Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 7028 ggr
KaiPon
2011-05-23 12:51
0

Problem med höfterna

För ungefär ett år sedan så började jag få ont i höften. Ibland så ont att jag knappt kunde gå. Om jag ska försöka ge er en känsla över hur ont det gjorde som värst och som oftast, så kan jag säga att det kändes ungefär som att någon drog en rödglödgad kniv från höften ner genom benet. Nu har jag inte haft problem med det på ett bra tag, men ibland känner jag faktiskt av det, dock gör det då inte lika ont som det gjorde förut, men lite ont gör det i alla fall.

Nu undrar jag om ni vet vad det kan vara?

Tåls att nämnas att jag är överrörlig och att mina leder lätt hoppar ur led också. Kan det ha nånting med saken att göra?

xoxo KaiPon

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

DesK
2011-05-23 13:11
0

Eventuellt kan ett sånt problem bero på att dina ben är olika långa, detta måste i sånna fall en läkare kunna konstatera och råda dig vad du ska göra.

Ett litet tips är att besöka Hypermobilitet där Tassy och Chestnut gärna hjälper med råd och tips.

/Désirée

[Tassy]
2011-05-23 20:28
0

ishiasnerven kan vara i kläm om det har vridit sig i ländryggen på dig, vilket är högst troligt. Försök att inte sitta för mycket, och om du kan, ta hjälp av en naprapat och se till att få sjukgymnastik för att stärka ryggen. Glad

Jag har samma problem!

Det hör garanterat ihop med din överrörlighet. Har du någon diagnos?

[Maine]
2011-05-23 21:20
0

Besök en sjukgymnast om du inte redan gjort det. De är duktiga!

KaiPon
2011-05-23 22:40
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har varit hos både läkare och sjukgymnast, men ingen har kunnat säga vad det är. Har fortfarande problem med det, men inte lika mycket som då det var som värst. Då det var som värst kunde det, helt seriöst, slå till från en stund till en annan, bara sådär.

[Tassy]
2011-05-24 08:35
0

Prova naprapat är min rekommendation.

[Maine]
2011-05-24 08:41
0

Märkligt att sjukgymnasten inte kunnat säga något om det. Och läkaren borde ju kunna ha sänt dig till röntgen. Jag fick röntga då jag hade som mest problem med mina höfter.

Prova en annan sjukgymnast eller läkare?

[Tassy]
2011-05-24 08:50
0

#6 Detta är inte ovanligt bemötande då man är överrörlig, tyvärr. Allt viftas bara bort. Själv fick jag ett intyg tilll skolan där fick uppskatta hur länge jag trodde att jag skulle vara dålig. Obestämd Har man tur kan man få smärtstillande iallafall..

Om du kan så är antiinflammatoriskt det som hjälper dig bäst, men var rädd om magen och ät strax innan du tar tabletterna.

[Maine]
2011-05-24 10:09
0

Jag har också problem med höfterna och har röntgats. Jag fick även träningsprogram av sjukgymnasten. Numera så har jag diagnosen fibro..

KaiPon
2011-05-24 10:13
0

#7 Grejen är den att smärtstillande funkade inte för det. Och vad är naprapat?

[Tassy]
2011-05-24 11:14
0

#9 Det är ett väldigt vanligt problem hos överrörliga att vi är fruktansvärt svåra att smärtstilla tyvärr.

En naprapat är ungefär som en kiropraktor, en människa som kan gå igenom bland annat ländryggen och bäckenet för att kolla/se till att alla leder ligger på plats. Om inte så rättar han till det. Det gör inte så ont som det låter dock. Dom brukar även massera för att lindra värken och mjuka upp.

KaiPon
2011-05-24 11:16
0

#10 Ah, okej, då vet jag. Tack för tipset. Ska kolla upp det om det kommer tillbaka i samma omfattning som förut.

Pindile
2011-05-25 13:31
1

Hade också stora problem med höfterna. Läkaren trodde jag hade trochanterit, inflammation i muskelfästet i höften. Så jag fick kortisonsprutor 2 ggr. Jag hde så ont att jag knappt kunde gå, haltade extremt mkt och sov ingenting på nätterna.

