Hjärtfel fast EKG normalt?
Hej!
Jag har under de senaste 1-2 månaderna fått hjärtrusningar då hjärtat slår ca 130 istället för det normala som brukar ligga på 70 slag per minut. Detta händer alltid under vila och jag blir andfådd, yr och trött.
Läkarna har kollat EKG samt blodtryck under denna tid pga en medicinering som skulle sättas in. Allt har varit normalt.
Kan jag fortfarande ha något fel på hjärtat och att man kan hitta något på ett långtids EKG (holter) eller ett hjärtaultraljud? Jag är väl utredd för andra sjukdomar.
Man kan ha vissa fel på hjärtat utan att det syns på EKG
Det finns en del undersökingar av hjärtat man kan göra precis som du skriver. LångtidsEKG och ultraljud bl.a.
Själv fick jag en väldigt hög puls för några år sedan medan blodtrycket var normalt. Jag fick även rusningar som du beskriver.
Jag har ätit Metoprolol sedan dess och det hjälper. Tre gånger har jag försökt att sluta men då kommer det tillbaka.
En tröst är att det oftast är ofarligt när hjärtat "rusar" men väldigt obehagligt.
Självklart ska du utredas oredntligt om du är orolig.
/Maria
#Bumbleboo: Du kan ju inte ha fått en beta-blockerare om du inte har något hjärtfel? Då måste de ju ha hittat något, annars behandlar dem ju inte det?
Hur utreddes du och vad kom de fram till.
#3 Jag äter Metoptolol för pulsen som skenar när jag slutar med den.
Det är nog ingen som vet varför jag har så hög puls normalt.
Mitt hjärta är ganska bra utrett i samband med att jag fick neuroborrelia med hjärnhinneinflammation då man gjorde bl.a ultraljud.
Metoprolog och liknande preparat är ganska vanliga och används främst för högt blodtryck.
Nu vet jag inte om man kalla högt blodtryck för hjärtfel precis
/Maria
Jag har lågt blodtryck normalt män ändå skenar hjärtat. Så skulle jag äta en sådan medicin skulle mitt blodtryck troligen blir superlågt.

Har du fått göra ett arbetsekg? Det kan ju visa på om det skulle va nåt fel.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nej, det har jag inte gjort, dock är det i vila som jag får hjärtrusningarna och får jobbigt att andas, exempelvis då jag ska sova mm
#7 Den typen av hjärtrusningar brukar i allmänhet vara ofarliga men känns väldigt obehagligt.
Mina problem var rusningar men pulsen var onormalt hög hela tiden däremellan. Jag låg på en vilopuls på omkring 120 hela tiden mellan rusningarna så att säga.
/Maria