Cykelhjälm?
Vad har du för åsikt om cykelhjälmar?
Jag använder det inte, och har aldrig gjort, och kommer inte att göra som jag ser det idag.
Är det fortfarande hjälmtvång (lag) för barn under 15 år? Har ingen koll längre på sånt.
JAg hade det när jag var liten, och jag tycker att alla bör använda det egentligen. Men jag gör det inte själv. Varför vet jag inte.
Men skaffar jag barn eller cyklar med någon annans barn kommer jag använda det, för då handlar det inte om bara mig längre.
Finns faktiskt riktigt snygga hjälmar, men ganska dyra.
Det ska vara hjälmtvång på barn under 15 fortfarande ja, gick i kraft 2005. Har inte sett något om att det ändrats.
Det fanns inte när jag var liten, så jag är inte uppvuxen med det. Småttingar ska ha hjälm tycker jag, men när man är tonåring så ska man kunna bestämma själv tycker jag. Visst, det ÄR ett bra skydd, men det är så mycket som är farligt som man inte kan skydda sig emot.
Ibland är det svårt att lära gamla hundar sitta. Det är tyvärr så att något "måste" hända innan man fattar något. 
"Visst, det ÄR ett bra skydd, men det är så mycket som är farligt som man inte kan skydda sig emot"
Då är det väl bra att skydda sig mot det kan man, för att öka oddsen ;)
#5 Tyvärr så äter och dricker man sånt som inte är bra, man feströker kanske, man utsätts för passiv rökning osv. Man kan inte skydda sig från allt.
#6 Nej, det är ju det jag säger, att man ju kan skydda sig mot det man kan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej man kan inte skydda sig mot allt men det man kan skydda som mot anser inte jag finns nåt skäl till att inte göra det.
Tycker att det är mer en undanflykt detta att man inte kan skydda sig mot allt.
Tyvärr kan hjälmen va skillnad mellan liv och död om man blir påkörd av en bil. Vet flera som skadats mycket svårt så dom aldrig blir sig själva igen. Dom hade inte hjälm på sig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Eller vill.. 
#9 Använder dina barn hjälm?
#8 Sant, men folk får göra som de själva vill, jag anser inte att jag har rätt att säga till andra vad som är undanflykter/ursäkter eller inte.
Det här med hjälmanvändandet kanske beror på omgivningen, hur man bor mm. Bor man centralt eller "i urskogen"? Jag vet inte om det har med det att göra, men kan nog tänka mig det.
Folk skadas varje dag pga orsaker, där de varit fullt medvetna om riskerna. Ibland kan hjälmar även bli en fälla, då barn skadats i lek.
Jag använder inte hjälm. Inte för att jag tycker det är fult, för det bryr jag mig inte om ett dugg, men jag har någon slags kamin på huvudet så så fort jag sätter något på huvudet så blir håret alldeles genomblött och sådan vill jag inte komma till jobbet.

Hjälmar till barn ska va försedda med spännen som lätt går upp om de fastnar. Sen ska inte hjälmen va på när de leker.
Men tyvärr finns inte alltid vuxna i närheten och barn är impulsiva och glömmer lätt bort hjälmen.
Sant att folk skadas varje dag och många gånger är man medveten om risker men inte följer föreskrifter osv.
Men det är inte heller nån ursäkt för att inte skydda sig med så enkla medel som en hjälm trots allt är.
Ska man sen se det i ett större perspektiv så kostar det massor om man blir skadad och kanske så skadad så man inte blir fungerande igen. Kanske blir så skadad att man måste vårdas för evig tid på sjukhem osv.
Men så länge det inte är krav på att man ska ha det så är det var och ens eget ansvar om man vill göra allt man kan för att man ska må bra även i framtiden.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 Ja, de SKA vara försedda med spännen som SKA gå upp lätt. Men olyckor händer. Även med lekhjälmar, som ska vara på när man leker. Man kan aldrig vara 100% säker.
Jag tycker att det är trist när andra kommer med pekpinnar "det finns inga ursäkter för det och det". Alla gör sina val, och det tycker jag ska respekteras. Visst, det kan vara välment, men jag tycker att det är just pekpinnar. 
Får sälla mig till den envisa skaran som vet att hjälm är ett bra skydd när något händer men ändå vägrar använda det. Tyvärr i mitt fall av bekvämlighetsskäl. Att slippa få blickar på mig och så är det så lätt att bara ta cykeln och dra iväg utan att först stå och fippla med en hjälm.
Vi har en tradition i släkten att ta motordrivna fyrhjuliga fordon med cykel. Mormor tog en parkerad personbil, mamma tog en stillastående långtradare med paraply i handen. Jag har tagit en personbil från sidan som stått och väntat på att köra ut i en T-korsning. Undrar vad min dotter kommer ta för fordon när jag får ett eget barn och hon växer upp?
Efter det har jag blivit påkörd från sidan av en personbil i en korsning men använder ändå inte cykelhjälm efter det, trots riskerna. Däremot blev jag rejält arg på min egen dumhet och kör aldrig ut i en korsning utan trafikljus numera innan det är säkert att trampa över.
#10 Förlåt, missade ditt inlägg. Mitt barn använde hjälm då det var lag på det. Men inte nu längre. Hon blir 18 i sommar.

