Böcker
Jag har hämtat 9 böcker jag beställde på Adlibris idag. Beställde dem 21/7 så det var lite länge…
Läser ni mycket?
Jag läser i perioder och är jag inne i en sådan så kan det i princip bli en bok om dagen
Tyvärr läser jag fort och det är ledsamt när boken är bra. Den tar slut alldeles för tidigt.
/Maria
Jag läser ganska mycket, numera blir det mycket talböcker eftersom de kan lyssnas på i lägen när man inte kan läsa en bok. Har tex väldigt svårt att läsa böcker på tåg utan att må illa, men att lyssna går bra. Kan precis som du plöja en bok om dag om jag sätter den sidan till.
Nu har jag dessutom köpt mig en Ipad så jag har börjat köpa e-böcker. Väldigt praktiskt tycker jag.
#1 Det har jag aldrig provat. Inte talböcker heller
/Maria
E-boken blir ju precis som en vanlig bok. Fast man läser på sin lilla skärm istället.
Talböcker har jag blivit beroende av. Kan knappt somna utan. Väldigt bra att ha om man ska gå en promenad eller så också, eller ska promenixa till jobbet och är allmänt uttråkad. Fungerar också väldigt bra om man ska köra långt med bilen och vill ha något att lyssna på.
Får testa detta
/Maria

Det är ett mycket bra sömnmedel med talbok
i alla fall så somnar jag ofta när jag ska lyssna och vaknar sen och har ingen aning om vad som hänt.
Jag läser mycket och gillar att köpa och ha böckerna.
Kan nämna att vi nyss städat och gått igenom vår bokhylla, det blev flera nya hyllor plus att vi lämnade fem kassar med böcker till second hand.
Så nu kan jag handla igen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#5 jag tyckte så förut, men till sist bestämde vi oss för att det får vara nog med bokhyllor nu så när de vi har är fulla så rensar vi. Brukar skicka ner till antikvariatet så får man några kronor tillbaka och man behöver inte kasta dem. Men nu gillar jag e-böckerna väldigt bra för jag vill tvärtom inte ha alla böckerna längre. Bara vissa, och de köper jag istället.
Jag har så himla svårt att göra mig av med böcker men för någon månad sedan så rensade vi flera kassar som vi lämnade till Erikshjälpen.
Så skönt det kändes efteråt.
En fråga. Hur lång tid tar en genomsnittlig talbok att lyssna på? Har funderat på detta.
/Maria
#7 oj det är svårt att svara på. Det beror ju på hur tjock boken är. Från fem timmar och uppåt skulle jag tro. Själv brukar jag försöka ta sådana som varar uppemot en tjugo timmar så att de ska vara lite. Är det någon jag speciellt vill ha köper jag så klart kortare också. Lyssnar mycket på talböcker på engelska eftersom de ofta är billigare. Jag brukar köpa på ett ställe där man faktiskt kan lägga in tiden som ett av sökkriterierna.
#7 Spännande. Får fundera på detta…
/Maria
Jag är också ett fan av talboken. Brukar lyssna när jag virkar eller målar 
Nu har jag varit på Loppis och köpt 3 böcker till
/Maria
Jag är dålig på att läsa böcker. Förr tog jag tabletter för att somna så jag stannade uppe tills dess att dom började verka så det finns ingen tid att läsa. På dagarna blir det inte av alls.

Jag älskar att läsa och gör det gärna innan jag somnar. Dock så har det blivit allt mindre med det efter att man fick barn. Får inte samma ro i kroppen riktigt, så lägger mig hellre och tittar på webb-tv eller liknande istället och somnar ifrån det ^^
Läser mycket böcker. Alltid innan sängående, vilket ibland inte är allt för smart om boken är riktigt bra 
Läser massor, ofta, gärna. Älskar mina böcker, min flykt från vardagen 
Just nu läser jag Helene Tursten. Lättläst och underhållande. Kanske ingen större kvalitet men trevligt….
Det som är så roligt för mig är att allt sker i mina hemtrakter.
Det har precis varit ett förhör i radhuslängorna bredvid där jag bor och en misstänkt har varit på "min" ICA och handlat.
Även torget bredvid så har de varit på "min bank"
/Maria
#16 sånt ger böckerna något alldeles speciellt.
#16 Jag kan tänka mig att det är speciellt. Jag tycker det är spännande bara det gäller platser i Sverige som jag varit på
Hade det dessutom varit i min stad, på ställen som jag frekvent besöker/besökte, så hade det ju varit extraordinärt.
Just nu i 2011, har jag inte läst en enda bok.
Jag längtar efter en sån där riktigt bra bok att läsa. En sån där man blir helt uppslukad. Du kanske kan tipsa om något bumbleboo? :D
En av de bästa böcker jag läst i mitt liv är en klassiker.
"Boken om San Michele" av Axel Munte.
Det låter kanske trist men jag blev helt uppslukad och med tanke på att den skrevs för så länge sedan är den väldigt "modern" och gränsar till det övernaturliga. Mycket speciell.
Många hävdade att det var en självbiografi vilket Axel Munte alltid förnekade.
En annan bok som också har fastnat hos mig är "Dorians grays porträtt" av Oscar Wilde.
Kan tänka mig att den ansågs kontroveriell på sin tid eftersom den anspelar på homosexualitet. Också mycket läsvärd tycker jag.
/Maria
En av de bästa böckerna jag läst på sistone är av en författare som heter Sara Gruen och heter Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow på svenska och Water for Elephants. Titeln är avskräckande, men det är en fantastisk bok!
Oscar Wilde är en favorit här också!
Bäckerna om Ayla är några av de bästa jag läst, bortsett från sista delen som var pinsamt dålig.
Här strömmar det in bra tips.
Tack Asta och Hera
/Maria
talböcker och ljudböcker är det samma sak?
jag läser mycket i perioder men då jag har fått mer och mer ont i mina händer så har jag övergått till ljudböcker
jag gillar ljudböcker mycket mer än att läsa har jag insett med ljudböcker så kan man inte skynda på takten utan det tar sin tid att komma igenom boken det positiva är att i alla fall jag minns mer utav boken
sen är det himla skönt att lyssna och samtidigt vila en stund
det negativa jag har upplevt är att jag vill göra nåt med händerna när jag lyssnar det blir kännas riktigt jobbigt men då kom jag ju på att man kan passa på att spela dataspel eller brodera eller diska laga mat eller nåt annat man ändå måste göra 
mina favoritböcker är helt klart svenska deckare just nu plöjer jag igenom Wallander böckerna för vilken gång i ordningen minns jag inte men första gången jag lyssnar på dom i alla fall
Igår hämtade jag en ny omgång böcker. 9 blev det denna gången också. Så nu är nästa vecka räddad
/Maria