Fiskolja/Omega 3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är lite kräsen i maten och äter inte fisk. Tonfisk till en bakad potatis eller i en sallad är det enda jag äter i fiskväg (och en sillbit till jul, påsk, midsommar). Men det blir knappt tonfisk en gång i månaden, ibland bara varannan.
Jag misstänker att jag skulle behöva lite tillskott i form av fiskolja eller omega 3. Vilka sorter/märken är bäst? Vad rekommenderar ni?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265528
Fairings 300 kapslar á 1000 mg är nog det billigaste jag sett. 212 kr för 300 kapslar, ca 75-70 öre/kapsel. 
Jag äter inte fisk i någon form om jag slipper. Vi snackar om högst en eller ett par små bitar gravad lax under ett helt år ungefär. Tar inga tillskott och mår toppen ändå!
Mår du bra så behöver du nog inte några tillskott.
Jennie
Fast mår jag så bra som jag skulle kunna må?
Jag har en känsla av att jag skulle må bättre om jag åt mer omega 3. Bli lite piggare och sen ska det ju vara förebyggande mot högt kolesterol.
Mvh Emelie & Jack
Mitt kolesterol är på perfekta nivåer trots bristen på fisk. Och att jag ofta är trött beror på ständig värk som gör att jag sover dåligt. Värken beror på hypermobila leder.
Kort sagt: Jag tror inte på det där med en massa tillskott
Jennie
Se till att köpa en Omega-3 som inte är gjord på växtolja (linfrö är ju annars poppis t.ex) efter som det innehåller alldeles för mycket omega-6 som konkurerar med omega-3 vilket helt enkelt gör att vi inte får i oss den omega-3 vi behöver ändå.
Så köp olja som är gjort på gisk och inget annat!
Själv har jag "Eskimo Brainsharp" som även innehåller vitamin E och D (efter som att de flesta svenskar egentligen behöver tillskott på vintern av i.af D-vitamin, och E skadar ju inte i.af). Mewn det var den enda de hade på apoteket här av "nattljusolja" (fisk).
Den kostade typ 210 kr på apoteket men finns billigare på andra ställen (180 kr~). 120 kapslar. Vet dock inte om det är den mest ekonomiska dock, man får ju titta till hur många gram olja man får per krona. Rekomenderat intag enligt livsmedelsverket är 2-3 gram/dag (3 tabletter = 2.1 gram)
Råkade dock hitta en sida när jag sökte nu som säljer "Röd omega-3", från krill (räkor). Känns ju betydligt bättre för fiskbeståndet (efter som krillen ändå finns i massor och ändå är längst ner på näringskedjan) att äta sådan istället efter som dom finns i flera hundra miljoner ton. Och med den skulle det tydligen räcka med en kapsel/dag. Om det är för att den är koncentrerad eller för att den redan är det direkt från krillen vet jag dock inte :) Sök på rodomeka.se om du vill kolla ^^
Hakuna matata!

E-vitamin är en fettlöslig vitamin och då ska man va försiktig så man inte får i sig för mycket. Gräns som man inte bör överskrida per dag är 300 mg.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#6 över 300 mg/dag kan orsaka problem. Rekomenderat daligt intag är 8 mg för tjejer och 10 för killar. Två tabletter av "Brain sharp" är 4.6 mg. Så det är nog ingen fara!
Hakuna matata!
Tack Elshira!
Jag var och köpte just Eskimå igår, kapslar med fiskolja i. Har inte kollat hur många gram olja det var per kapsel men känns bra att ha en riktlinje att gå efter. Doseringen tyckte jag var lite luddig, 1-3 kapslar 3ggr/dag. Skiljer ju en hel del på 3st/dag och 9st/dag.
Mvh Emelie & Jack
#8 Ja, 9 kapslar behöver man då knappast äta!
Fast jag kollade nu och såg att det var 700 mg (0.7 gram) omega 3 i två kapslar, inte en alltså.
Men å andra sidan så innehåller faktiskt andra livsmedel lite omega det med så man ska väll inte tänka att man får i sig 0 gram/dag. Men jag brukar ta 3 tablettet lite när jag kommer ihåg det. Kanske 4 ggr/veckan :)
Men vill man titta om man faktiskt har brist eller inte så kan jag rekomendera dig att göra en sorts blodanalys där man tittar på blodkropparna i mikroskop (har själv gjort det). Jag blev rekomenderad att äta omega-3 efter som mina blodkroppar som ut som vattendroppar (de var altså inte runda som det ska vara), och de klumpade sig lite och det var ett tecken på brist av detta. Var för örvigt ganska så kul att titta på sitt eget blod i mikroskop!^^
Jag gjorde detta test för att jag har lite exem (vilket kan orsakas av brist på esentiella fetter), och jag har faktiskt blivit av med det nu! Hade inte mycket, men än dock!
Hakuna matata!
Det lutar åt att det blir en kapsel till frukost och en till kvällsmat, alla dagar i veckan. Känns lagom.
Mvh Emelie & Jack

Om du är trött nu på vintern kan det vara läge för D-vitamin istället.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag äter ingen fisk alls och har aldrig upplevt att jag behöver ta någon form av omega3 tillskott. Därmot är det vanligt att folk köper de kapslar som diskuteras men det är också vanligt att mängden man skall ta överdoseras lite grann medvetet av tillverkarna till omega3-kapslarna då de vill sälja mer..
Hälsningar
Erik på Kopomega3.se