Jag använder inte hjälm när jag cyklar men jag skulle kunna tänka mej att börja med det.
Däremot så är jag betydligt räddare när jag går för jag har blivit övercyklad två gånger, så varje gång det kommer en cykel bakifrån så får jag puls.
Har för mej att det finns någon studie som säger att vuxna som använder cykelhjälm är med om fler olyckor än dom som inte använder hjälm då de inte blir lika försiktiga eftersom dom känner sig skyddade.
Ungefär som när olyckorna ökade på övergångsställena när bilarna måste stanna för gångtrafikanterna istället för tvärt om. Folk gick/går bara rakt ut utan hänsyn till väglag och så vidare.

# 14 Jag lindar inte in det jag skriver det vet jag men för den sakens skull behöver du inte skriva som du gör att det är pekpinnar.
Var och en gör som den vill. En del vill försöka skydda sig så gott det går för att inte behöva råka ut för att bli illa skadade.
Jag tycker det är självklart att göra så. Vilket du tydligen inte gör.
Och kan du tänka dig, jag använder bilbälte när jag kör eller åker bil. Visst det är lag på det men den kan man ju kringgå med om man vill.
T.o.m. när jag åker buss tar jag på mig bälte. Också en självklarhet för mig i alla fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Det jag anser är pekpinnar är när folk säger: Det finns inga undanflykter för att börja/sluta med det ena och det andra. Folk gör som de vill. Jag tycker inte att folk ska röka, för att det är farligt, men jag säger inte att det är självklart att man ska sluta, att det inte finns undanflykter osv.
Så du förstår, att när du skriver som du gör, så blir det pekpinnar för mig. Det är inget att ta illa upp för, vi har våra olika åsikter, och de bör respekteras.
Jodå, jag kan visst tänka mig att du använder bilbälte! Varför skulle jag inte det?
Många lagar kan kringgås, och det gör många varje dag på det ena eller andra viset.
Jag tillhör den skara som inte använder cykelhjälm
Har cyklat i många herrans år och haft problem med hjälm. Först så har jag alltid uppsatt hår då jag jobbar vilket har gjort att hjälmen har passat dåligt och sedan så har jag inte fått plats med mössa under den kalla årstiden. Löjliga ursäkter, det är jag medveten om.
De sista åren har jag kört moped och då är det lag på hjälm och en annan form av hjälm också och det har jag givetvis använt.
Dubbelmoral. Javisst.
Däremot kan man nog inte få för mycket pekpinnar när det gäller detta, för hjälm räddar liv och det är galet att cykla utan.
Det är ditt eget anvar? Kanske, men blir man påkörd av en bil och skadar huvudet så tror jag bilföraren skulle varit glad om man haft hjälm för helt plötsligt är det bilförarens ansvar också.
/Maria
#20 Där har vi olika åsikter. Jag tycker inte om pekpinnar!
Om någon säger: "Det är farligt med rökning, man kan dö av det." Helt ok.
Men säger man: "Det finns inga ursäkter för att röka", det är en pekpinne.
Det ÄR bilförarens ansvar om denne kör på någon. Sorgligt men sant.
Sedan kan man ju ramla ikull med cykeln, det är ens eget fel. Men kontentan är ändå att man kan påpeka faror med olika saker, men ändå inte säga det på ett pekpinnevis. Jag tycker inte att det är galet att cykla utan
Och det kan man ha olika åsikter om naturligtvis, så länge man inte säger att DU är galen som gör si och så.
Sen kan jag personligen inte förstå om/hur någon kan ta illa upp för denna åsikt, för den är inte värre än att bli kallad för egoist, arrogant eller vad det nu kan vara. 
Usch, nu blev detta ett långt och tråkigt inlägg, men jag tror att jag fick fram mina åsikter ändå. Det är jättekul med många och olika såna, men man ska ändå ha respekt för dem. Visst? 
Jag har ALLTID hjälm, såklart. Bor i en storstad och cyklar en del, rent livsfarligt om man inte har hjälm.
Min 14-åring vill inte ha hjälm och har helt slutat att cykla eftersom han måste ha hjälm beroende på lagen….
http://enovalkommengast.wordpress.com/
#21 Det FINNS inga ursäkter för att röka. Det är en pekpinne. OK, jag kan hålla med om det, men är man så dum så man röker så kanske man får tåla pekpinnar
Eller är man så dum så man cyklar utan hjälm så får man tåla det.
/Maria

