Att sluta röka
Idag är jag inne på 3:e dagen utan cigaretter. Har gått bra hittills då jag har mycket annat att tänka på.
Men hur gör jag då suger slår till? Några bra knep?
Vill helst klara detta utan nicotin tuggimmi och sådant, eftersom jag tycker de smakar skit. Och det är dyrt.
Vet speciellt att suger kommer komma då man dricker alkohol. Ska undvika det ett tag framöver, men någon kom kommer jag dricka igen. Finns det några knep? 
Eftersom jag själv röker så är jag väldigt imponerad av alla som slutar så jag önskar dig verkligen lycka till
Jag har själv varit rökfri i perioder och mitt tips är att ta ett stort glas vatten varje gång man blir röksugen. Det" mättar" på något konstigt vis så att suget inte blir så påtagligt och så blir man inte tjock av det heller
/Maria
Lakrits dämpar röksug. Prova drick lakritste när suget blir som värst.
Slutade själv för ca 15 år sedan och har inte haft ett enda återfall.
piri-piri; tack för tipset, men lakrits är en av de äckligaste sakerna jag känner till ;)
bumbleboo; tackar. Fick även tipset om att äta en apelsin eller klemetin vid röksuget, då citrus smaken tar bort suget och fingrarna får något att göra. Tydligen hjälper det att borta tänderna också.
Ja, det finns nog lika många tips som människor som har slutat röka
/Maria
Hoppas fler kommer med tips 
Vatten, promenader.
Räddade mej för snart 3 år sen.
Lycka till!

Vanliga tuggummin, om du skulle falla dit en gång är inte hela världen. Du blir bara stressad om du tänker "nu ska jag aldrig mer röka" och då vill du röka ännu mer. Jag är rökfri sedan 2 år tillbaka. Kan även stå i rökrutan på krogen med mina vänner utan problem. Så allt är möjligt.
Jag röker och har "slutat" många gånger! 
Att det ska vara så svårt! Jag har testat det mesta…bl.a. tuggummi, tabletter jag fick utskriven av läkaren. Tabletterna från läkaren var svindyra men vadå…ciggen är också dyr så jag tänkte att bara det hjälper så… Höll uppe i tre månader med hjälp av dem men jag mådde så illa att jag var tvungen att sluta med dem.
I övrigt tror jag som flera skriver att vatten och prommenader hjälper till när man håller på med avvänjningen av cigg.
(Man borde sätta sig på en öde ö i flera månader - då var det väl sjutton….)
Sen handlar det mycket om motivationen.
Jag funderar på att sluta, ska försöka, tänker sluta.
Det duger liksom inte!
JAG SKA!
Å det gäller att vara benhård mot sej själv. Verkligen motiverad.
Man ska nog ha gått och ältat sitt beslut länge innan. Det gjorde iaf jag.
Sen var mitt liv i rätt fas för en förändring.
Det var dags helt enkelt!
Inne på 5;e rökfria dagen nu.
#10 Det är strongt gjort Hera. Jag håller tummarna för dig!
Tack Gunilla :)
Mitt nya mantra när röksuget slår på "Jag vill inte ha cancer, jag vill inte ha kol" Hjälper faktiskt.
Jag håller på dig!! Med det mantrat så tror jag du fixar det!
Jag slutade snusa för drygt ett år sedan, och det fanns inte i min vildaste fantasi att det skulle gå, men det gjorde det.
Så håll ut även när det blir jobbigt, för annars får du cancer och kol och säkert några fler elakartade sjukdomar! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag slutade i samband med hjärtinfarkt för sju år sedan. Så fort jag kände röksuget gick jag ut i köket och tog ett glas vatten. Suget ligger ju på i cirka en minut och vattnet fixade det. När jag låg på hjärtavdelning så reagerade personalen att det varje morgon stod fem tomma bägare på mitt bord. Det var mina cigaretter
Lycka till idag också!
TAck alla :) 6;e rökfria dagen idag :) Är stolt och vill inte förstöra detta!
Snart kommer du upp i tvåsiffrigt antal dagar! 
Heja heja! 
Du är jätteduktig, Hera! Kämpa på!
Jag röker också och säger som Gunilla, har slutat många gånger…men det är så himla svårt!
Har du läst boken " Äntligen icke-rökare " ? Vet att många slutat med hjälp av den. Annars sägs det att varje gång man blir röksugen, ska man räkna till tio…sen ska röksuget vara borta…
Jag önskar dej jättemycket Lycka till!!! Berätta gärna hur det går! 
Tack!
Har inte hört talas om den boken nej, ska kolla upp det!
# 19
Finns också en som heter " Äntligen icke-rökare för kvinnor ". Samma författare. Boken är psykologisk, efter att ha läst den tänker man på ett helt annat sätt om rökningen. Han som skrivit böckerna ( Allen Carr ) har själv varit storrökare och slutat. Han har dessutom hjälpt tusentals människor att sluta röka. Tror du kan låna den på biblioteket!
" En del av det jag skriver, kommer du kanske få svårt att tro. Men när du har läst ut boken kommer du inte bara att tro på det, utan också undra hur du någonsin kunde vara så hjärntvättad, att du trodde något annat. "
Citat ur boken "Äntligen icke-rökare"

#20 den är helt suverän!
Visserligen ska jag jobba men jag håller tummen så gott jag kan för att du ska ha en bra dag Hera!

Borsta tänderna. Man vill inte gärna röka när munnen är alldeles ren och fin, och dessutom smakar mint.
Hur går det med rökningen Nina?
För snart två år sen bestämde jag mig bara för att sluta. Jag tror att man verkligen måste vilja sluta för att det ska gå och man ska göra det för sin egen skull. Et par festcigg har jag tagit under de här två åren men numera kallar jag mig stolt ickerökare. :)) Lycka till!
Tog ett par cigg i fredes, sen har jag hållt igen. Känns bättre om jag tänker på att jag kan röka igen, för då är det inte förbjudet ;)
#26 Precis så gick mina tankar också när jag slutade röka, så fort något är förbjudet så lockar det av någon anledning. Jag sa till mig själv att det inte behöver vara för alltid att om jag vill börja igen i farmtiden så kan jag göra det men nu 15 år senar så finns det ingen önskan att börja röka igen tvärtom så är jag så glad att kunna kalla mig ickerökare. Lycka till!
#26 Jag tycker du är så ståndaktig och jag är riktigt avundsjuk
/Maria
TAckar :)
Kämpa på, Hera! Du är jätteduktig!
Själv är jag periodare. Jag ser mig själv som ickerökare då jag aldrig vart vanerökare. Men när jag rökte med viss regelbundenhet så slutade jag bara tvärt!
Jag blev liksom aldrig beroende varesig av nikotin eller själva cigaretten. Idag kan jag ibland ha ett paket i handväskan och ta en cigg eller två medans jag väntar på bussar och tåg, men det kan gå veckor mellan varje cigg och jag längtar aldrig efter en utan tar bara en för att ha något att göra medans jag väntar på bussen eller tåget.
Så även om det händer att jag röker ibland, så ser jag mig själv som ickerökare. Rör mig inte i ryggen om folk omkring mig röker.
Jennie
Här har det inte hänt nåt på länge?
Du har väl inte börjat röka igen, Hera?? 
NEj det kan jag inte påstå, blir någon dag i veckan. Funbkar bra för mig :) Sen när jag kommer igång med träningen så ska även den dagen i veckan bort :)
Sådana svar gillas! 

Blir det inte mer än någon gång i veckan så är det ju alldeles strålande. Då är du ju i princip rökfri enligt mina mått mätt
/Maria

Nu har det gått nästan ett år sen ditt rökstopp. Hur går det i dag? Är du rökfri?
Jag hoppas det för det är en otroligt skön känsla när man kan se tillbaka och konstatera att man fortfarande är rökfri.
Själv slutade jag 3 maj 2010. Rökte två cig dagen efter och dottern vart väldigt besviken på att jag inte ens klarade ett dygn. Sedan dess har jag inte tagit så mycket som ett bloss. Finns inget i hela livet jag åstadkommit som är vikitgare än det. Möjligen mina barn, då. 
Anledningen till att jag slutade var att jag hade inga pengar att röka för. De var slut. Dessutom tyckte jag, att efter 32 år med cig, att det var dags att sluta innan jag blev beroende. 
Istället fick jag ett x antal nya kilon.
Fast kunde jag sluta röka så kan jag gå ner de kilona också! 
#37 Roligt att du hittade denna gamla tråden
Gratulerar till dig också och kan tala om att jag själv har inte rökt ett bloss sedan Nyår
och min man slutade 1 mars.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#38 Bra där!! :) Hur känns det? Jag har varit rökfri i 4-5 månader nu och jag tycker det känns bättre än väntat!
Förtydligar lite med tanke på mitt förra inlägg.. Började igen strax efter det inlägget. Det tog slut med min kille. Vi hade varit ihop i över tre år och ciggen blev min räddning. Men nu när det känns bättre har jag slutat igen. Och förhoppningsvis är det för gott denna gången! ;)
#39 Det känns riktigt bra faktiskt. Nu snusar jag ju men det är ändå en himla skillnad och det har gått bättre än vad jag trodde.
Hur känns det själv? Tycker du det har varit jobbigt?
/Maria
Nej, faktiskt inte! Blir sugen när jag dricker lite vin men det går att stå emot.. :)
#42 Vad skönt
/Maria

Vad roligt att det har gått så bra för er! Det finns ju inte en enda fördel med att vara rökare.
# 44 Det gör ju inte det..men ändå så röker man! 

# 45
Så kan det vara. Jag hade förberett mig under lång tid - fyra år faktiskt (sen förra försöket) så jag visste ju vad jag skulle igenom. Jag hade även en inhalator som stöd när det blev väldigt jobbigt. det fanns de som ansåg att det var "fusk". Ja, kallade vad som helst, men det hjälpte mig att inte tända en cigarettt och det var ju det som var poängen. Jag köpte en förpackning med ampuller (18 st). Enligt förpackningen skulle jag använda 6 ampuller om dagen med min tidigare cigarettkonsumtion. Det gick 1 första veckan sen blev det mindre och mindre. De gångerna jag använder den idag så är det mest att jag biter i munstycket.
Sen har jag några ampuller kvar. Så den förpackningen som skulle vara i tre dagar har jag kvar av över ett år senare.
Hade jag inte varit mentalt förberedd - och haft en dotter som jag sårade (hon slutade fyra veckor före mig) så hade jag nog inte klarat det.
Hon är fortfarande rökfri också och har gett mig mitt första barnbarn. 
Min son slutade röka strax efter att min mamma dog i lungcancer i april 2006. Nu är det bara pappa och syrran kvar som röker. kan ju hoppas att dom slutar en dag dom med.
Som sagt, jag rökte i 32 år - ca 25 cig om dagen. Det GÅR att sluta - om man vill mycket nog. Allt till sin tid.
# 46
Jag beundrar Dej..och fortsatt Lycka till! 
Hejjar på alla som rår med att sluta! 

# 47 + # 48 Tack!
Aldrig mer en cigarett - det är det inte värt.