Hemsk huvudvärk
Har sedan igår haft någon otroligt hemsk huvudvärk. Igår dunkade det hela tiden, ipren hjälpte inte alls så jag genomled skolan och såg sen till att lägga mig tidigt och få mycket sömn. Vaknade utvilad men huvudvärken var kvar, nu gör det bara ont (riktigt hårt bultande) när jag rör mig t.ex. ställer mig upp från sittande ställning. Vad kan detta vara? Kände mig riktigt trött i eftermiddags och nu vill jag ju se till att bli bra i och med att jag har viktigt matteprov på torsdag eftermiddag.
Är inte sjuk annars, kan det vara något med p-pillrena eller börjar jag ärva pappas trevliga migrän kanske?
Vet inte om det hänger ihop med detta men börjar bli riktigt uppsvälld i magen efter vissa måltider, märkt att friterad retar magen väldigt mycket men måste kolla upp laktos också.. vet ju att magen är viktigt organ men kan det påverka huvudet så pass?
Huvudvärk kan bero på en mängd saker som stress, dålig sömn, att man ätit och druckit dåligt. Många är känsliga för dofter och vädret.
Migrän är inte ovanligt att det är hormonellt betingat och att man då får det vid mens eller dagarna kring mens.
En del blir bättre med P-piller och andra sämre.
Om magen hänger ihop med detta är svårt att svara på och friterad mat är ju ganska lätt att undvika om du tror att det är boven. Inte särskilt nyttigt heller.
Man kan få huvudvärk om man är förstoppad också.
Huvudvärk är oftast ofarligt men obehagligt. Skulle du däremot fortsätta att ha huvudvärk eller om den ökar i styrka så ska du söka för det tycker jag.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jo jag "hoppas" det är vädret, brukar känna av det men inte i denna styrka. Vore hemskt att få migrän!
Jo håller på att försöka undvika vissa ämnen för att se vad det är!
Du får testa dig fram och så får vi hoppas att det inte är Migrän.
/Maria
#3 Finns det några typiska tecken för början på migrän? Har försökt prata med pappa hur det är för honom men han verkar smått omöjlig att prata med ibland..
Migrän brukar ofta bulta ensidigt. Det kan vara på olika sidor vid olika gånger. Ofta får man förvarnignar som flimmer för ögonen eller en stor trötthet. Det är också lite olika från person till person. Ofta lär man sig att känna igen tecknen.
Men man behöver heller inte alls ha förkänningar.
Illamående och kräkningar ka man också få och det är även olika hur länge anfallen varar.
Här kommer en länk till en artikel här på Hälsa om Migrän
/Maria
Kan man inte prova dessa migränprepparat som finns att köpa på apoteket? Jag har migrän detta har kommit på senare åren då vid mens. Tänkte bumbeboo kan svara då jag vet att du kan lite mer om detta 
Behandlar migrän gör man med olika metoder och även här så fungerar det olika från person till person.
Det vanligaste är att i början av en attack ta värktabletter som Acetylsalisylsyra, Ibuprofen, Diklofenak, Paracetamol och eventuellt något mot illamåendet.
Imigran och Zoomig är två mediciner som innehåller triptaner som många får god hjälp av.
Förebyggande medicinering förekommer också bl.a med Betablockerare.
Många som lider av migrän får också god hjälp av massage, zonterapi, aukupunktur och naturmedel så det gäller att leta sig fram till vad som passar bäst.
Sumatriptan och Imigran är receptbelagda om jag har rätt.
Zoomig som innehåller Zolmitriptan finns receptfri som nässpray i alla fall.
Diklofenak finns numera receptfritt på apotek.
Triptanerna hjälper bäst när attacken redan har börjat. De har en sammandragande effekt på blodkärlen som blir utvidgade vid en migränattack.
/Maria