Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 7516 ggr
Ilya
0

Istället för frukost?

Jag har svårt att äta nyvaken på morgonen så nu när det är sommarlov (och ingen lunch som i skolan) så kan klockan rulla fram ända till 17.00 utan att jag äter en smula.
På kvällen däremot äter jag som en häst eftersom jag inte ätit något under morgonen och förmiddagen, vilket såklart visat sig på magen.

Jag behöver verkligen tips på vad man kan få i sig istället för frukost.

Måltidsersättning? Det hör man bara kluvna åsikter kring..

Har ni något tips!?

Karmatarerskanise
0

Ät lite frukt eller gör en smoothie. Det är ganska bra att äta i alla fall på förmiddagen, annars blir det som du säger att man äter för mycket på kvällen.

Måltidsersättning kan fingera det med, men det är bättre med något "riktigt".

[Asta]
0

Jag är också sådan ibland. Vissa saker klarar jag av. En smoothie, men den får inte bli för tjock, så jag brukar skippa tex bananer. Färsk frukt med lite yoghurt och frön fungerar också ibland.

Och så ibland, när jag är riktigt trött och lat, har jag färdiga drycker hemma. Antingen drickyoghurt eller ibland sådana där bantningsdrycker som finns färdiga i en tetrapack. Det är inte för att gå ner i vikt (även om jag borde det) utan för att de går relativt lätt att dricka och man blir faktiskt mätt av det.

DesK
0

Mjuk och len äggröra med lite gurka, paprika och tomat till, eller tunnt knäckebröd eller Finn Crisp med exempelvis någon god färskost och någon fäsk grönsak på. Alla former av måltidsersättningar med alla sina mer eller mindre underliga tillsatser bör enligt min mening endast användas i yttersta nödfall. Om du inte kan få i dig någon fast föda på morgonen föreslår jag att du istället mixar exempelvis, avocado, äpple, (hemgroddade) groddar, Rejuvelac eller Molkosan och eventuellt lite honung.

/Désirée

[Asta]
0

#3 Nej jag håller egentligen med om att man inte ska ta måltidsersättning, men är man stressad och allmänt illamående på morgonen är det bättre än inget. Man klarar förmiddagen i alla fall. Av de saker du föreslår hade jag inte fixat att äta någonting när jag har svårt att äta på morgonen. För mycket substans. Det är svårt att förstå om man inte är sådan själv.

Ilya du kanske inte alls är lika äcklad av mat som jag kan vara på morgonen. Jag utgick bara från mig själv. För de tips Desk ger är bra om man klarar av att äta de sakerna.

DesK
0

Asta det var därför jag skrev:  Alla former av måltidsersättningar med alla sina mer eller mindre underliga tillsatser bör enligt min mening endast användas i yttersta nödfall

/Désirée

Leffe
0

Jag börjar dagen med en kopp filmjölk och all min medicin. Sedan är jag inte hungrig längre

[Asta]
0

#6 - hur många tabletter äter du egentligen?

Ladydragon
0

Filmjölk youghurt eller Proviva (fruktdryck)

det är ju sånt som är enkelt o snabbt att göra i ordning och en bra start på dagen för magen

har själv mycket svårt att äta på morgonen men ett glas Proviva brukar jag alltid få ner

[Asta]
0

#8 - ja det kanske räcker för att bli mätt.

mongu
0

Yoghurt med musli det räcker för mig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Asta]
0

#9 - Proviva är bra! Det kan man bara dricka.

Maria
0

Proviva har jag druckit sista tiden nu när jag varit så dålig i magen. Det finns massor med goda smaker.

/Maria

Ladydragon
0

jag tycker ett glas proviva mättar lagom på morgonen

konsistensen är ju drickbar men den innehåller ju frukt o annat som gör att den mättar mer än till exempel ett glas juice

mitt bästa råd är som alltid köp helt lite olika produkter du har fått tips och och så prova förhoppningsvis så hittar du kanske nåt som passar för dig Skrattande

[ErikSvensson]
0

Om du trivs med att äta ett större mål på kvällen så går det ypperligt. Sålänge som du får i dig tillräckligt med energi. Skulle helst undvika måltidsersättningar om jag vore du, försök hellre laga egen mat då och gör fryslådor och annat som du bara kan värma.

Ilya
0

Tack för alla goa tips!