#21 Nja, det där att det är bilförarens ansvar om den kör på någon håller jag inte riktigt med om. Här där jag bor så har jag sett cyklister köra med full fart mot rött över en väldigt trafikerad gata (E14) Sikten är skymd då det står hus ända ut mot vägen. Har även setta andra mindre smarta moves från cyklister som bilisterna omöjligt kan förutse.
#23 Nej, jag tycker inte att man ska behöva tåla det ena och det andra för att man gör saker som andra inte gillar. 
#24 Tyvärr så är det så enligt lagen. Kör du på någon även om denne går rätt ut på gatan, så är det ditt fel. "Man ska anpassa farten". Och helst ska man kunna förutse allt också.. Hemskt men sant.

#25 Fast jag har för mej att cyklister räknas som ett fordon som har väjlingsplikt mot andra fordon
Cykla mot rött får man i alla fall inte göra för det kostar 1500:- 
#26 Vid trafikljus och skyltar, ja, men annars så är bilförarna väldigt oskyddade inför lagen.
#27 Och som bilförare skulle man väl bli förtvivlad om man körde på en cyklist utan hjälm eller?
Jag skulle förmodligen vräka ur mig pekpinnar och värre än så.
/Maria
#28 Det är inte det första jag tänker på om jag kört på någon. Och jag skulle verkligen inte skälla ut någon i en olycka. 
#29 Jag tror aldrig man vet hur man reagerar när något händer. Man kan göra de mest obegripliga saker när man blir chockad.
/Maria
#30 När jag varit med om olyckor förut (inte jag som kört) så blir jag orolig och frågar hur det gått, inte skällt ut någon
Men alla reagerar vi olika.
Nu känns det lite som att den här tråden börjar spåra lite, så jag ser gärna att vi diskuterar cykelhjälmen igen!
#31 Trådfrågan i sig är redan ganska provocerande så att den spårar ur är väl ingen större överaskning
/Maria
#32 Är det provocerande att diskutera en cykelhjälm? Det blir vad man gör den till. Att man har en del åsikter om man vill använda den eller inte, självklart, men provocerande.. nej, det tycker inte jag.
Sen om man nu har bestämda åsikter om att folk som inte använder såna är drullar och ansvarslösa, då ska man kanske tänka på sajtreglerna. 
#28, då är jag glad att det inte var du som körde den gången. Den stackars bilföraren som satt bakom ratten klev ut skakig typ och frågade hur det hade gått. Tror fraktiskt lite förarens reaktion kommer sig av hur den andra personen reagerar också.
För min del ville jag bara sjunka genom jorden för det var så enormt pinsamt att alla kunde se vad som hade hänt, trots snabb resning. Fick dessutom lugna föraren som knappt visste vad han skulle göra innan jag smet utom synhåll för allt vad folk hette. Men hade hellre sett att det funnits en fallucka just på den plätten.
Att bli utskälld då hade nog bara gjort att jag fällt ut taggarna och svarat på samma sätt.
Jag tycker det är ansvarslöst att cykla utan cykelhjälm likaväl som det är ansvarslöst att röka.
Själv cyklar jag utan hjälm och har rökt i 35 år men jag kan bjuda på att jag är en sådan drulle utan att det har med sajtreglerna att göra.
Tycka får man göra men inte kalla varandra för elakheter.
Jag kan skriva att jag tycker dina åsikter är idiotiska men det är en stor skillnad på att kalla dig för idiot.
/Maria
#35 Inte heller ok, att kalla mina åsikter idiotiska. Jag anser att man ska respektera andras åsikter utan att vräka ur sig sånt. Skulle aldrig falla mig in att säga att andras tyckande är idiotiska. Det är att förlöjliga, och jag tror att det går emot sajtreglerna. 
Men du är ju Sajtvärd, och du bestämmer här. 
Okej, om inte nivån på denna tråd kan lyftas, så kan den lika gärna låsas. Tänk att en cykelhjälm kan provocera så. 
#36 Jag skrev att jag kan tycka dina åsikter är idiotiska. Har fortfarande inte skrivit att jag tycker det utan bara skrivit vad jag själv tycker ifrågan.
Men nu börjar det handla om ordklyverier.
/Maria
#37 Du skrev: Jag kan skriva att jag tycker dina åsikter är idiotiska.
Ja, jag håller med, nu börjar det bli för tjafsigt och det är jättetråkigt. 
Jag tycker allt att man får tåla om någon säger att det inte finns några ursäkter för att röka eller inte använda hjälm. Vi behöver inte bli överkänsliga :) Vi har ju själv gjort dessa val, så vad är det att bli ledsen över?
Att säga att det inte finns några ursäkter, säger ingenting om att någon försöker tvinga på en hjälm :) Men har man gjort valet så kan man stå för det, istället för att säga att det finns så mycket annat farligt. Det har liksom intemed saken att göra.
#39 Och jag tycker inte att folk ska behöva tåla vad som helst. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ens säga så till folk.
Jag tycker nog att man ska ha lite respekt för andra. Många tycker att "man får/ska tåla". Men vi (bara jag?) som tycker att det är respektlöst, räknas inte det? Antagligen inte.
Självklart står jag för att jag inte vill använda en obekväm ful hjälm. Mitt val, och varför skulle jag bortförklara det? Och det FINNS mycket annat farligt, det är ren fakta. Det är mycket i denna tråd som inte har med cykelhjälm att göra.
#40 Nej, man ska inte tåla vad som helst. Men i den här tråden har inget otrevligt skrivits, eller något som går på person. Så jag förstår faktiskt inte alls hur du kan reagera på det som skrivits. Det visas respekt.
Det finns inga ursäkter, det är fakta. Däremot bortförklaringar. Hur du kan ta åt dig av det, ja det förblir nog en gåta. För det är ingen som sagt åt dig hur du ska göra. Vi är ju som synes fler som inte använder hjälm, men ingen av oss reagerar som du, för vi vet ju att det är så. Varför hymla med det?
Hoppas nu inte du tar det jag skrev på fel sätt.
Jag cyklar alltid med hjälm. Tycker det är synd att inte fler gör det.
Har en eller ett par gånger fått höra att cykelhjälm är till för personer som inte kan cykla. Sådana kommentarer är så onödiga, det finns mycket som kan hända som gör att du slår i huvudet trots att du kan cykla. Det är sådana kommentarer och liknande som gör att hjälm klassas som töntigt 
#42 Ja det är ett problem att det ses som "töntigt" med hjälm.
UNdrar hur man ska komma förbi det problemet. Det måste ske redan i dagis/skolan.

