Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 14317 ggr
Maria
6

Te, vätskedrivande

Te är ju vattendrivande eller vätskedrivande.

Är det någon som vet om grönt te är lika vätskedrivande som svart?

/Maria

nyborjare08
0

Koffein är vätskedrivande men bara i större koncentrationer. Grönt te innehåller iofs också koffein, liksom svart, men enligt den länkade artikeln så ska det alltså inte vara någon fara med vätskedrivningen varken med svart eller grönt te.

Maria
0

OK, tack. Jag var snarare ute efter den vätskedrivande effektenSkrattande

/Maria

nyborjare08
0

Hur menar du? Enligt artikeln så är de inte vätskedrivande någon av dem, så länge man dricker några muggar per dag. Glad

Det är bara när man får i sig stora mängder koffein som det blir vätskedrivande.

Generellt verkar grönt te innehålla ungefär hälften så mycket koffein som svart te. Men koffeinmängden beror också på när tet är skördat (ju yngre desto mer koffein).

Maria
0

Jag samlar på mig vätska och tänkte att det kanske är bra att öka på tedrickandet men det verkar ju inte vara någon större idé.

/Maria

[Asta]
0

Jag dricker mycket te, flera koppar om dagen och visst är det vätskedrivande. Märker definitivt skillnad på de dagar då jag inte dricker te. Om det är någon skillnad på svart och grönt kan jag inte svara på då jag inte gillar grönt te. Rött te däremot är snällare.

Maria
0

Jag har svårt att dricka te sent på kvällen för jag blir så vansinnigt kissnödig på natten men har inte testat med grönt te ännu.

/Maria

[Asta]
2

Rött te går bra att dricka på kvällen. De olika gröna teer jag smakat är för smaklösa, men jag har smakat flera goda röda.

kittun1
0

Det finns en del örtteer som är urindrivande. Bla maskros och nässlor. Fråga på hälsokosten:)

Maria
0

#8 Tack.Glad Förr plockade jag åkerfräken och torkade vilket också ska vara vätskedrivande.

Jag tycker bara att örtteer smakar apaTungan ute

/Maria