Har funderingar på Proteinshakes. Vad är era synpunkter på det?

Karmatarerskanise
0

#16 De innehåller inte alla ämnen som vi behöver, så de bör inte erstätta frukosten. Då är måltidsersättning bättre.

Ilya
0

#17 Tack för snabbt svar, skulle precis beställa proteinpulver på nätet när jag kikade in här av en slump och såg ditt svar. Kör på att beställa ett paket måltidsersättning istället!

[ErikSvensson]
0

Jag skulle  våga påstå att proteinpulver är bättre än många måltidsersättare där ute som främst består av fruktos och soja. Även om det innehåller en del syntetiska vitaminer och mineraler så behöver man inte det sålänge som man äter vanlig mat utöver sin shake.

Karmatarerskanise
0

#19 Självklart får man ju välja en måltidsersättning som är bra och utan tillsatser. Men protein är inte till för att ersätta måltider, om man nu tvunget måste det.

Leffe
0

I långa loppet tror jag inte att någon ersättning verkligen ersätter mat

[ErikSvensson]
0

Vilken tänkte du på då för jag har själv aldrig hittat någon som baseras på fruktos och soja. Rent protein tycker jag är det bästa om man bara ska svepa något i farten men som LeffeD säger så bör man givetvis hellre äta riktig mat, därför är frysta hemmagjorda matlådor ypperligt. Glad

Karmatarerskanise
0

Fast nu handlar det ju om att TS inte klarar av att äta på mogonen, för självklart är det bäst att äta.

#22 Jag har inte sagt ngt om att det baseras på fruktos och soja.

[ErikSvensson]
0

Om man inte klarar och äta på morgonen så behöver man ju inte. Att frukosten behövs är en "myt". Glad Att ersätta "att inte äta" med en halvkass måltidsersättare är inte att rekommendera.

Nej det gjorde du inte, därför frågade jag om du vet någon som baseras på något bättre. Fruktos i form av frukt är betydligt bättre än i de koncentrerade doser som är i t.ex. herbalife, nutrilett och andra måltidsersättare.

[Asta]
0

Något som jag absolut märkt är att om jag inte äter frukost så fixar jag inte jobbet efter ca 10 på förmiddagen. Plus att jag går lättare upp i vikt om jag inte äter frukost. Jag tror att för min del är frukosten ett oerhört viktigt mål och jag vill inte vara utan det.

Förr lät jag bli, men när jag började jobba så märkte jag att det helt enkelt inte gick att sköta sitt jobb bra utan. När jag hade ett jobb som började väldigt tidigt tog jag med mig mat till jobbet som jag kunde äta vid åtta istället.

Karmatarerskanise
0

#24 Nja, en myt är det ju inte. Vi behöver näringen/energin för att vara pigga och alerta. Äter man inget fören på kvällen har man inte varit på topp, det är ett som är säkert.

Det finns en sorts måltidersättning som bara innehåller bra saker, ganska nu på marknaden. Såg det i en tidning. Innehåller ingenting dåligt. MEEEN, jag skrev aldrig upp vad den heter eller vad den faktistk innehöll.

Men ja, vi är ju i alla fall överens om att det är bättre att äta, än att ersätta maten med substitut.

Leffe
0

När det gäller måltider så har jag fattat följande för att man ska må bra

Frukost - mellanmål - lunch - frukt - middag - kvällsfika

Själv tar jag min "frukost" ett glas fil eller proviva samt medicinen - middag - kvällsmacka med te.

Numera har jag hört att lunchen ska vara viktigare än frukosten

[ErikSvensson]
0

Jag provade själv att äta en gång om dagen i tre veckor och jag var ärligt talat mer pigg i skallen då än annars. Jag skulle gissa på att kroppen helt enkelt fick mer tid att vila och inte hålla på att bryta ner mat i tid och otid vilket är en energikrävande process som pågår efter varje måltid. Under denna 'dagsfasta' så var jag även och gymmade utan sämre resultat (ofta efter 18 timmars fasta..)

Dock vart det så tråkigt att sätta i sig hela kalori-intaget vid 20.00 på kvällen så jag kör numera två mål (ingen direkt frukost) och det fungerar finfint. Tror det är högst individuellt och om man inte mår dåligt av att inte äta frukost så tycker jag TS kan strunta i det.. Glad

Ilya
0

Allevo Kick start beställde jag.