Men idag finns många både snygga och bra hjälmar som inte är obekväma som de tidigare var.
Detta att hjälm har en töntstämpel på sig är inte så konstigt vi märker ju bara i den här tråden vad som anses om hjälmar.
Att man sen kanske inte säger direkt till sina barn att man tycker si eller så men som alltid barn är smarta och märker vad vi tycker ändå.
Ha en bra dag! Mongu.
#44 De hjälmar som jag tycker är snygga kostar dock skjortan.
#41 Det är lugnt, vi tolkar text olika och jag förstår att du inte förstår, men tycker det är synd att inte jag blir förstådd för att jag tycker som jag gör.
Men det gör inget, jag är van vid att folk inte tycker som jag. 

# 45 Det är synd att det är så. Men samtdigt tror jag att om vi blir bättre på att använda hjälm kommer det att komma mera fina hjälmar som kanske kan ha bättre pris med.
# 42 Det är dumma kommentarer detta om man kan cykla eller inte. Det finns ju de som är ostadiga men som klarar att cykla och då är hjälmen extra viktig.
För varför ska man inte skydda sig mot det man kan? Sen visst kan det hända saker i alla lägen. Men som sagt det är farligt att leva man kan rent av dö.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag cyklar dagligen i ur och skur, har alltid hjälm (är 39år). Och så dyr investering i sin hälsa är det inte ca 200kr kan en hyfsad hjälm kosta och de är bekvämare nu än de var för några år sedan. Har en sprillans ny nu, glömde den andra på tåget, fick en sprillans ny av min pojkvän som tyckte det var viktigt jag hade hjälm (han har sett vägarna jag cyklar på här ute på landet)
#48 De hjälmar som jag tycker är snygga kostar 600-1500kr, så jo, det är dyrt.
Synd att inte cykelhandlare skickar med en hjälm när man köper en cykel. Det kan de säkert baka in i priset på något vis. Då kanske många blir uppmuntrade av att använda en sån.
Vem vet, kanske även en suris som jag skulle nappa på det?