Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 6050 ggr
[oskuldast]
0

snälla hjälp! mensverk

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är 15 år iadg och har en sådan sjuk mensverk alltid innan mensen kommer, dagen innan. Ig¨r vart dagn innan och jag mådde så jsukt dåligt, illamående och yrsel typ svimfärdig och spykänslor. galet obehagligt! ocg det händer varje gång! och nu idag så fic k jag mensen och jag har haft sjukt ont i magen så jag har panikat oxh vridit mig skrekit, allt i minst en timme. Nu har det dock gått över för tillfället. Har bokat tid hos läkare nu men undrar om det inte finns något man kan göra hemma?

Tog 2 panodil direkt när jag märkte av det men det fortsatte lika vidrit ändå -.-

Får panik och orkar inte hålla på såhör varje månad!

Maria
0

Du kan prova att använda andra värkmediciner än Panodil för alla reagerar olika på olika mediciner. Någon annan kombination kanske skulle hjälpa dig bättre. Fråga Apotekspersonalen för de brukar vara duktiga.

Många upplever att det kan vara lindrande att lägga något varmt på magen.

Det är bra att du har bokat tid hos läkaren för så ont ska man inte behöva ha.

/Maria

[Asta]
0

När jag var i tonåren och fick min mens hade jag så ont att jag ibland kröp omkring på golvet och bara gnydde. Ligger nog i släkten för syrran brukade till och med svimma av hur ont det gjorde. Men man kan gå till läkaren och få hjälp. Plus som bumbleboo säger så är det bra med varmt. En vetekudde eller en platt flaska med varmt vatten i. Det brukade min mamma göra till mig.

Och det blir lättare med tiden. Säger gamla tant Asta.Glad

JohannaEkroth
1

Jag har så ontsom du och tar en Ipren 400mg plus 2st alvedon mot det för att förhöja Iprenens styrka. Många tycker att Ipren hjälper bättre än alvedon eller panodil.

Ett varmt bard, magmassage, varm filt över magen, är alla bra tips. Röra på sig, om man nu kan, är eg det bästa.

Mensvärken beror på de kramper och sammandragningar i livmodern. Den arbetar för att få ut blodet. Att hjälpa den jobba, brukar göra mensvärken bättre.

Har även märkt att jag får mindre mensvärk av att använda tampong, men så fort den blir full så börjar det göra mer ont. Får mer ont av binda. Tampongen suger ju upp och hjälper på så sätt livmodern.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[YlvaP]
0

Oj. Så hade jag det med när jag var tonåring. Kunde inte gå till skolan för det gjorde så sjukt ont. Höll i några dagar.

Gusan
0

Ipren tycker jag funkar bäst.

[oskuldast]
0

Tack för alla svar så snabbt!

BusHanna: men jag f¨r mycet mer ont utav tampong, har alltid använt det förut men nu går det inte.. och binda är obehagligt tex när man ska sova. inte najs att vakna i en pöl av mens blä

JohannaEkroth
0

För du inte upp tampongen tillräckligt långt? Den ska upp så långt man når med fingret, sitter den rätt så känns den inte. Har du en tampong med för hög uppsugningsförmåga så kan det bli för torrt i slidan och då gör det ont vid införandet av ny tampong. Detta åtgärdas genom att använda en med mindre uppsugningsförmåga. Själv kör jag med OB's.

Eller menar du att din mensvärk blir värre när du använder tampong?

Nä, jag vet att det inte är så mysigt att vakna upp i "en pöl med blod". Därför jag använder tampong. Men ibland alternerar jag med binda.

Kan rekomendera Libresse Super Wing till natten. Jag kör med Maxi modellen på 6mm. Finns även i 3mm, men den har jag inte testat. Deras förpackningar är skogsgröna. Tycker Libresse har bättre uppsugningsförmåga än Always.

Har hört att Libresse tamponger är smalare än OBs, vet dock inte om det stämmer. Den är gjord för unga tjejer iaf.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[oskuldast]
0

jag har alltid kört med ob, alltid dom gröna. alltså super. det har alltid funkat för mig utan problem men inte längre

jag menar att mensverken blir tusen gånger värre när jag har tampong i, och känner inte av den när jag har sat in den förrens jag tar ett steg, så får jag typ kramp i magen där man brukar ha ont när man har mens..

mamma har rigt till läkare nu men dom sa att dom inte kan ta emot mig förrens jag har testat en annan medicin som finns på apoteket.. om dom menar ipren så blir jag galen för det hjälper inte heller :(

mongu
0

Har du testat att ta Ipren och Alvedon ihop? Den kombinationen kan hjälpa ibland.

Att du får ont av tampong kan ju va att det på nåt sätt retar så smärtorna ökar. Kanske ska du kolla med en mindre storlek på tampong, det låter stort med super tycker jag.

Vet att det är ett he----e för jag har själv haft detta i så gott som alla år.

Varm vetekudde på magen kan göra nytta, pepparmyntste.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Halvdansken
0

Det finns receptbelagda mediciner som funkar. Jag har alltid använt Naprosyn/Naproxen. Väldigt effektiva, fråga din läkare.

Men som allmän tröst kan jag säga att det blir bättre när du blir lite äldre. Jag hade också skitont i din ålder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

RuiXue
0

Naproxen finns numera receptfritt, likaså Diclofenak. De är starkare än Ipren och tar man det i kombination med Panodil så kan det hjälpa.

Jennie

Svartkatt
0

Motion är det enda som hjälper för min del. Så jag har slutat att knapra i mig massor med värktabletter varje månad, nu kör jag bara på motion, vetekudde, varma bad och yoga fungerar finfint för mig Glad

[oskuldast]
0

Jag använder Pronaxen, naproxen alltså. funka bra som fan denna månaden, knapps någon mensvörk alls. sjukt skönt!

tack för alla svar, känns somd et är ett ämne alla kvinnor vill delta i. det är ju något vi alla har gemensamt, synd att det inte var en bättre sak haha.. mens är inte något man längtar till precis, finns undantag dock men annars inte.

Maria
0

Så skönt att du har fått lindring.Glad

/Maria

[Maine]
0

Jag kanske är gammalmodig, men du TS är ju 15 år, och då kanske man inte ska kombinera mediciner hursomhelst? Prata med förälder/sjukvården, så kan de rekommendera vad som kan passa dig bäst.

Själv skulle jag inte ge min dotter kombinationer utan att fråga sjukvården, hellre ett samtal för mycket än för lite, för även om det är receptfria preparat, så är det ju ändå läkemedel.

Skönt att du fått lindring, det är pest och pina med mensbesvär!

Bifogar en länk med lite läsning om det kan vara intressant:

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6518

Mara-Bell
0

Tråden är ju några månader gammal, men tips är ju aldrig fel :p

Jag är 21 nu och har sedan jag fick min mens vid 12 haft extrem mensvärk första dagen. När jag var 18 gick jag till ungdomsmottagningen för att se om dom hade något tips och det är det bästa jag gjort. Jag fick prova på att äta Cerazette, det är P-piller för de som inte vet. Jag har ätit dom i tre år nu och dom tar bort mensen helt och därav ingen mensvärk eller massa krångel med bindor och sånt. Att mensen försvinner är en vanlig biverkning, men en biverkning som många är ute efter. Det kan ju va värt ett försök, även om det inte fungerar för alla :)

RuiXue
0

#16 En liten rättning. Cerazette är inte ett P-piller utan ett MinipillerFlört

Jennie

Mara-Bell
0

Vad är det för skillnad?