Jag kan inte låta bli!
I många år har jag suttit och pillat sönder och dragit loss nagleband och liknande från fingrarna. Det gör inte ens ont längre.
För ca två år sedan så gick det så långt att jag drog loss halva nageln på ena tummen. Det gjorde självklart superont och gjorde det länge efteråt. (gjorde även då ett inlägg om det här med en bild på tummen)
Nu håller det på att hända igen. Nageln där nagelbandet ska sitta blir mjuk och spricker och jag börjar pilla. Nu har jag redan dragit loss ett lager nagel och fortsätter jag pilla så kommer det att bli ett hål igen.
Jag vet ju att det inte är bra. Men jag kan verkligen inte sluta! Ser jag att det finns något att pilla på så börjar jag. Fingrarna hinner inte ens läka innan jag är där och pillar. Och hinner de läka och blir fina, så börjar jag pilla och kan inte sluta förrän det blir stora sår.
Värre blir det när jag mår sämre. Tror det har blivit ett sätt för mig att "komma bort", att stänga av allt runt omkring.
Sen pillar jag även när jag har en helt vanlig dag. Men då kan jag iaf ha vett att lägga ifrån mig pincetten om jag märker att det börjar bli sår. Fast om jag gör det, så är det lätt att börja igen lite senare.
Jag börjar fundera på om det kan vara någon form av tvångshandlingar eller liknande? Jag menar, jag kan verkligen inte låta bli om jag ser att det "går" att pilla och kan inte sluta förrän det har blivit sår..
När jag var mindre så bet jag på naglarna, men slutade när jag var runt 13. Men det var också då jag började pilla sönder fingrarna istället och nu är jag snart 23. Så jag har hållt på länge och det blir bara värre.
Jag vet inte hur jag ska göra för att lyckas sluta! Det är varken bra eller fint. Speciellt inte när man lyckas dra bort stora bitar av naglarna..
Men det har blivit något jag helt enkelt måste göra..
Jag lämnar ett avtryck här då jag gör samma sak :/
Jag vet hur det är.
Jag har haft fula naglar och nagelband i många år när jag var ung men helt plötsligt en dag så bara slutade jag pilla och jag vet egentligen inte varför. Jag vet inte hur många gånger jag fick infektioner bara för att jag inte kunde låta bli.
Kan du inte försöka att gå till en nagelsalong och kosta på dig fina naglar (det fanns inte när jag var ung vad jag vet) för då kanske det känns värre att förstöra de fina naglarna som dessutom kostar en del.
Bara en fundering
/Maria
#2 det tycker jag var en jättebra idé. överhuvudtaget att börja sköta om naglarna. Gå till en salong med jämna mellanrum och låta dem hålla undan nagelband, slipa naglar mm. Vet man att man ska visa upp sig för någon annan så brukar man tänka sig för lite.
Emelie. Stackas dig..
Men jag tycker Bumbleboo ide verkar bra…
Lycka till…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag är en basic nagelbitare/nagelbandsbitare. Och för att bli av med problemet bygger jag akrylnaglar :) Ibland räcker det med att bara måla dem, men akrylen är hård som porslin, så det GÅR inte att bita och dra i.
Jag har vänt mitt nagelbandsbitande till att vårda istället. Jag tar en liten klippare, och en "nagelbandspetare", och rengör naglarna, filar och petar ner nagelbanden så att naglarna blir fina. Så som de på salongerna gör till en.
Det hjälper min fix-idé att bita och drai nagelbanden :)

Det kanske skulle hjälpa, men att gå till någon salong och fixa är något jag inte kommer kunna göra. Har varken ekonomi eller bil att ta mig någonstans.
Men man ska kanske köpa på sig några nya naglack och lite oljor och krämer.
Ska kolla på det iaf. Kan kanske funka =)
#6 Jag har sett att det finns sådana där fina "gör-det-själv-kit. Det kanske man kan börja med att prova.
Du har ingen kompis som är duktig på liknande?
/Maria

#7 Nej, några vänner har jag inte direkt, så ska jag fixa mina naglar får jag försöka lära mig det själv =)
sätt igång och sök ordentligt på nätet då och köp hem produkter. Så kanske du blir fixerad vid att ha snygga naglar istället.

Häromdagen så köpte jag lite olika hudprodukter och fick ett nagelkit på köpet. Ett putsblock, en nagelfil nagelbandsolja och en handkräm. Bara blocket gör naglarna såå glansiga, ser ut som att man har lackat dem, och oljan mjukar upp nagelbanden.
Suttit och fixat med det nu, så förhoppningsvis är detta min räddning =)
#10 Får hålla tummarna att detta funkar. Har man fina naglar så är det kanske lättare att låta bli.
/Maria

#11 Ja, jag kände att det får vara bra nu när ännu en nagel har spruckit där nagelbandet ska sitta. Det spelar liksom ingen roll om jag pillar eller inte, det blir fult i vilket fall ;/
Men jag hoppas detta funkar nu, vill ha fina naglar =)