Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 27184 ggr
Maja
62

Stick i bröstkorgen

Ibland när jag andas in så sticker det till hårt i min bröstkorg, ungefär som att någon för in en lång spik i mig. Det gör så ont att jag slutar andas in direkt och sakta andas ut istället. Ibland kan jag andas normalt direkt efter utandningen, men ibland sitter smärtan i och gör att jag får det jobbigt att andas. Men det visar sig vara när jag andas inåt, utandningen är det inga problem med.

Usch, det här var inte lätt att förklara! :P

Har ni varit med om någon stickande smärta i bröstet när ni andas in, men inte när ni andras ut? ^^

[SvenA]
1

Det låter precis som kärlkranp och det kan även vara något med hjärtar så du bör snarast söka läkare så att de får kontrolera det ordentligt

Är du rökare så sluta direkt med rökningen för det påverkar både hjärta och lungor negativt

Maja
0

Röker inte och har haft det här så länge jag kan minnas. Är 19 år och har för övrigt haft problem med lungorna och andningen i flera år. Ligger precis på gränsen till astma men får inte ta några mediciner för det på grund av att jag har diabetes (insulinet tar inte om jag tar kortison säger läkarna).

Det händer inte allt för ofta heller. En gång här och en gång där med kanske någon eller några veckors mellanrum. Men jag ska nog kolla upp det!

Tack!

BattleBitch
2

Har haft så sen jag var liten. Maken har det oxå, brukar hänga samman med rygg/bröstmuskeln. Om man provocerar det och andas ändå(trots sticket som känns som att man ska dö) så brukar det knäppa(typ muskeln hoppar i rätt läge) till och försvinna. Jag har inte haft det på nästan ett ½år nu…

Du får gärna berätta när du ha kollat upp det, vad det var.

Lycka till =)

Maja
1

#3 - Äntligen en som kan förklara! ;) Precis så känner jag också!

BattleBitch
0

Var paranoid ett tag att jag skulle dö… haha… Men sen jag bara fortsätter andas så att muskeln får hoppa rätt så kan det försvinna ½-1år nu för tiden… När jag var yngre vågade jag inte andas ut och drogs med kniven i bröstet varje vecka och ibland varje dag…

MEN… Jag hoppas att det är samma som vi talar om. Nu när man läst on alla unga som drabbas av en det ena en det andra så blir man ju mörkrädd…. Så känner du obehag skall du självklart kolla med läkare! =)

[SvenA]
1

Att du har haft det i flera år frgick inte av ditt första inlägg och man har precis samma symton när man har kärlkramp i hjärtat och att du är diabetiker framgick inte det heller så det kan även vara diabetesen som gäör att du känner så

Har du koll på dina blodsockervärden så att det isvänger för mycket för om du har stora svängningar i dinna blodsockervärden kan du då få dessa symton

Som diabetiker är det även viktigt att man har ordentlig koll på hjärta och lungor för det är en av biverkningarna av diabetesen är att hjärta och kärl påverkas

Maja
0

#6 - Nej, jag kom på det efteråt. ;) Var rätt så sent när jag skrev detta och då ville inte alla hjärnceller hänga med. ;)

Men ja, jag går på regelbundna koller och allt är toppen med diabetesen.

[SvenA]
0

Jag skulle nog ändå be att de kollade hjärta och lungor för det kan även var kärlkramo

Jag är själv diabetiker och har även haft hjärtinfarkt så jag vet hur viktigt det är att ha stenkoll på sina värden

Emelie-E
1

Jag har det också så som #3 Och det är inget farligt alls.. Många som har det så. Det gör bara ont, men andas man man riktigt djupt så brukar det gå över=)

[SvenA]
1

Men som diabetiker måste man vara extra observant för det är lika vanligt att man känner så även vid kärlkramp i hjärtat

Man kan även få nervsmärtor som diabetiker som kan uppträda på olika sätt

Så smärtoe i bröstet är inte att leka med det bör altid kontroleras ordentlig för att kunna utesluta att det är något med hjärtat

HannaM
1

Är det bara när man andas och inte när man håller andan har jag fått lära mig att det allra troligast inte är hjärtat som felar utan annan muskulatur.

