Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: kost-och-recept
Läst 3196 ggr
Liva
0

Örtte med smak av svart te

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett örtte som smakar lite som svart te.

Anledningen till detta är att jag dricker väldigt mycket svart te och vill inte gärna sluta med det, men eftersom jag ska äta basiskt och eftersom svart te är surgörande så måste jag helt byta ut det mot något mer basiskt. Jag är inte så förtjust i örtteer men om det finns någon sort som är lite mer likt svart te eller något liknande så blir det lättare.

Några tips?

/Te-beroende

DesK
0

Du kan göra örtté av i stort sett alla sorters blad från fruktträd och bärbuskar. Blad från svarta vinbärsbuskar ger ett gott té. Sen kan du också göra te av torkade bär. Det finns ju också grönt té och rött té Glad

/Désirée

[Asta]
0

Jag är också teoman och måste dessvärre erkänna att jag har inte hittat ett enda örtte som smakar som svart te. Det enda råd jag kan ge är att dricka några koppar  några gånger så brukar man vänja sig.

Maria
0

Jag har också druckit massa olika örtteer men inte smakar det som vanligt te.

Örtdryck borde det heta eftersom te är en buske.Flört

Jag tycker att de flesta örtteer smakar "bös" eller "möket" som man säger på göteborgskaSkrattande

/Maria

[Asta]
0

#3 hö brukar jag säga, det är kanske samma sak som bös?

Maria
0

#4 Ungefär så jaSkrattande

/Maria

Liva
0

#3 Hö hahahaha. Ja just det. När jag var barn fick vi något som vi kallade indiante, det tyckte jag om på DEN tidne ialla fall. Men det var nog ungefär som hö, jag vill ha starkare grejjer.

Denna kommentar har tagits bort.
Liva
0
Maria
0

#6 Det kallades "Mate" om jag inte har fel och var väldigt populärt.Glad

Länk Wikipedia

(har tagit bort dubbla inlägg)

/Maria

Liva
0

Ja just det. Yerba mate. Jag ska prova det. : )