Nu är jag trött på det här!
Jag är en glad & pigg tjej på 17 år, och lite till.
Har inte växt en cm på nästan 3 år, möjligen för att det va runt 3 år sedan jag började röka, har snarare krympt 1-2 cm.
Jag har nu en längre tid haft en fruktansvärd Växtvärk som varar från ca 17-18 tiden tills jag somnar, för då känner jag inget, och jag vet inte alls vad jag ska göra, har prövat värmekuddar, varma strumpor, värktabletter, i stort sett allt och ingenting hjälper.
De flesta läkare säger att jag inte växer mer, och har även varit på röntgen och kollat benen i handen vilket konstaterade att jag växt färdig.
Så hur är det möjligt att fortfarande ha växtvärk?! Jag har tidigare haft samma smärta som vid växtvärk i samband med mens men sedan jag satte in en P-stav har både mensen & värken upphört.
(kanske ska tillägga att jag är 160 cm, om det är viktigt att veta)
Några förslag på vad jag ska göra?
Tacksam för svar.
Mvh Karucellen
Har inga förslag, men puttar upp så fler ser inlägget.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gissar lite fritt nu… Jag funderar på om du kan ha haft nån variant av "restless legs"? Läs mer här. Om det är det så finns det mediciner mot det. Annars kan man få värk och kramper i muskler av magnesium- och/eller saltbrist.
Vad som gör mig mest konfunderad är att du skriver att du krymt 1-2 cm och det är ju inte normalt vid din ålder.
Är du säker på att du mätt rätt? Vid samma tillfälle på dygnet och sträckt på dig på samma sätt?
/Maria
ett tips är väl att sluta röka först och främst… 

Håller med Tassy att du ska sluta röka som första steg. För det är inte bra. Har du rökt så länge som tre år så är det inte alls bra.
Vid 14-års ålder är man inte alls färdigutvecklad och att då börja röka är rent skadligt för dig.
Sen att krympa i din ålder om du har mätt dig vid samma tid osv som Bumbleboo skriver, det ska man inte göra.
Det bör du kolla upp med din läkare tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

jag har varit hos skolsystern, på sjukhuset och mätt mig och som sagt röntgat händerna för att kolla skelettet. Har mätt mig en gång i veckan samma tid på dygnet. Och jag förstår att jag måste sluta röka, det ska jag göra oavsett vad som händer.
Detta låter väl kanske som en dum kommentar nu, men kommer det påverka min längd och sånt här om jag slutar röka, jag har ju trots allt slutat växa enligt de undersökningar jag gjort.

Nej det kommer säkert inte att påverka så du blir längre om du slutar röka.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag började precic som du att röka mycket tidigt, redan i 12-årsåldern. Jag slutade också växa och har ofta undrat om det har någon koppling. Helt omöjligt tror jag inte att det är. Kroppen behöver ju syre för att fungera optimalt och rökningen gör ju att syret inte kan flöda som det ska.
Men som de övriga här ovan påpekar, sluta röka! Jag är 48 år i dag och försöker fortfarande lägga ner giftpinnarna:(.
#8 Att rökning inte är bra är vi nog alla överens om och om det har påverkat tillväxten lär du nog inte få svar på men visst kan man undra.
Själv har jag rökt från 15 år till nu denna nyår (är 49 år) så jag har varit rökfri i 5 månader nu
och det går förvånandsvärt bra.
Jag snusar visserligen men det gjorde jag även då jag rökte.
/Maria
Vad som är rätt eller fel har jag inte någon aning om, men det har länge diskuterats om rökning hämmar växten Jag vet att min syster, som är 184 lång började röka för att hon inbillade sig att det skulle få henne att sluta växa, hon ville inte bli längre. Alltihop kan vara bara strunt och inbillning hos folk, men ibland ligger det något litet bakom sånt där strunt också.
. Jag är 44 och krympte under 30 års åldern ganska hastig 2 cm och sen 1 cm till. Jag nämnde detta till min sjukgymnast nyligen och då pratade han om osteoporos. Han sa att jag skulle ta det med min läkare för det inte var bra.. osteoporos betyder iaf benskörhet och jag vet att jag gjorde ett sånt test för 11 år sen och var då i riskzon. Men du låter bra ung…. Jag har dock i alla år skyllt mina krympta cm på att jag slutade använda paraply då det regnade under en tid. För mkt vatten.
11# är du allvarlig eller skämtar du när du skriver krympt på grund av vatten???????
i så fall så borde jag vara dvärg vid det här laget…..använder i stort sett aldrig paraply och blir alltid genomblöt av regnet
för att återgå till ämnet kan det inte vara så att det kan skilja 1-2 cm beroende på var man mäter sig någonstans det brukar jag alltid råka ut för…..
sen tror jag oxå att rökningen kan inverka på längden men oxå arv hur långa är dina föräldrar släkt och så vidare sen blir oftast inte kvinnor så långa….
var är det du har ont någonstans i benen? känner du ett behov av att röra på benen när du har ont?
jag tycker oxå det låter lite som restless legs det kan man få rätt tidigt
Vatten vet vi väl alla att vi växer av, inte krymper vi 
#12 Nä,, inte var jag allvarlig med det men det var en kul ursäkt när jag inte inte hittade någon annan när jag krymte så på så kort tid… Räkna inte med att någon skulle ta det på allvar??? Har aldrig råkat på någon som tagit det på allvar när jag sagt så…
aj då…
att veta om man skämtar eller inte är väldigt svårt när det gäller skriven text och ännu svårare om man inte känner personen
ett tips är att använda smileys för att visa vad du menar till exempel
:P
ska oxå tillägga att jag har ADHD och säkert även drag utav Aspergers och har emellanåt svårt att förstår skämt