Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 5991 ggr
sybilla1980
2011-06-02 18:46
3

DEMENTA

jag jobbar med dementa lite då då.Har inget speciellt utbildning för dementa utom undersköterska.Kan någon som är kunnig om området hjälpa mig tips om att jobba med dementa människör.tack.

Maria
2011-06-02 18:54
0

Här kommer en väldigt bra länk om hur man just bemöter dementa.

Demensjukdomar är ju väldigt komplexa och varierar från person till person.

En demens kan begynna på olika sätt som minnesproblematik som är det man förat tänker på men det kan också starta med förändrad personlighet som aggresivitet, misstänksamhet, kognitiv svikt och annat.

Den värsta perioden är ju då den sjuke faktist är medmeten om sin svikt. Har demensen gått långt så kan vissa dementa vara ganska tillfreds med sin tillvaro medan andra kan vara mer ångestladdade.

Gravt dementa människor kan t.om uppleva yttre känslor på ett annat sätt. Det är inte ovanligt att en dement människa upplever att duscha som extremt obehagligt och kan då uppfatta vattnet mot kroppen som smärta istället för välmående.

Sådana saker är viktigt som personal att känna till.

Aggresivitet är heller inte ovanligt och det är svårt som personal att hantera men man MÅSTE göra detta på ett proffesionellt sätt.

/Maria

sybilla1980
2011-06-02 18:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hade läst detta innan,men tack o lov läser engång för dindkull…

Maria
2011-06-02 19:04
0

Har lagt till lite text som försvann

/Maria

[Maine]
2011-06-02 22:15
1

Jag kan absolut ingenting om dementa, men blev lite förfärad när jag läste ditt inlägg. Låter din arbetsgivare dig få jobba med dementa utan att du vet något eller inte tillräckligt om dessa människors sjukdom?

Det är ingen kritik mot dig, utan arbetsgivaren.

sybilla1980
2011-06-03 06:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag håller med  dig delivs om detta.Genom kritiken utvecklas vi vidare.Jag är bara timmanställd.extra personal kam man säga.Jag har fördjupad kunskap inom psykiatrin när jag läste till undersköterska.jag praktiserade demensboende och jobbar samma ställe.Jag har grundkunskap om demens.Syftet med detta inlägget är att träffa människor som har goda erfarenheter med att jobba med dementa.

vad fint katt är det din katt Maine{#emotions_dlg.laughing}

[Maine]
2011-06-03 07:50
0

#5  Okej, men då förstår jag. Tack, ja det är min goa Doris, en Maine Coon. {#emotions_dlg.smile}

Maria
2011-06-03 07:58
0

Jag jobbar med populationsstudier så jag arbetar inte direkt med dementa utan snarare bland annat  med att hitta tidiga tecken på demens.

Bor man på ett demensboende så har ju ofta sjukdomen gått ganska långt.

Det finns olika demenser också.

Sjukdomen är ofta lika hemsk för anhöriga som för den drabbade. Det finns heller ingen bot men däremot bromsmediciner för Altzheimers sjukdom.

Därför är det viktigt att den demente utreds ordentligt så att man vet vilken form av demens man är drabbad av.

/Maria