Sen plötsligt så började smärtan gå ner i benet och foten. Samt att jag kände domningar i foten. Läkaren på VC fattade inget utan tyckte att jag skulle gå till en sjukgymnast. En vecka efter sista besöket där åkte jag ambulans in och blev akut opererad för diskbråck i ländryggen. Jag höll på och bli förlamad av att disken tryckte så mkt på nerverna i ryggen och på ryggmärgen.

Jag mådde mkt bättre i höfterna direkt efter op och misstänker att mestadels av smärtan berodde på nerverna, men att jag pga att jag hade ont i ryggen även blev inflammerad i höfterna av alla böj och tunga lyft på jobbet. Nu har jag dock börjat få tillbaka mina symptom och har genomgått en ny MR för att se om bråcket är tillbaka.

Har du smärta som strålar ner i benet/benen?  Kan du sova på nätterna?

Har läkaren gjort de enkla testerna för att kolla om du kan ha diskbråck?  Ligg på rygg, lyft sedan upp benet i rak vinkel. Hur högt kommer du utan att det gör ont? Är det diskbråck så gör det oftast ont i rygg och ner i ben när man lyfter benet på det sättet.

KaiPon
2011-05-25 21:26
0

#12 Smärtan strålade ner i hela benet, men jag kunde sova helt okej. Och när jag var hos sjukgymnasten första gången fick jag ligga ner och hon drog i benen och så, men kände inte av nån smärta alls då. Men då jag skulle upp var det en helt annan fråga.
När jag satt och låg så kände jag knappt av det alls, oftast kände jag inte av det alls då.
Och som jag skrev så har jag inte haft några större problem den senaste tiden, men ibland, oftast då jag står och går mycket, känner jag av det men inte lika mycket som det var som värst.

KennyEdh
2011-05-29 20:22
0

Hej!

Jag ska först påpeka att jag är ingen läkare och tänker inte påpeka att jag har rätt i det jag tänker skriva.

Vid detta problem som du beskriver är det typiska att man oftast är utsliten i ledkulor m.m.

När något lätt hoppar ur led är det en typisk "förslitningsskada" det betyder att skelletets ledkulor har format sig efter de rörelser du dagligen gör, du kan ha ett jobb där du gör vissa rörelser eller i vardagen i hemmet eller liknande som gör att kulorna blir nedslitna eller sneslitna. För att bygga upp skelletet behövs vitaminer/mineraler  till att börja med vilket även kommer att dämpa värken märkvärt. Förslitning uppstår vid syra överskott eller grundämnesbrist och för mycket påfrestningar. Det här är väldigt vanligt.

Något som brukar utmärka sig vid denna skada är värk och att man inte kan göra vissa rörelser pga att det helt enkelt gör för ont. Detta kommer heller inte att ge utslag hos en läkare och har man otur kan det heller inte göra det på röntgen eftersom dem har vissa normer dem går efter, och lite förslitning "hör till livet" och tyvärr kanske dem inte sätter en diagnos på att du har en förslingsskada.

Vid motion brukar en del av smärtorna försvinna, men sen kommer det tillbaka efter ett par timmar eller en dag.

Eventuellt gå till läkaren igen och försök få en ny utredning på dina besvär igen och påpeka det här med förslitning.

// Kenny Edh @ pH-Hälsa

Inlägget redigerat då det bryter mot skrivreglerna om reklam.

Sajtvärd.

KaiPon
2011-05-29 22:28
0

#14 Tåls att nämnas att jag blir 19 i år. Och dessutom så har det, som jag skrivit ett antal gånger, gått över nu. Men jag känner av det ibland, men inte lika mycket, och då är det oftast då jag gått och/eller stått länge, men då är det bara som en liten känning. Har inte haft problem med det över ett år snart, riktigt problem i alla fall, men som sagt, jag känner av det ibland, oftast i sammanhanget konsert eller konvent.

DesK
2011-05-30 08:02
0

KaiPon tyvärr har det ingen betydelse hur ung eller gammal du är. Jämför med att exempelvis hundar kan födas med dåliga höfter.

/Désirée