Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1202 ggr
[Ai-chan]
2011-05-23 11:03
0

This is crazy...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt hjärta, det gör fruktansvärt ont. Undra varför?
Och jag är nervös, rädd och illamående. Och mitt huvud snurrar runt runt. Jag tycker inte om detta alls. Jag är rädd, så rädd, för något - men vet inte mot vad. Hela min kropp skakar. Och ibland känns det som om jag kommer att förlora min sinne och min kontroll och jag känner irritation. Vad ska jag göra? Jag känner mig ledsen, och jag vill bara gråta och skrika ut. Känner mig lite som tickande bomb som bara vill explodera. Har jätte svårt för att koncentrera mig, men ändå göra en massa saker för att slippa tänka, men finner ingen ork. Vill bara kolla på filmer och försvinna bort. Och jag känner en längtan, till vadå? En enorm längtan, som jag även suckar efter. Känner mig vilsen! :(

Maria
2011-05-23 13:28
0

Det låter som du behöver någon att prata med. Som att du har ångest.

Jag tycker du ska söka dig till psykiatrin eller din vårdcentral för att få en remiss.

/Maria

[Tassy]
2011-05-24 08:41
0

Det låter som en blandning mellan ångest och panikångest. Jag har själv haft samma problem för några år sedan, numera händer det ytterst sällan.

Nu menar jag inte att du inbillar dig, både smärtan och hjärtklappningen är äkta, men troligen "bara" obehaglig. Blir det värre när du tänker på det och blir rädd?

Du kan även få domningar i t.ex. händer och ansikte, detta beror då på att du andas för fort av rädsla, hyperventilation. Detta är också skrämmande om man inte vet vad som händer. Fokusera på långa djupa andetag ifall det händer. Sen kontakta vården så att de får kolla/utesluta annat, främst för din egen trygghet. Det är ju lättare att hantera om man har kollat en gång att allt är okej. Glad

Mitralis
2011-05-24 10:34
0

Jag håller med både #1 och #2. Kan i alla fall trösta dej med att det i alla fall antagligen inte är själva hjärtat som gör ont. Oftast så är det bröstbenet som man känner av när man mår som du.

Ring Nationella hjälplinjen och surra lite grann och hör vad dom säger. Antagligen så kanske dom tycker att du borde träffa en kurator. Men om det känns jobbigt att träffa en kurator på en gång så kan du ju börja med det. Vet inte hur gammal du är men Jourhavande kompis kan man chatta med om du tycker att det känns jobbigt att prata i telefon. Man är givetvis anonym på båda ställena.

Nationella Hjälplinjen 020-220 060 Välj den väg som passar dig bäst, du kan ringa, skriva eller söka.

Jourhavande kompis 020-222 444 Jourhavande kompis är en telefon- och chattjour som vänder sig till barn och ungdomar upp till 25 år.

[Ai-chan]
2011-05-24 15:17
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har börjat funderat ganska ordentligt på vad det kan vara och kan ha funnit svaret.

Ångest, panik, depressioner och sånt är jag van vid (lider utav dystymi). Så var inget utav det.

va någon fjantig grej bara som jag inte fattar riktigt än bara… uscha..

http://relationer.ifokus.se/discussions/4dda463cd4ebea6afe0011a8-kar#discussions-1 

Kopplade inte direkt. Men när man börja tänka på det mer o mer så… uscha.

Men tack för era svar iallafall!