Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 4540 ggr
Ratlings
0

Känner mig brutalt misshandlad

Hej!
Jag vaknade idag med en känsla av att vara brutalt misshandlad i halva ansiktet/huvudet. Det gör ont hela tiden, men ännu ondare om man rör vid det, precis som om någon misshandlat mig. Och på detta har jag haft konstant huvudvärk hela dagen, som gör ont i den halva jag "är misshandlad" på..
Jag känner igen det, som om jag hört om det förut men kan tyvärr inte minnas var/i vilket sammanhang.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Asta]
0

Skulle kunna vara migrän

Maria
0

Migrän brukar vara "ensidig" Dvs. man har fruktansvärt ont på enbart ena sidan av huvudet. Man kan t.om., bli öm i ansiktet och få en form av förlamning under anfallet där ena ansiktshalvan kan hänga lite. Ögonlocket kan hänga, man kan bli tät i ena näsborren.

Migrän är väldigt otrevligt men inte farligt.

Har din huvudvärk kommit plötsligt och att du aldrig haft den formen av huvudvärk och att den inte går över så tycker jag du ska söka vård eller ringa till sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Ratlings
0

Min migrän brukar inte komma så. 
När jag får migrän brukar mina händer och fötter domna bort, jag ser extremt suddigt och jag tappar minnet under anfallet. (kommer inte ens ihåg mitt eget hemnummer som är det lättaste i världen)

Idag är det liite bättre men ömheten finns kvar. Dock inte huvudvärken.

// Lise

[Asta]
0

Har man migrän kan den utvecklas på olika sätt. Jag har nyss fått en ny variant som lägger sig som ett band över båda ögonen.

Men om det inte är migrän bör du kanske gå och kolla det.

Maria
0

#4 Håller med. Migrän kan ändra karaktär genom åren.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag tycker en undersökning kan vara på sin plats om det inte känns som det brukar. Kan ju faktiskt bero på annat än migrän.

Ladydragon
0

jag instämmer med dom andra en undersökning vore bra

och jag håller oxå med att migrän är lurigt och rätt som det är så kan det ändra sig jag har aldrig haft aura innan men för ett halvår sen så dök det upp som gubben i lådan och skrämde skiten ur mig dock så får jag inte aura varje gång innan migrän 
har även vart hos läkaren och diskuterat detta och hon sa att det är rätt vanligt att migrän ändrar karaktär efter några år

Ratlings
0

Okej.. Hm. Idag är det bara lite smärta vid ögat.

Men får kolla upp det. :)

// Lise

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bihålorna? Jag får alltid problem med dem när det är väderskifte. Det är väl trycket inne i håligheterna som är annorlunda än det utanför. Det brukar hjälpa med lite nässprej, som påverkar slemhinnorna så att trycket utjämnas.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ratlings
0

#9 Det är bara halva ansiktet/huvudet. :/

// Lise

Karmatarerskanise
0

#10 Som sagt, bäst att kolla upp. Kan ju vara allvarligt också. Säger det inte för att skrämma dig, men bara så du kollar upp det.

Ratlings
0

#11 Ja får nog kolla upp det Obestämd

// Lise

Maria
0

Jag har legat inne ett antal gånger genom åren på neurologen på Sahlgrenska.

Har delat rum massa gånger med oftast unga kvininnor som råkat ut för sitt första migränanfall och blivit rädda och sökt akuthjälp.

Det positiva är ju att de tar detta på allvar och gör sedvanliga undersökningar för att som sagt utesluta annat men diagnosen blir för det mesta Migrän.

/Maria

[Asta]
0

En på jobbet tappade plötsligt synen på ena ögat. Helt. Åkte till akuten såklart. Men även detvar migrän. Det är en väldigt konstig sjukdom.

Maria
0

#14 Usch, vad obehagligt.

/Maria

[Asta]
0

#15 ja hon blev rätt skraj. Synen kom ju tillbaka sen. Och nu vet hon vad det är när det händer.

Ratlings
0

#13 Okej!

#14 Ja, min migrän brukar yttra sig genom synnedsättning och händer/fötter domnar helt bort.

// Lise