Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 11331 ggr
[Maine]
1

Penicillin och alkohol?

Är det så att man kan äta penicillin som vanligt, men ändå dricka några cider/öl?

Någon som vet hur det ligger till?

Nu vill jag inte ha förmaningar om varför man ska göra det, utan jag vill bara veta om det går att göra så.

Maria
0

Nyligen åt jag Flagyl och på Apoteket sa de särskilt till om att jag inte fick dricka alkohol under behandlingen och någon dag efter. Det står i Fass också.

Jag är en fegis när det gäller mediciner och alkohol men rent allmänt tror jag inte man varnar för kombinationen.

Då pratar vi givetvis inte någon större alkoholkonsumtion.

/Maria

[littleoldme]
0

Vad jag vet så beror det på vilket penicillin du äter.

De flesta, vad jag vet, tillåter att man dricker någon öl eller två en kväll, men en riktig suparkväll ska man undvika för att det kan ge effekt på penicillinets verkan, dvs, försämra den.

Men jag kan inte säga detta till hundra procents säkerhet.

Jag är precis som bumbleboo, äter jag penicillin så låter jag bli alkohol helt och hållet, även om jag skulle kunna ta en öl eller två utan att det ska påverka.

Skulle det vara så att du inte bör dricka alkohol alls under den kuren du åter så borde det stå med i fass.

Mitralis
0

Det är nog mer att alkoholen inte är bra för sjukdommen än att det är farligt i kombination med penicillin. Kan höra idag om jag får penicillin mot halsfluss. Ska på sjukstugan 10:30.

[Maine]
1

#2  Kåvepenin är det. Ja, om det bara försämrar läkemedlets verkan det är ju inte så farligt, tänkte mer på om man blir allmänt dålig.

[kvasthilda1972]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

när du dricker alkhol så örsvinner pencillinets verkan och däremed så växer bakterierna på nytt… då är det bättre att inte äta pencillin alls istället för att avbryta kuren och låta bakterierna föröka sig, det finns även större risk att dom blir resistenta också…

Man blir inte akut sjuk av att dricka men inflammationen läks mycket sämre och det finns risk att den inte försvinner helt utan du får ta en ny kur…

Mitralis
0

#5 Japp, så är det när jag tänker på det Glad

[Maine]
0

Jag ska inte avbryta någon kur, jag tänkte ta några cider ändå. Kanske. Flört

Har faktiskt gjort så förr, men det var många år sedan, och det var inga som helst problem.

#5  Var står det att penicillinets verkan försvinner? Att den kan försämras vet jag men försvinna?

mongu
0

Tror att det är olika antibiotikasorter alldeles beroende på deras verkan. Vet att jag fått varning vid några tillfällen men kommer inte ihåg vilken sorts antibiotika det var.

Själv avstår jag från alkohol när jag äter antibiotika, men det kan också va så att jag avstår för att jag inte mår bra pga infektionen. Vilket som är vilket är svårt att säga.

Om man inte blivit särskilt tillsagd angående alkohol så tror jag att ett glas vin, nån cider inte är farligt. Däremot att dricka mera tror inte jag är bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nyborjare08
0

Enklast är nog om du googlar på just din variant av penicillin och läser i FASS på nätet.

Själv skulle jag nog ta det säkra före det osäkra och inte dricka alls om det är så att penicillinets verkan försämras av alkohol. Jag vill ju inte riskera att bli sjuk på nytt!

kittun1
0

Jag fick beskedet för ett antal år sedan när jag fick pencillin att alkoholkonsumtion ihop med pencillinet kunde ge antabuseffekter. Kom inte ihåg vad pencillinet hette.

Antabuseffekt - hjärtklappning, illamående och svår huvudvärk.

Maria
0

#10 Det är vad man kan få av bland annat Flagyl.

/Maria

[Maine]
0

#10  Det har jag aldrig fått tidigare av de sorter jag ätit. Men det finns ju ett flertal olika verksamma ämnen.

Maria
0

#12 Absolut

/Maria

Karmatarerskanise
0

När jag var ynge gick det rykten om att man blev mer påverkad av alkohol om man åt penicillin. Men det stämmer ju inte ;)

Däremot kan alkohol försämra penicillinets verkan.

Det här som #10,11,12 skriver om är nytt för mig, sen å andra sidan har jag bara ätit ett fåtal olika penicillin. Mest kåvepenin.

[kvasthilda1972]
0

#7 jag lärde mig det på min uskutbildning och blev påminnd när jag arbetade på sahlgrenska… :)