Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 4589 ggr
[4paws]
0

förändringar i livmoderhalsen

fick nyss samtalet ifrån min barnmorska

har fått förändringar i min livmorderhals och även om det inte är någon fara är jag livrädd!

tänk om det blir canser, tänk om jag aldrig kommer få barn, tänk om hela mitt liv går år helvete…

massor av tankar och jag är nästintill gråtfärdig… jag orkar inte med ännu en sak att oroa mej för!

någon här inne som fått samma besked? kan du/ni lugna mej eller berätta mer om det?

kan bara vänta tills nästa gång sjukhuset kallar mej… 3 mån av oro vill jag inte vara med om… har så mycket annat att tänka på ändå

*tears falls down*

Karmatarerskanise
0

Har en väninnga som hade förändringar som de opererade bort. Det har gått 7 år sedan dess och ingen mer förändring har kommit. De tog alltså bara bort en liten bot som hade förändringar.

Ska du ta bort förändringen?

Maria
0

Här kommer en bra länk.

Kom ihåg att cellförändringar inte är cancer och att det ofta läker ut av sig själv.

Om man nu tar det allvarligaste scenariot så har det ju i så fall upptäckts väldigt tidigt vilket är en fördel.

Cancer är inte lika med död numera.

Försök att koppla bort detta tills nästa gång du ska undersökas. Lättare sagt än gjort men försök.Flört

/Maria

[4paws]
0

1# vet inte mer förrens nästa undersökning :/ därför så jobbigt att behöva vänta 3 mån

2# ja, hon sa det med… men det är ändå jobbigt. ska in och läsa på länken direkt

tack för era svar

Maria
0

#3 Varför man väntar är för att se om det läker ut av sig själv. Det bästa du kan göra är att försöka tänka positivt och försöka tränga undan svarta tankar och leva en normal sommar.

/Maria

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade också förändringar för sådär 20 år sen (pga kondylomvirus). Det isades bort och jag har aldrig märkt nåt av det efteråt och det har inte kommit tillbaka.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Deletat av mig själv - dubbelpost.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[4paws]
0

4# jo jag ska försöka göra det bästa av det. hoppas på att det läker bort sig själv

5# okey, har du haft något sen dess? för ändringar?

[WX5]
0

En fråga. Om man har valt att ta bort sin livmoder kan man då får förändringar i livmoderhalsen? eller tas den också bort?. Bör man göra kontroller efteråt som vanligt?

Maria
0

Det är olika.

Ibland lämnar man kvar livmoderhalsen och ibland inte. Så du får fråga din gynekolog.

Märkligt att du inte belv upplyst om du har den kvar eller inteObestämd

/Maria

[WX5]
0

Dom kanske sa något men det var 3 år sedan jag gjorde operationen. Det enda jag vet är att jag har kvar äggstockarna. Men något måste jag ju har kvar för annars kan vi inte ha sex.

Oj vad dålig jag är på mitt eget köns kroppsdelar. Förvånad

Maria
0

Det är klart du kan ha sex även om du opererat livmoderhalsen.Flört

/Maria

[WX5]
0

Ja det vet jag men jag trodde att halsen var den vägen upp till livmodern. Hehe.

Maria
0

Det är nog slidan du tänker påSkrattande

/Maria

[WX5]
0

Hehe du ser. Jag verkar ju jättedålig på detta. Flört

Maria
0

Du får gå en sexkursFlörtSkrattande

/Maria

[WX5]
0

Heheh jag får göra det. Tungan ute

ANNIA
0

4paws om en förändring kommer tillbaka eller inte går inte att säga för det skiljer från person till person.

Det du verkar ha är nog vad som kallas klass I och det är rätt vanligt, (åtminstone nåt jag läste för länge sen att många får) och det brukar läka ut själv. Men det kan ju ta tid även det, är också olika från person till person hur lång tid det tar. Om du har förändringen kvar efter ca 1 år så är det mycket möjligt att du får genomgå nåt sorts ingrepp typ isning för att få bort det. Men kan inte säga säkert där för det skiljer från landsting till landsting hur dom gör.

