Att se hjärtat dunka
Jag är lite hypokondrisk men jag skulle vilja veta en sak. Jag kan se mitt hjärta dunka, även höra det ibland och om jag badar/dushar varmt så pickar det jättefort. Kan ni se hjärtat dunka? någon som vet om det kan vara något man borde kolla upp? är ganska orolig men jag blir det för minsta lilla och knappt någon tar mig på allvar längre…
Du kan knappast se hjärtat dunka då det är omgivet av hela bröstkorgen som är som en bur. Däremot kan man se vissa ådror dunka eller att det pulserar i diafragman under revbenen.
Att hjärtat slår fort eller oregelbunder brukar vara ofarligt men kännas obehagligt.
Har du hög puls? Du skriver att det slår jättefort.
/Maria
Är det helt säkert?:) det ser ut precis som att det är hjärtat och syns bättre när jag sträcker på mig, och när jag känner där så dunkar det rätt kraftigt, har haft så i flera år…
Jag testade min vilopuls precis och det var typ runt 80-90 på en minut, tror att det är normalt när man är i min ålder (är 13-14) men när jag duschar eller badar som sagt i normal temperatur (38 grader ungefär) så dunkar det jättefort, men om det nu inte är hjärtat(?) så kanske det inte är mina hjärtslag, jag vet inte..:(

Det är säkert att du inte ser ditt hjärta dunka för det ligger så inbäddat precis som Bubleboo skrev.
Att du upplever att et dunkar fort kan det va så att du stressar upp dig och blir nervös och hjärtat därmed klappar fortare.
Ofta är det så att om man börjar tänka på nåt så blir man så fokuserad på det att man inte kan tänka på nåt annat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag uppelver samma sak, det är helt ofarligt. Det blir värre när man oroar sig, då skicka kroppen ut adrenalin som förstärker det du ser och du kan känna dig skakig och obehaglig till mods.
Tack så mycket för svaren, känns lite bättre nu och skönt att det inte bara är jag:)