Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3321 ggr
Karmatarerskanise
0

Medicin utan läkarkontakt?

Fick precis ett mejl från min arbetsterapeut, om att jag fått en medicin nu. Gick in och läste om medicinen (fass) och det känns inget bra alls.

När man får en sådan medicin utskriven vill man gärna få vet vad det är för något och få möjlighet att ställa frågor vid oro. Jag hade önskat ett möte där läkaren förklarade saker. (har ju inte ens fått en diagnos ännu)

Ser att man måste ta prover och så med jämna mellanrum för att kolla blodet, levern och bukspottskörteln. Ingenting om detta har jag fått höra heller.

Känns inget bra som sagt. Jag vill veta vad det är jag ska stoppa i mig.

Har skickat mejl till arbetsterapeuten med frågor om just tester och så.
För ska jag äta detta ska de göras rätt i alla fall.

Ville bara skriva av mig!

Mona22
0

Jag skulle aldrig ta en medicin utan läkarkontakt. Jag vill också veta vad jag stoppar i mig och jag tycker du också ska få det. Ring om en tid till läkaren och berätta om din oro.

Mitralis
0

Låter lite mystiskt Obestämd

mongu
0

Vad är det för medicin? Av vilken anledning är det din arbetsterapeut som mailar dig och inte en läkare?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

#3 Ergenyl Retard

Jag var på möte förra veckan där en läkare närvarade. Vi bestämde då att vi ska träffas en gång till tillsammans för att prata om eventuell diagnos och medicin. (har gjort en massa tester mm.)

Men nu såg jag ju då mejlet från arbetsterapeuten som också var närvarande vid mötet, och det står bara att jag fått den medicinen och hur mycket jag ska äta om dagen. (har haft mejlkontakt innan med henne, så kanske kände dom att det var lättast att hon skrev?)

Maria
0

Jag tycker nog att läkaren gjort det enkelt för sig när han/hon bett arbetsterapeuten maila dig.

Jag hade nog kontaktat terapeuten och bett att få kontakt med läkaren för att prata biverkningar, din oro, varför man ska kolla dina värden under tiden med mera. Det är uppgifter som en arbetsterapeut inte ska förmedla.

Dessutom ska läkaren ge dig en diagnos också. Inte via terapeuten.

Stå på dig.

/Maria

mongu
0

Konstigt arbetssätt av läkaren tycker jag håller med om att läkaren gjorde det enkelt för sig.

Ordinationer särskilt vad gäller nya mediciner ska komma från din behandlande läkare.

Skillnad är om du redan står på en medicin och har ihop med sjuksköterska funderat på ändring då kan det gå för sig med mail i enstaka fall men även där ska det helst va läkaren som tar kontakt.

Nej jag tycker du ska kontakta mottagningen o be om en tid med din läkare, ev en telefontid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

Problemet är att det alltid är flera månaders väntetid till läkarna där jag går. Senast jag träffade en läkare var november förra året, och det var en annan än hgon jag fick träffa förra veckan.

Jag ska ringa och kolla hur det är med tider. Det viktigaste är i alla fall att jag får gå på kontroller som det står att man ska göra.

Tack för era svar Glad

Maria
0

#7 Du borde i alla fall kunna få en telefontid med läkaren tycker man.

/Maria