Blåmärken som förstör min träning
Har redan ställt den här frågan inne på träning.ifokus, men tänkte att det är lika bra att se om någon har något att komma med här också :)
Jag får jättelätt blåmärken (och blåsor på fötterna), vad kan man göra för att förhindra dem, eller få dem att läka snabbare? Har för mig att jag läst någonstans om att man kan ha brist på nånting (järn?) vilket gör att man lätt får blåmärken och att det finns kosttillskott man kan ta för att förhindra det.
Som det är nu så påverkar de min träning då de gör så ont att jag inte kan förmå mig att göra alla maskiner på gymmet, alla moves på poledancen, eller om jag har blåsor; springa. De sitter i länge också, oftast uppemot två veckor, även om de efter en vecka är hanterbara i smärtväg iaf.
Lägger in en bild idag på hur mitt ena ben ser ut idag efter en halvtimmes cirkelträning på gymmet och 20 minuters poledancing (bara spins utan kontakt med stolpen samt att jag klättrade två gånger).
Kanske dags att ta kontakt med doktorn som säkert kan ta prover för att se om det är något som är fel.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Jag får också lätt blåmärken. Hade jag tränat som du så hade jag sett likadan ut. Jag har nyss kollat, och har inte brister på något tillskott. Men däremot så har jag fibro och vet inte om det har med det att göra.
Slår jag i knät i köksbordet, så vet jag att har ett blåmärke inom 30 min. Tror att det finns nån kräm/salva som heter Hirudoid eller något likanande som "tar bort" dem snabbare.
Blåmärken brukar i allmänhet vara ofarligt och du vet ju varför du har fått dem
. Det är lite mer oroväckande om man får blåmärken utan att man vet om man gjort något alls.
Kan ha med ytliga blodkärl att göra också.
K-vitamin är en vitamin som man i allmänhet inte har brist på men denna vitamin hjälper blodet att koagulera bland annat och finns i vitkål, broccoli, brysselkål och spenat.
Blåsor är inget kul och gör dessutom ont. Det finns ett "gummiliknande" plåster på apoteket som heter Compeed som du kan använda som förebyggande där du vet att du brukar få blåsor. Du kan även använda det när du har fått en blåsa.
/Maria
Man kan även få lättare blåmärken om man äter vissa mediciner som Trombyl eller andra blodförtunnande.
/Maria
Nä jag har inte gått till doktorn.. Har googlat, men jag betvivlar att jag har någon sjukdom som ger blåmärken då jag inte har alla symptom för leukemi eller leversjukdom osv… Ska prova få i mig lite mer K-vitamin och se om det hjälper.
Det är så frustrerande, för det känns inte som att jag gör något för att "förtjäna" de här blåmärkena. Maskinerna på gymmet är ju inte direkt hårda eller slår i nånstans, och det är ju bara två stycken som går på benen, och det är benlyftet och benpressen och ingen av dem stöter ju i någon annanstans än mitt på smalbenet.
I poledancingen så har jag ju kontakt med stolpen när jag klättrar visserligen, men jag är ju försiktig, och jag tycker ju att huden borde klara av det lätta trycket som uppstår på den när jag håller mig i position.
Blåmärkena på låren t.ex. tror jag är från maskinen som tränar sidmusklerna i magen. Då är det en skumgummiklädd "pinne" som man håller mellan låren för stabilitet.
Äter ingen medicin heller..

Det finns ju en kvinnlig variant av blödarsjuka som gör att man lätt får blåmärken. Jag hade kollat upp det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Är du vig/rörlig i dina leder månn tro? Det brukar höra ihop med överrörlighetsproblematik också att få blåmärken lätt.
Jo vig är jag. Går utan problem ner i spagat trots att jag aldrig stretchar. Hmm, kanske är värt att kolla upp det också!
Och sen puttar jag på om ett sjukgymnastbesök, läkare brukar oftast remittera dit när det gäller sånt här. Fast om du går dit själv, så behövs ju ingen remiss.
Hur fungerar det med sjukgymnast? Tränar man så att man minskar risken med blåmärken, eller "övar" man huden på att inte blöda så lätt?
Och blir nog att jag får ta svägen via doktorn, är inte så insatt i hur sjukvården fungerar här än..
Kan ju vara bra att veta hur kroppen fungerar, varför du får alla märken.
Det beror oftast på att kroppens kollagen är defekt så att kärlen är sköra bland annat, så det blir lite knivigt att rehabilitera det hos sjukgymnast
men överrörligheten går att stabilisera en del med sjukgymnastik, och det rekommenderas mycket varmt!