Själv har jag haft förändringar klass II och fick genom en laserkonisering som det heter. Där dom brände bort (under lokalbedövning) dom delar där förändringarna var. Det var sju år sen. Sen har jag gått på extra kontroll en gång om året för att se så det inte kommit tillbaka. Jag hade min sista extra kontroll här i vintras och räknas nu vara ur riskzonen för denna gång, men finns inget som säger att jag inte får förändringar igen längre fram.

Jag förstår att du går och tänker på det och att det faktiskt är svårt att låta bli. Men även om det låter knäppt så försöka se det positiva av det hela, att det har upptäckts och att du nu får gå på kontroller och se att det läker ut.

[4paws]
0

10# får jag fråga varför du tog bort livmordern? (ps, jag är med kass på alla delar XDXD)

17# jo det är klass 1 jag har. oki, men är det något som påverkat dej och ditt liv i övrigt? asså med barn och sånt?

[WX5]
0

#18. Jag var livrädd att få proppar av p-piller. Kan inte behandla dom med blodförtunnande medel pga blödarsjuka. Livrädd för att dö helt enkelt. Sen var det skönt att bli av med mensen då jag upplever den som hemsk och hade så ont när jag hade mens. Och sen räcker det med tre barn.

ANNIA
0

4paws jag har inga barn och var redan över 40 när jag fick mina förändringar. Så det där med barn kan jag inte säga 100 då jag inte brytt mig om att faktiskt ta reda på det. Men vad jag vet så ska det inte göra nån skillnad på att tex kunna få barn. Vare sig efter klass I eller som i mitt fall klass II.

Och det har inte påverkat mitt liv på nåt annat sätt heller.

Maria
0

#19 Kan du inte förklara lite närmre. Livrädd att få proppar utav p-piller? Propparna får man lu i allmänhet i ben eller lungor så jag förstår inte smabandet?Obestämd

/Maria

[WX5]
0

#21 Blodproppar kan ju vandra till hjärta och lungor. För att förhindra en blodpropp måste man använda blodförtunnande medel och såna får jag inte använda så då kan man ju inte behandla en blodpropp så den kan ju vandra runt i kroppen.

Ja det var mina tankar alltså. Säkert inte bevisat men tvångstankar som jag hade fick jag det godkänt.

Maria
0

#21 Jo, jag försår hur du tänker men vad har det med din bortopererade livmoder att göra? Jag är nog trögTyst

/Maria

[WX5]
0

Att jag skulle hamna och äta p-piller resten av mitt liv för att inte få mera barn. Spiraler har jag testat och dom funkar inte på mig för jag blev med barn och sedan missfall. Risken är stor för proppar i min familj.

Maria
0

Aha, nu fattar jagSkrattande

/Maria

[WX5]
0

Skrattande

Maria
0

Fast nu har jag grunnat igenFlört Kunde du inte "bara" steriliserat dig?

/Maria

[WX5]
0

Det roliga med det hela är att man behöver tillstånd att sterilisera sig av myndigheterna men inte en hysterektomi. Sen slapp jag ju mensen. Flört

Maria
0

#28 Vad märkligt. Är det på Åland som dessa regler gäller?

Då kan kan förstå digGlad

/Maria

[WX5]
0

Ja det är här det gäller. Ja det är märkligt och det sa även gynläkaren.

mongu
0

# 30 Man bör kolla sig hos gynekolog även om man har opererat bort livmodern. Särskilt om man har äggstockarna kvar.

Det kan ju bli cystor på äggstockarna som kanske behöver behandlas eller i alla fall kollas upp.

Så om du inte går regelbundet hos en gynekolog bör du börja med det.

Har själv opererat bort livmodern pga endometrios men har äggstockarna kvar. Fick rådet att fortsätta med undersökningar pga att äggstockarna är kvar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[WX5]
0

Oj okej. skall kolla upp det med gyn på måndag. Tack för tipset.

[kvasthilda1972]
0

Jag har opererat förändringar 2 ggr först på livmodertappen och sen livmoderkanalen…

Det intressanta var att innan 2a operationen så hade jag fått healing av en kvinna så när dom opererat mig och kollat vävnadsprovet så var det frisk vävnad som dom tagit bort…

Jag förstår oron och jag kan berätta att jag hade precis samma tankar och ångest som du har nu…

Allt kommer att gå utmärkt och du kommer inte att märka av något sedan…

Kram på dig!