Psalmer till begravning
Ok kanske en hälsofråga, men slutet av livet är ju också en hälsofråga.
Vi ska ha begravning för mamma den 31 maj. Nu ska jag försöka hitta 2-3 psalmer. Ingångsmusik ska vara Uti vår hage och utgång Amazing grace.
Jag är usel på psalmer, är ju inte ens medlem i svenska kyrkan. Men jag skulle vilja få tag i några som inte är så tunga. Kanske lite somriga. Lite vackra nästan som folkmusik.
Någon som är bättre på psalmer än jag? Som kan ge några trevliga förslag som jag kan kolla upp.
Måste det vara en psalm?
Själv tycker jag Björn Skifs "Håll mitt hjärta" är så vacker och även Ted Gärdestad har fina sånger.
När vi gifte oss för 100 år sedan så skulle vi välja psalm och den enda jag kände till var "Härlig är jorden"
Fick senare höra att det är den vanligaste begravningpsalmen
/Maria
Tack för förslag. Ska kolla upp.
Jag vet inte om det behöver vara en psalm. Jag får fråga prästen när hon ringer.
Psalm 172 De skall gå till den heliga staden är en mycket vacker psalm som också passar fint till begravning eftersom den ger så fint hopp.
Psalm 248 Tryggare kan ingen vara är ju en klassiker som de flesta kan sjunga med i, likaså 249 Blott en dag
Vad du väljer för psalmer beror ju en del på din mammas inriktning i livet och på er som ska ta farväl av henne i kyrkan.
/Désirée
Mamma var aldrig en kyrkperson så jag har faktiskt inte någon aning om vad hon tyckte om här. Uti vår hage kör vi därför att jag vet att hon älskade den.
Själv är jag absolut inte någon kyrkoperson och tycker egentligen inte alls om psalmer mer än att de ibland kan vara vackra musikaliskt sett så det är nog svårt att gå på oss själva. Så därför letar jag lite efter lite vackra psalmer, lite lätta eftersom jag vet att mamma gillade svenska folkvisor.
Till min fars begravning fick jag välja psalmer och allting. Vet att han älskade Art Garfunkels Bright eyes. Tyvärr kunde inte organisten få tag i noter till den så det blev cd. Jag tror den hade varit jättevacker på piano annars.
Är man tidigt ute eller har en duktig organist kan de säkert fixa noter till nästan vilken låt som helst.
Fina psalmer är till exempel Blott en dag och Guds kärlek är som stranden. Båda har fina melodier.
Då tror jag att ni kan tycka om Psalm 172. De andra två som jag nämner tillhör ju den svenska visskatten och Bumbleboos båda förslag är också fina. Amazing Grace finns också i psalmboken nr 231 Oändlig nåd och den korta lilla psalmen 768 Du omsluter mig på alla sidor, är i och för sig ingen begravningspsalm men den är lätt att sjunga och känns inte tung.
/Désirée
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Där rosor aldrig dör är en fin sång att ha på en begravning Den hade vi ¨påmin mors begraning
Tack för alla förslag. Ska sätta mig senare och gå igenom dem. Tar gärna emot flera.

"Brigde over trouble water" eller på svenska "Som en bro över mörka vatten"
Om man vill ha psalmer eller inte är personligt tror jag.
Men många av Ted Gärdestads låtar är fina och används mycket i dessa sammanhang.
Likaså Björn Skifs "Håll mitt hjärta"
Sen finns det en psalm som jag inte vet vad den har för nummer i psalmboken "Bred dina vida vingar"
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Bred dina vida vingar har nummer 190
/Désirée
Bred dina vida vingar hade vi på min mammas begravning. Den har en väldigt fin och enkel folkvisemelodi.
Jag tänker på Allan Edwall när jag hör den psalmen. Jag är säker på att han hade tolkat den väldigt fint!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Ja jag tycker den är så fin. Får tårar i ögonen när jag hör den. Det får jag av andra fina sånger med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Då min älskade mamma begravdes sjöng min dotter " Teddybjörnen Fredriksson "..en av mammas favoriter. Dessutom sjöng vi " Vem kan segla förutan vind "
Kanske nåt som Din mamma tyckte om ?
Kram
#15 - uti vår hage som vi ska ha som ingångsmusik var mammas favoritmelodi. Den gick hon alltid och sjöng på när hon liksom inte tänkte. Men vi har funderat och övrigt har vi inte kommit på något. Men jag håller på att försöka leta upp de psalmer som föreslagits här i tråden. vill gärna höra dem också.
Asta testa med att ringa upp begravningsprästen eller ännu bättre organisten så kan de säkert sjunga psalmerna för dig, så att du får ett bra hum om hur de låter.
/Désirée
Man hittar det mesta på nätet. Prästen kommer att ringa upp mig och då vill jag vara lite förberedd.
Jag rekomenderar
Sommarpsalm
Svenska Psalmboken 201
Text Carl David af Wirsén
Musik Waldemar Åhlén
1. En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt de fagra örtes-ängar;
Och solens ljus och lundens sus och vågens sorl bland viden
förkunna sommartiden.
2. Sin lycka och sin sommar-ro de yra fåglar prisa;
Ur skogens snår, ur stilla bo framklingar deras visa.
En hymn går opp med fröjd och hopp från deras glada kväden
från blommorna och träden
3. Men Du, o Gud, som gör vår jord så skön i sommarns stunder,
Giv, att jag aktar främst ditt ord och dina nådesunder,
Allt kött är hö, och blomstren dö och tiden allt fördriver
blott Herrens ord förbliver.
Hej och tack för alla förslag. Nu har jag bestämt med prästen. Jag hade med mig era förslag och hon hade lite så det blev till sist två psalmer. I denna ljuva sommartid och så en som jag har glömt vad den hette men som vad Amazing Grace på svenska, fanns tydligen som psalm!
Så därför bytte vi utgångsmusik från Amazing Grace till Jag har hört om en stad ovan molnen (för den tyckte mamma om).
Blir alltså
Uti vår hage
I denna ljuva sommartid
Amazing Grace på svenska
Jag har hört om en stad ovan molnen.
Vad skönt att ni fått till det hela!
Amazing Grace = Psalm 231 Oändlig nåd, som jag skrev i #8
/Désirée
#21 - ja, jag visste ju inte att den fanns som psalm. Missade att du hade numret där, kom inte ihåg det just nu.
Det är så lätt att glömma och missa saker när man har mycket att stå i. Hoppas att ni får en fin begravning.
/Désirée
Fina psalmer/sånger det blev
/Maria