinsamt
2011-08-08 11:24
0

Jo, vi har skojjat om att köpa övervakningskameror haha!

Och jo, jag vaknar nog kissnödig på morgonen. Iofs så är jag i princip alltid kissnödig. Dricker massor (säkert närmare 2,5-3 liter per dag och ytterligare 0,5-1 liter under natten), men känner mig ändå uttorkad och törstig. Men resultatet blir ju att jag springer på toa stup i kvarten också.

Läste en massa på internet igår, och orsaker som kom upp var bl.a. sömnbrist och ångest. Funderar på om det kanske har något med saken att göra.. Sover dåligt gör jag, och jag känner mig allmänt stressad/ångestfylld p.g.a. en del strul med massa saker. Men jag vet inte hur det är tänkt att jag ska kunna lösa det problemet. Olyckorna skapar ju mer ångest, och ju mer ångest jag känner över det - desto mindre "vågar" jag sova…

Karmatarerskanise
2011-08-08 13:05
0

#5 Du bårde åter igen kontakta läkare. För dricker man så mycket osm du ska man inte känna sig uttorkad och törstig.

Maria
2011-08-08 14:50
0

Tycker också att du dricker oroväckande mycketObestämd

/Maria

Ladydragon
2011-08-08 15:00
0

en sak som jag undrar över äter du eller din sambo några mediciner?

i perioder där man är stressad och det händer mycket så kan man gå mer i sömnen 
min son härhemma går alltid mycket mer i sömnen när han är stressad eller det händer mycket

låter som ett mycket jobbigt problem och jag håller med övriga det är bara att ta sig i kragen och gå till doktorn och visst är det skämmigt men dom har hört allt o mer därtill

Maria
2011-08-08 15:02
0

Fast steg ett är väl att reda ut vem som är den "skyldige"Flört Det kan ju finnas en chans att det är din sambo också.

/Maria

[Tassy]
2011-08-08 18:22
0

Ni får turas om att spana på natten Tungan ute och försöka att hålla modet uppe och ta det med en klackspark. lägg undan kläder och sånt i utrymmen som är svåra att komma åt om man inte är medveten.

Inga blöta underkläder som kan vara avslöjande?

Sen som övriga säger så är det dags att gå till läkaren, oavsett om du är den som kissar för de där vätskemängderna är inte bra, och ändå vara törstig.

Onni
2011-08-09 11:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmmm… skulle absolut kolla upp med en läkare. När jag fick min diabetes, drack jag mycket. På nätterna kissade jag på mig men trodde hela tiden att jag satt på toa. Behovet av att kissa så ofta i kombination med sömnstadierna gjorde det så förvirrande och surrealistiskt. På dagarna funkade det men även då drack jag ju mycket.

Så, bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite!

pinsamt
2011-08-09 23:16
0

#8 Nej, inga mediciner någon av oss.. Dock stressade..

#10 Och nej, inga blöta underkläder..

#11 Vid vilken ålder fick du diabetes? Vi har det båda i familjen, men inte själva (vad vi vet). Vi är båda i 20-30års åldern.

En tanke på om det kan vara grannarna(!) har också börjat smyga sig på, men tror ändå inte på det. Dörren står alltid öppen, och vi delar utrymmen på våningen ovan så de har tillgång till våran våning. Men det känns som om vi borde märkt om de kommit in. Nog mest skammen som försöker hitta undanflykter.

Ratlings
2011-08-10 03:26
0

Håller med dom andra om att ett läkarbesök för dina drickmängder vore bra.. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

RuiXue
2011-08-10 13:17
0

Borde verkligen kollas upp. Med de vätskemängderna och ändå vara törstig och kissa så mycket så kan det röra sig om diabetes. Men det kan också vara något så "enkelt" som en överaktiv blåsa eller något sådant. Bara en läkare kan svara på det.

Jennie

Mitralis
2011-08-27 12:48
0

Jag är väldigt nyfiken över om ni kommit fram till någonting än.

Halvdansken
2011-08-30 18:45
0

Varför inte sova i skilda sängar en natt, så får ni i alla fall reda på vem det är.

Min första tanke var också diabetes.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2011-08-30 18:47
0

Har grannarna en katt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.