Sömn tips!
Hejsan jag vet inte om jag lakt in denna tråd fel nu men jag lägger in den på hälsa!
Jag e en 13åring tjej som vänt på dygnet o skolan börjar imorgon, o jag Har svårt för att somna.
igår somna jag kl 00:00 på natten o då vaknade jag klockan 03:00 o kunde inte somna om alls!
detta började för 2 veckor sedan då min sömn blev super dålig , efetr att jag sov klockan 2 på dagen o vaknade 9 på kvällen o sedan var uppe tills 7 på morgonen!
sedan dess har jag inte blivit ens lite trött tills klcokan slår 5 på morgonen!.
jag tvingar mig själv att sova men det e bara jobbigt o jag vaknar 1-3 timmar efter liksom!
Har ni tips på vad jag kan göra för att somna? jag tänker oxå mkt hela tiden på saker o kan inte stänga ner tankarna så snälla kan ngn hjälpa mig?
Om du tänker som så att du började vända dygnet för två veckor sedan så kanske du ska räkna med att det tar cirka två veckor att vända tillbaka det
Du kanske får lägga dig tidigare 1-2 timmar varje dag och ta det succesivt tills du hamnar i dina gamla vanor igen.
Det är svårt att tvinga sig att sova om man inte är trött.
/Maria
#1 Tack! :D Men kan man inte på ngt vis trötta ut sig själv?
Det är ju ganska logisskt att det blir svårt att somna på kvällen om man sovit flera timmar under dagen.
Du får för söka att vara uppe hela dagen så att du är riktigt trött så att dygnet blir som vanligt.
Ta en lång promenad på kvällen kanske.
/Maria
Läs en bok/tidning innan du ska sova. Att titta på teve eller sitta vid en datorskärm stressar bara hjärnan (fast man inte märker det själv). Ta en promenad i lugn takt innan du ska sova eller ha lite lugn musik på.
Se till att det är svalt och mörkt i rummet där du sover.
Jag hade själv alltid svårt att sova innan skolan för att jag spände mig inför att gå dit. Så tänk positiva tankar om skolan och att det ska bli kul att gå dit. Hoppas det hjälper och att du får sova lugnt om nätterna. 
Tack så jätte mkt! :D
Jag ska nog ta en promenad 30 minuter lugnt me lite lugn musik, osedan ska jag nog läsa llite o ha lite musik på! :D Tack för tipsen!*
Låter bra, hoppas det hjälper.
Du har fått bra tipps.
O jag vill tillägga Efter promenaden så duschar du o så tar du något lättar o äter o sen kryper du ner i bingen o bara njuter till dig…
Lycka till..
Lena.P är jag i verkliga livet.