Fetma (HJÄLP!)
Jag har nu gått upp över till över 90kg (är 172cm lång) och då också över 30-gränsen i BMI, alltså har jag fetma.
Jag har fullständig panik.
Dessutom har jag EDS så det tär som fan på lederna att väga så här mycket…
HJÄLP MIG!
EDS finns det andra här som kan mycket om.
Beträffande fetma så måste du förska hitta orsaken till din fetma. Börja med att släppa din panik och fokusera konstruktivt. Du säger inget om vad du äter på en dag. Kanske skulle det vara en bra start att berätta vad du äter på en vanlig dag.
/Désirée
Jag skulle råda dig att försöka få fatt i en kunnig sjukgymnast samt ordna med en dietist snarast, då det är så viktigt för din kropp att ha bästa förutsättningarna att klara din grundsjukdom.
Vilken typ av EDS har du?
#1 Det känns inte som att jag äter så överdrivet onyttig mat eller stora mänger eller mycket godis. Äter alltid hemlagad mat tex…
#2 Min sjukgymnast har inget kontrakt med landstinget längre och han som jag måste ah på sjukhuset är världens pervo… Går dock hos dietist då och då, dock har jag inte fått en kallelse på ett tag.
Klassisk och hypermobilitet.
Hmm, knivigt läge. Hur pass dålig är du pga EDS:en? klarar du dagliga promenader så är det jättebra. Försök finna ergonomiska träningsätt, som du känner att din kropp klarar. Personligen gillar jag att simma, crosstraina och powerwalka när kroppen är i form för det.
Har du svårt att finna en bra kost? Tänker på att man rätt ofta får omfattande magproblem också, själv klarar jag inte fibrer till exempel, så det är svårt att äta "nyttigt".
Jag har själv hypermobilitetstypen med inslag av klassiska.
Jag kan egentligen gå långt men nu kan jag knappt gå i tio minuter innan det är outhärdligt. Har massa sulor och sådant, hjälper en del.
Simma får jag väldigt ont i nacken av. Det som passat mig bäst är ridningen men det blir man inte så fit av + har sålt min häst:/
Jag kan äta det mesta utom starka saker för det klarar inte mina slemhinnor. Frukost är dock svårt då jag väldigt lätt får väldigt ont i magen om jag äter innan jag börjat komma igång med kroppen.
Kanske du kan få hjälp mot övervikten på en systersajt?
#6 Ta bort kolhydrater funkar inte för mig, jag blir väldigt deprimerad då, loch då jag har mycket depression ändå så undviker jag nog det…
#7 Tack:)
De är duktiga på detta ämne.