Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2668 ggr
Karmatarerskanise
0

Fick sova inne i toaletten

Var går gränsen på hur man får behandla patienter på ett sjukhus?

http://hd.se/angelholm/2011/08/03/sjukhuspatient-maste-sova-pa/

moondancer
0

Fast så farligt är det inte. Jag hade föredragit det över att ligga i korridoren eller i ett överfyllt rum,,,

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

mongu
0

Det var ju inte nån liten toalett utan jag skulle tro att det är en som även används som dusch/badrum av de patienter som är sängliggande.

Där brukar det även finnas en toalett. Att man använde dessa utrymmen är inte nåt nytt utan det har jag varit med om när jag jobbat.

Om man ligger i ett utrymme med dusch och toalett och där det inte är trångt eller om man ligger i en korridor? Då föredrar jag också detta utrymme som är dusch och toalett.

Tycker att huvudsaken är att man får bra vård och att man är omhändertagen.

De som jobbar i vården slår verkligen knut på sig själva för att få allt att gå ihop. För att även vårdpersonalen ska få semester så måste man dra ner nånstans tyvärr.

På en del håll har man tidigare betalat om personalen valt att skjuta på sin semester tills efter sommaren men tyvärr är det en dålig lösning.

Visst har det handlat om stora summor men man måste ta med i beräkningen att när semestertiden är över startar all verksamhet som legat nere under sommaren. T.ex. planerade operationer och div. undersökningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

Jag hade då inte velat ligga in på dass, det är ett som är säkert. Ligger hellre i korridoren, kontoret eller matsalen.

mongu
0

Det utrymmet som jag tänker på som jag misstänker är ganska lika på olika sjukhus är rejält  stort och ser mest ut som ett duschrum.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

#4 Det är ett sånt jag tor det är också. Annars får man ju inte plats med sängen. Men det är under min gräns i alla fall.

Maria
0

Jag reagerade inte heller så häftigt på detta. Bra mycket bättre att ta hand om patienterna än att skicka hem dem.

En av gångerna jag låg inne denna våren så tillbringade jag första natten på någon expedition.

Sängen var inkilad mellan skrivbordet och väggen så jag kunde inte kliva ut på egen hand men jag fick en larmklocka.Flört

Sista gången delade jag rum med en man första två nätterna.

Där jag jobbade tidigare så hade vi dessa stora "toaletter" som extraförråd till rullstolar och annat.

Kan däremot inte minnas om där legat någon patient.

/Maria

mongu
0

Jag undrar om vi reagerar mindre på detta vi som jobbat/jobbar i vården? Bara en tanke.

För jag vet att även om vi hade patienter som låg på ställen som inte var patientsalar så fick dom vård och tillsyn.

Sen tycker jag att det är bättre att få va nån annanstans än i en korridor. För allt spring blir otroligt tröttande och jobbigt för den som är sjuk.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

#7 Det kan mycket väl vara så mongu.

Man blir väl yrkesskadadSkrattande

Jag tycker ändå att behandling och bemötande är viktigare än hur man ligger.

/Maria

[Asta]
0

Reagerade inte heller. Min syster har varit så många gånger på sjukhus och ibland hamnat både här och där. Och även delat sal med män, vilket den här kvinnan nekade till att göra.

Och korridoren är INTE bra, där kan man inte vila eftersom det springer folk där hela tiden. Om de inte har plats så är det väl bättre att man hamnar någonstans än att de säger, "ledsen, vi har fullt, hitta ett annat sjukhus."

Maria
0

Man får heller inte ha sängar i korridoren p.g.a brandskyddsreglerna.

/Maria

[Asta]
0

Hm- har besökt min syrra i korridoren en gång. Det var inte lätt kan jag säga.

Maria
0

Det är nog många gånger reglerna får komma på undantag även om det inte ska vara såObestämd

/Maria

[Asta]
0

Hon låg inte där i dagar, men hon flyttades runt lite för de hade fullt och när jag skulle komma låg hon i korridoren. Man fick liksom luta sig mot väggen och stå där och prata för att inte vara i vägen.

Ska jag klaga på sjukvården så har jag nog andra saker jag skulle klaga på först.

mongu
0

När min son fick sitt första epilepsianfall när han var ca 16 år så blev det ambulans till sjukhuset.

Just då var det strejk, sjuksköterskestrejk, fast det var bemannat såklart så de akuta fick vård.

I alla fall så la dom först honom i korridoren på akutmottagningen i väntan på läkare. Men jag gav mig inte utan vi fick komma undan lite grann. Inte så käckt att ligga med mycket spring runt sig när man precis haft ett anfall. Då är det lugn och ro som gäller.

Sen kom en barnläkare då han var under 18 år så därför tog besöket inte så lång tid som det skulle gjort om en medicinläkare skulle kommit. Det var nämnligen kaos på akuten då, natten till nyårsafton 1995.

En natt jag aldrig glömmer.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

Usch, vilken upplevelseRynkar på näsan

Jag har aldrig jobbat på akuten men jag har praktiserat på Sahlgrenskas akut och beundrar alla dessa människor.

Att aldrig veta från pass till pass vad som väntar.

På en avdelning är det ju aningen mer annorlunda även om det givetvis kan hända grejer där också.

Sist jag blev inlagd så fick jag vänta 4 timmar på akuten och det var ändå inte så lång tid med tanke på att det strömmade in minst 5 trauman vad jag kunde se.

Sahlgrenska har en priolista efter färger och jag var gul (i mitten) röd är det mest akuta sedan orange, gul, grön och blå tror jag. Kommer inte ihåg vad systemet kallas.

/Maria

mongu
0

Triage eller? Tror det kallas så det är likadant här på akuten på KSS (Skövde) Det är dessutom samma region.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

Jepp, det känner jag igen nu.

/Maria

[Thiah]
0

Toaletterna på sjukhusen är ju jättefräscha så jag skulle inte ha nått problem med att vara på en sådan. Den på bilden är ju dessutom en megastor toa och dom brukar vara renare än korridorerna (där alla sorters människor passerar hela tiden). Dessutom lär det ju vara tystare på toa än i de rummen där man är 4-6 bäddar vilket bara det är en "lyx" Glad

Karmatarerskanise
0

Förvånar mig faktiskt hur lätt så många har att acceptera detta. VAr verkligen inte alls som jag trodde.

Maria
0

Jag förstår detFlört

/Maria

[Thiah]
0

#19 jag har legat i en vecka (efter en svår operation) i en sal med 3 andra varav en skrek efter sin mamma hela nätterna (hon var 80+ i ålder). Efter det så tycker man nog inte att lite tid inne på toaletten är så farligt. Glad

Karmatarerskanise
0

#20 Tungan ute

#21 Nej, jag förmodar att ens olika sjukhusvistelser och upplevelser gör att man har olika syn på det.

[Thiah]
0

#22 mm, jag har ändå haft det helt ok mot många andra.

moondancer
0

#21 Låg i några veckor efter ett svårt benbrott i en sal med 3 pers till. En byttes ut hela tiden, en var en trevlig gubbe och en var en smått psykotisk kille som man itne alls kände sig säker med. Så toalett de veckorna hade varit underbart. Speciellt när man har problem att vara runt folk då och då

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus