Socker
Mina barn blir ju helknäppa när dom får i sig socker. Det behövs inte så mycket för att dom skall bli som små huliganer. Inte så lätt att undvika det när man är på semester med svärföräldrarna som fikar varje dag med något sött. Sen får ju barnen både pudding och saft flera gånger i veckan. Det är hopplöst.
Försöker jag stoppa så är barnens farmor där och säger: Klart barnen skall ha fika/godis/pudding eller vad det nu kan vara.
Helt hopplöst med andra ord. Kommer att bli bättre sen när dom är hemma igen för vi fikar aldrig hemma själva och sen styr vi över maten på ett bättre sätt.
Det är svårt det här med mor och farföräldrar som inte vill lyssna. Man vill ju inte göra sig ovän med någon på semestern heller.
Hur länge ska ni vara där?
Kan ni inte komma överens att barnen får t.ex pudding som efterrätt men att ni hoppar över det rena godiset och kanske köper smaksatt bubbelvatten istället.
Sedan får man ju inte glömma att det är sommar och sommarlov för barnen så lite gott kanske de kan få men i rimliga mängder.
/Maria
Jag och mannen åker hem den 29:e juni men barnen blir kvar ett par veckor till efter det.
Nä inte vill man bli ovän med någon, speciellt inte under semestern (och när dom betalar för maten).
Nu åt dom bara några bullar och nån munk. massor enligt mig och tillräckligt för att barnen skall gå igång. 
Hur menar du med helknäppa?
Supervilda och icke-lyssnande individer.
Som barn i allmänhet då helt enkelt 
om jag inte minns fel så har väl studier gjorts och visat att det är myt att barn går igång på socker……
Jo det har jag hört med och ändå sitter man här med svärmisar som vägrar lyssnar på en. Barn är barn och klart dom skall få något gott som det så "fint" heter.
Det är många människor som "går igång" på socker, eftersom barn är känsligare än vuxna, så ser man det oftare hos just barn, jag har sett det rätt ofta, så nån myt är det tyvärr inte. Emilia det där är ju en knepig sits att hamna i, hoppas att du kan styra tillrätta när barnen kommer hem.
/Désirée
Tack DesK. Jo jag har sett så så många gånger nu genom kalas och när vi har gäster här. Mina barn verkar jättekänsliga mot socker och dom borde inte bli som mig som har blivit beroende av detta gift så om jag håller nere på detta från och med att dom kommer hem och framåt så kanske det blir bättre för dom när dom blir vuxna och kan styra sina egna behov själva.
Emilia det låter klokt att du gör så, tänk på att även frukt innehåller mycket socker.
/Désirée
Sen kan man ju tolka det olika så här när man bara läser och inte ser hur ungarna blir av socker. För min del så gillar jag när ungar busar och far runt och inte bara sitter på en stol eller "ska ses men inte höras".
Nu säger jag inte att TS vill ha det sistnämnda, men det finns de som tycker så.
Nog får dom busa men när det är socker i deras kroppar så blir det för extremt. Leka får dom göra men som sagt det blir FÖR stojigt när dom är sockerpåverkade. Finns ingen hejd i dom då och ljudnivån är alldeles för hög.
#12 Det är just det, vi tolkar ljudnivå olika och så här i skrift så kan (i alla fall inte jag) veta hur högt det blir. Eller om jag alls skulle tycka att det är högt.

Hehe det var därför jag skrev a la extrem. Värre än normalt nojs.