Vit mjuk hud runt sår?
Fick ett rätt så stort (som en enkrona ungefär, runt fingret) men ytligt sår igår på fingret (mycket bortskavd hud men inte så djupt) och när jag kom hem sköljde jag bara av det och plåstrade sedan om det eftersom jag knappt kunde låta det komma i kontakt med luften då det sved grymt mycket. Imorse tog jag bort plåstret och "luftade" såret och då upptäckte jag att huden runt såret hade blivit vit och mjuk, lite rynkig. Vad kan detta vara? Och vad ska jag göra med såret? Det är rent men varar lite. Hela fingret sticker och svider, det ömmar nästan ända in i benet när man trycker på fingret trots att man inte trycker i närheten av såret.
Nu är jag inte någon expert på sånt här, men huden brukar bli vit och rynkig runt såret när det är lite fuktigt under plåstret. Jag brukar försöka vara utan plåster när det går så att det torkar ut. Jag är duktig på att skära mig och att fixa sår på fingrar på andra sätt så jag har i vart fall erfarenhet av mina egna sår.
Nu minns jag inte helt, men har för mig att huden under plåstret blev lite vit när jag hade skalat fingret på en glasbit, dock osäker.
Lite mjuk var den i alla fall dagen efter när jag kollade om huden verkligen satt på rätt plats, så det kan mycket väl vara som #1 säger att den blir vit och rynkig om det är lite fuktigt under plåstret.
# 1 o 2 : Tack för infon, det stämmer säkert det ni säger!

Försök att va utan plåster så mycket det går. Att det blir vitt och mjukt runt ett sår är att det sitter för tätt och är fuktigt.
Sen läker det bättre om du luftar det.
Att det verkar vara lite tror jag är läkningsprocessen som är igång.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Håller med övriga skom skrivit här. Är det inget djupr sår så är det bästa att lufta.
/Maria
Var observant på klåda och om mer hud lossnar. Då kan det vara svinkoppor.

Ofta så blir plåster för tätt på just fingrar tycker jag. Då blir det denna rynkiga vita hud runt om. Så lufta och åter lufta.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!