Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1544 ggr
[Ai-chan]
0

Tal svårigheter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag var barn hade jag jätte svårt för att prata. Men det tränades bort med hjälp utav tal pedagog. Men känns lite som att det har kommit tillbaka, eller blivit svårare att prata. Jätte svårt för att få fram ord, formulera det bra och så, och det är lixom inte små fel. Fattar inte varför!  Blir ofta mummel, fel ord och fel formuleringar. Trotts att jag brukar formulera meningar och sånt i huvudet innan jag pratar, så blir det fel. Kan även säga ett ord när jag tänkte säga något annat.

Det är jätte jobbigt. Jag har jätte svårt för att få fram det jag vill ha sagt. Glömmer jätte lätt bort ord med osv.

Kan man göra något åt det??

Maria
0

Oj, vilken svår fråga.

Det är inte så att du stressar upp dig när du ska tala? Du skriver att du formulerar meningar i huvudet innan du pratar.

Så gör jag när jag ska prata engelska ibland och då brukar det inte komma ut som jag vill genom munnenFlört fastän det låtit så bra i huvudet om du förstår vad jag menar.

Du kan träna dig själv med att läsa högt också. Hela tiden. Inte bara böcker utan läs vad som står på mjölkpaketen, innehållsförteckningar, reklam med mera.

Kanske det är bra att träffa en logoped eller en talpedagog igen?

/Maria

[Ai-chan]
0

Kanske, har ju sociala problem. Har funderat lite på det, så jag har försökt att prata så lugnt att jag kan och sånt ibland. Men blir ändå fel. =)

Ska testa det. =)

Jo kanske. Ska fundera på det. Men ska testa med det du skrev först.

Mitralis
0

Gissar att det kanske är ett lite halvavancerat problem eftersom du fått hjälp med det när du var mindre. Men hur är det nu, är det lika hela tiden eller är det olika beroende på vilken tid i månaden det är?
Jag och min syster har svårt att prata när det börjar dra ihop sig. Min syster kan inte enns skriva när det är som värst. Om jag är trött så kan jag få svårare att prata också och ibland tappar jag orden.
Kanske det är två olika problem, ett som var när du var lite mindre och ett annat nu när du är lite äldre? Obestämd

Mona22
0

jag har också problem att få ur mig rätt ord men det beror på att man vill säga så mycket på en gångTungan ute

Se till att ha tid att säga det du vill.