Något konstigt med min rygg !
Det är något sjukt konstigt med min rygg! När jag ska lägga mig ner på kvällarna i sängen så måste jag sätta mig upp igen eftersom att jag får så himla ont i ryggraden (det lutar åt höger sidan långt ner i ryggen) men när jag väl kommit ner i sängen så kan det svida i ryggen och om jag böjer upp mitt högerben och spänner det så knakar det något otroligt och gör jätte ont ! Men på dagarna är det som vanligt.
Vet någon vad det kan vara ? Jag är ju inte speciellt gammal , 14 år :)
Ryggar kan vara besvärliga och du växer fortfarande.
Skulle dina besvär fortsätta så skulle jag försöka komma i kontakt med någon sjukgymnast som kanske kan hjälpa dig.
/Maria
Ett hett tips mot alla ryggbesvär: Promenera.
Gå i ett slags ''arbets tempo'' dvs inte gå och såsa men inte stressa eller rusa heller, utan gå på som om du har något viktigt att komma till. Lagom långa kliv, landa med hälen först och kontrollera så att du går lika långt med vänster som med höger ben, låt ryggen och armarna svinga och röra sig, även det får du kolla så att du inte tex svingar ena armen mer eller låser dig i axeln eller nåt. Väldigt många går väldigt ojämnt. Det är också vanligt att man spänner sig eller trippar på tå. Be gärna någon annan se dig och kolla så att du går jämnt eller om du behöver tänka på nåt :)
När man går framåt i en vettig takt, med rörlighet i ryggen så stärker man sin ryg jämnt, stabiliserande muskler och större muskler, och kroppen tränas att röra sig normalt. Se om du kan gå 20-60 minuter varje dag, det har många andra positiva egenskaper också ;)
Känns det stelt så bara fortsätt, med största sannolikhet släppwr det. Men gör det rent ut sagt ont och håller i mer än 2-3 steg så är det hög tid att söka läkarhjälp..
Lycka till. (Antagligen är det bara något tillfälligt, men håller det i sig så sök vård)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okej tack så mycket ! Nu blir säkert pappa glad när jag följer med honom på långprommenixarna med hunden ! :D
Ha bra skor på dig när du promenerar så är det ännu bättre för ryggen!