[SvenA]
1

Andas man in hårt och känner av värk i bröstet så kan det nycket vä vara kärlkranp för hjätar är jyu en enda stor muskel Och kälkramp kan vara börgjan på en hjärtinfarkt

Rovanja
0

Jag har haft likadant sedan jag var runt 12 år…

Ha hört att det kan var lungspetsarna som ska skava emot något…. vet inte om det stämmer så bra

mongu
1

# 12 håller med dig om att det är bäst att kolla upp hjärtat. För som diabetiker så slits alla kärl på ett helt annat sätt än hos en "frisk" person.

Därför är det vanligt med hjärt-kärlproblem o även problem med njurar osv.

Bättre att kolla en gång för mycket än en för lite. Ett EKG kan ge bra svar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

angelica75
2

Jag har också något som kramp liknande i bröstkorgen. Ibland gör det så jävla ont(ursäkta svordommdet) att man bara vill försvinna bort.. Jag har konstant ont i bröstkorgen. Har inte kllat upp detta. Ska ringa imorgon. Till läkaren. Idag blir jag nog liggande i soffan. Ryggen har pajat. Plus att det kommer en valp från valpkullen som jag fick i höstas. Ska vara hundvakt.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Betty
0

Innan vi skrämmer upp stackars flickan med kärlkramp och nervproblem så skulle jag råda att gå ivåg till doktorn. Du var väl ändå påvåg dit för dina inandnings problem som du skrev om i en annan tråd?

Tycker även det är konstigt att läkaren inte ger dig lite bricanyl mot ev astma, det innehåller ju inget kortison och gör det lite lättare och andas….

Maja
0

#16 - Glad

Jag har talat med läkare på Akademiska (Uppsala) om detta och de säger:
1. Det är psykiskt, så tänk bort det bara
2. Du ligger ju på gränsen till astma, men det borde räta till sig
3. Du har astma, men jag vill inte ge dig medicin för om du får det så kommer inte ditt insulin verka
4. Det hänger ihop med panikångestattacker (som jag kan få ibland, dock är jag inne i en lugn period nu, har inte varit några stora attacker på länge) 

Har alltså gjort tester och vissa vill ge mig medicin, andra inte. Till slut har det ändå blivit att jag inte har fått när överläkaren ska ta beslutet.

Pappa har astma och jag har fri tillgång till hans kortison, men har aldrig vågat ta på grund av vad läkaren säger. Dessutom har jag flyttat 20 mil ifrån mamma och pappa nu, så det blir svårt!
Glad

Sessan90
1

Jag håller på att läsa till sjuksköterska och under en föreläsning vi hade så var det en lärare som jobbat på hjärta i flera år som sa att vi har lungsäckar runt våra lungor. I mellan lungorna och säcken så finns det en vätska och ibland kan det hända att det blir en liten glipa utan vätska och det då kan sticka till. Men man ska ju alltid kolla upp det för att vara säker. Hoppas någon förstod min förklaring.

[esereth]
0

#18 En bra förklaring men kan det hända pga psyket?

Har fått för mig att mina stick är psykiskt eftersom det går över om jag lugnar ner mig.

ElliotC
0

Jag har haft det i ungefär 1 månad och jag är 13 borde jag kolla med en läkare eller kanske ringa?

Maria
1

Tråden är från 2011

/Maria

hemul
1

#20 Är det som för TS att det kommer när du andas in, tror jag inte du behöver oroa dig för hjärtat.

#21 Det är väl bra att hålla ihop ämnet även om tiden gått?

• Redigerat 2023-06-12 11:16 av hemul
Maria
0

#22 Bara ett påpekande.

/Maria

[Moon AppleGrey]
2

#22: går ju dock att skapa en ny tråd istället för att återuppliva en som det inte skrivits i på 12 år.

Maria
2

#24 Jag håller med.

/Maria

Liz85
2

#24: TS kanske inte talat om att vi inte ska utföra återuppplivningsförsök på tråden om något händer?

Skämt åsido, så håller jag med. Känns som att om en tråd har några år på nacken så är det bättre att påbörja en ny som är aktuell. Så slipper man också scrolla förbi irrelevanta kommentarer som där kanske har numera inaktuellt eller missvisande innehåll av någon form.

[Moon AppleGrey]
2

#26: exakt.
Och eftersom Maria, som ändå är Medarbetare här, sade ifrån så tycker jag att folk får acceptera det.