Vanprydande ärr
Jag har ganska många gamla ärr, alla orsakade av skador. Tänker främst på det största då jag rev upp hela överarmen in till benet och fick sy ganska många stygn, drygt 10 centimeter långt. Jag fick det när jag var 6 år och är idag 25 år. Det är långt ifrån ett fint ärr, även om det bleknat mycket med åren. Eftersom jag var så liten när jag fick det så är jag själv så van med att det är där, men har alltid fått kommentarer/frågor om det och det är ju inte alltid så kul att inte kunna gå i kortärmat utan att folk glor eller frågar.
Först nu fick jag veta att man kan söka ersättning för vanprydande ärr. Har försökt leta runt på nätet, men hittar inte så mycket mer information mer än att man måste fått ärret via skada och sökt vård för det och haft försäkring såklart. Jag sökte ju vård för detta ärr, men vet inte om det anmäldes till försäkringsbolaget.
Vore väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig och reda ut alla de där bestämmelserna vad det gäller vanprydande ärr.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Du får kontakta ditt försäkringsbolag. Finns nog inget annat att göra. Det går inte att svara på vad som ingår i din försäkring. (om du har någon)
Jag vet en kille som fått ersättning för ett vanprydande ärr men det tog han genom sitt bolag.
Vanprydande ärr kan ibland åtgärdas genom plastkirurgi. De kan blekas med laser också.
/Maria
Har själv ett dryga dm långt ärr på handleden, och ett matchande men kortare på andra sidan handleden. Efter n operation. Pga ett missförstånd (min försäkring försvann när jag blev 18, vilket varken far eller jag kände till då) hade jag ingen försäkring.
Det som stör mig är att det är så onödigt tjoct (ca 1 cm)! Det var läkaren som kar upp huden med skalpell och så, så snittytorna var ju rena. Visst att det blev en del rotande för att skruva rätt alla benbitar, men jag är övertygad om att det kunde ha blivit et mycket mindre ärr om läkaren som sydde varit lite nogrannare på den punkten. Jag har ju själv sytt och sett sys, katter osv efter kastration, och de har väldigt mycket midre ärr trots att man bökar runt inne i dem rätt mycket med. Plus att det går att sy i hudkanterna på ett sätt så att det inte blir några ''hål'' bredvid ärret. Just att det kunde varit mindre stör mig som sagt. Men jag lider inte av det annars, hellre ett fult ärr än en obruklig hand. :) Och det är ändå inte många som frågar mig om det… kan förastå att det skulle kunna bli tröttsamt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Sen är det så olika vad vi har för läkkött om det blir fina ärr eller fula. Sen det klart så kan det va felgjort men oftast beror det på hur våra kroppar kan läka.
En del får jättefina ärr trots stora skador medan andra med små skador får jättefula ärr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ser man stygnen kan man inte säga annat än att de var minst sagt grova. Och betänk att detta var inte frågan om söndertrasad, ''skadad' hud utan ett fint snitt.. 1cm (1,5 på sina ställen mellan prickarna) är mer än det borde varit. Mina andra skador har knappt fått ärr.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Även raka fina snitt kan ge jättefula ärr ibland. Men som jag skrev tidigare så är vi olika med läkning.
Då du har andra ärr som blivit fina så låter ju detta som ett inte så väl utfört arbete.
Vet när mitt knä var nyopererat och stygnen togs då såg det väldigt fult ut. Den som tog stygnen sa att det syntes att det var en ortoped som sytt. Det såg ut att ligga omlott osv.
Men när det var färdigläkt så är ärret mycket snyggt. Knappt synligt.
Tyvärr så är inte själva resultatet med knäprotesen lyckad, när jag sökt för mitt onda knä så är första kommentaren "vilket snyggt ärr" från såväl läkare som sjukgymnaster.
Hade hellre haft ett fult vanprydande ärr än ett ständigt värkande knä.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har också lite olika vackra ärr på kroppen
Det senaste på magen efter blindtarmen är riktigt snygg (eller kommer att bli då det fortfarande är rött.)
Däremot har jag flera fula ärr på benen efter åderbråcksoperationer men åderbråcken är borta i alla fall.
/Maria
#1 Ja, jag har förstått det. Ska kolla upp det med mina föräldrar.
Mitt ärr är ju gjort akut och efter en stor skada, sådana ärr går inte att jämföra med planerade snitt. Sedan har ju mitt fått läka och blekna i drygt 20 år nu. Skickar med en bild på armen. Tyvärr vart bilden inte så bra, det syns mer när man tittar på det annars.
Jag har flera andra ärr också, var en riktig apunge och gjorde alltid illa mig på något. Men just det här är så himla synligt, jobbigt när folk jämt ska fråga om det bara man har kortärmat på sig.
Jag tänker på det här med ersättning. Dina föräldrar kan ju ha haft en barnförsäkring på dig.
Vi har haft en på vår son men den gick över på honom när han var 18 (fast vi fortsatte att betala) däremot så gick den ut helt och hållet vid 25 då man fick skriva om den till en annan försäkring.
Så risken är att det kan vara försent om man inte har någon annan sorts försäkring.
/Maria
Pratade precis med min mamma om saken och tyvärr hade de ingen försäkring på mig då, så denna fråga är väl ur världen kan man säga.
#9 OK
/Maria

Jag har också ett (antagligen onödigt stort) ärr på armen från när jag opererade bort ett födelsemärke. Folk frågar ganska ofta om det. Brukar dock inte störa mig på att folk frågar utan roar mig istället med att säga att en uggla anföll mig när jag var liten eller någon annan liknande berättelse innan jag berättar att det bara var ett födelsemärke.. 
#10 Men tack så mycket för hjälpen 
#11 Haha! Bra idé, kanske ska fantisera ihop någon lite mer tillspetsad historia om mitt!