"Trådar" i ögonen
När jag kollar mot vita väggar, utomhus när det är ljust eller bara på en bok eller något så ser jag ibland (ca 10-15 gånger per dag) någon slags "trådar" som flyger omkring i synfältet. Stirrar jag på de så försvinner de men ändå väldigt irriterande! någon annan som har så? och vad kan det bero på?
medarbetare på allergier.ifokus .
Kan tillägga att jag alltid haft det så sen jag var liten! men det har blivit värre på senaste månaden eller så..
Det är förmodligen bara flugseende, som det kallas. Har man haft det sen man är liten är det ofarligt, men kan ju vara rätt störigt.
Värre kan det vara om dessa trådar, fläckar, nät osv uppstår plötsligt, då kan det vara glaskroppsavlossning.
Om du tycker det blir värre kanske du ska kolla upp det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan vara dina egna vita blodkroppar du ser också. Det sker ofta just när man kolla mot nåt ljust. Låter otroligt men det är sant. De rör på sig, men är kanske lite mer "prick-aktiga" än "tråd-aktiga".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror de allra flesta har någon form av liknande "seende"
Vissa ser precis som du beskriver saker när man tittar mot ljusa bakgrunder och vissa har flugseende och som Halvdansken beskriver så kan man se blodkroppar.
Ofta ser man detta när man blundar också.
Jag tror inte heller du bör oroa dig. Allting som kommer plötsligt däremot bör man kolla upp.
/Maria

Det kan inte vara något damm på ögat då? Om det ser exakt likadant ut alltid så lär det inte vara det, men om det ändras och dessutom flyttar sig när man blinkar så… Om det är damm så kan man ju prova att skölja bort det med koksaltlösning.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Om det är damm i ögat så känner man nog det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#6 Nope, jag brukar få små trådar som rör sig när jag blinkar, (oftast bara en i taget) har inte försökt att skölja bort dem, men ibland försvinner de om jag blinkar en massa. De är så miniatyrsmå att de inte känns det minsta.
Medis på akvariefisk.
Damm borde skava i ögat.
Ögat är ju snillrikt konstruerat med ett eget sköljningssystem
Det är därför vi blinkar.
/Maria

#8 Damm och damm, det är väl mest troligt en väldigt liten dammbeståndsdel, nämligen fibertrådar från tyg.
Medis på akvariefisk.
Tack för svaren :) har googlat lite mera och det kan också kallas "floaters" och är tydligen ganska vanligt. Men skönt att ni tror att det inte är något att oroa sig för :)