Går du till privat läkare?
Isåfall, upplever du att det är bättre hos den privata än landstingets sjukvård, vad gäller uppmärksamhet, förståelse och behandling?
Själv så ska jag ta kontakt med en privat läkare och där kostar det 500 kr per besök, men det anser jag kan vara värt i vissa fall.
Jag går hos en privat husläkare. Hela familjen är listad hos henne sedan den första husläkarreformen kom på 80-talet (tror jag det var)
Kostar samma som hos VC. (200 kronor tror jag det är nu)
Jätteskönt att ha samma läkare så många år och dessutom att hon "känner oss"
Det har aldrig varit några problem med att skicka remisser eller liknande.
/Maria
Ja, det är skönt att kunna ha samma läkare. Tyvärr har det varit stor omsättning på läkare på vår vårdcentral, och man får aldrig behålla samma mer än ett år kanske.
Vår nya privatläkare är inte ansluten till landstinget, därav priset. Så det blir ju inget högkostnadsskydd heller. Det är väl det enda negativa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bumble; vi hade också en läkare till alla i familjen, jag hade henne från jag föddes till 23, då flyttade hon :( Förlorade verkligen en bra vän där, som visste precis allt om mig.
Nu går jag till en vårdcentral som jag är osäker på om den är privat eller inte.
#3 Ja, så skulle alla behöva ha det.
/Maria
#4 Ja. För jag förstår de som inte vill gå till läkaren då det inte känns seriöst när man får en ny var gång.

Jag har min läkare på VC och jag har haft henne sen 1994. Hon är guld värd. Hon vet allt om mig och det är en trygghet tycker jag. Hennes man är också läkare på samma VC och vid några tillfällen då hon varit borta så har jag fått hjälp av honom.
Bl.a. hade jag stor hjälp av dom både innan min ryggoperation, då jag var tvungen att använda morfinplåster för att klara av värken. Där hjälpte båda mig jättemycket.
Kunde ringa när som helst om det var nåt och hon ringde upp mig nästan med en gång. Det var vid nåt tillfälle en sur sköterska försökte stoppa mig med orden att hon var upptagen. Men när jag ringt igen och fått pratat med en annan sköterska tog det tio minuter så hade jag läkaren i telefon och ett bra råd på hur jag skulle göra. Det kallar jag att va rädd om sina patienter.
Hon har även nu efter min ryggoperation berättat att hon varit riktigt orolig för mig när jag hade det som värst. Hon trodde att jag när som helst skulle ge upp så illa ansåg hon att min situation var då. Därför är hon så glad åt att se mig komma gående utan de besvär jag hade då.
Jag har också en privat läkare som jag går till för samtalskontakt. Henne hade jag på vuxenpsyk. där jag var med i ett projekt hon hade om patienter med långvarig smärta. Sen har jag fortsatt att gå till henne. Nu är hon inte ansluten till FK men då jag varit med i hennes projekt så får jag rabatt på priset så det kostar mig 300 kr istället för 600 kr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#6 Det låter härligt att höra.
"Min" läkare har också vid olika tillfällen ringt bara för att fråga hur det är.
Det var bl.a hon som skickade mig akut till Sahlgrenska nu när jag hade blindtarmsinflamamtion. Visserligen får hon alla journaler numera både från onkologen och neurologen men just det här att någon bryr sig är guld värt.
Dessutom har hon akutmottagning varje dag mellan 9-10 och varje torsdag på eftermiddag/kväll.
Hon har mottagning i en gammal villa tillsammans med en annan kollega som varit där lika länge. Skulle hon vara ledig så tar han hennes spatienter och vice versa.
Sedan gör det ju inte saken sämre att de har en underbar sköterska anställd
/Maria

Det är viktigt med helheten att det stämmer med all personal. Tyvärr så har jag flera gånger råkat ut för sköterskor som verkar tro att läkartiderna ska skyddas så ingen får dom. Ibland har det varit nästan helt hopplöst att få en tid.
Men jag brukar kunna tala mig till en tid, för det mesta.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
SKulle jag gå till en privat så skulle det kosta mig 75€ per besök. Men sen får man tillbaka 40 eller 60% från FPA. Men man måste ju alltid lägga ut dom pengarna först och sedan en månad efter så kommer pengarna.
#9 Men är då denne ansluten till landsting eller vad ni nu har därborta? Det ju jättebra att man får tillbaka en del av pengarna! 
Jo visst är det bra att man får tillbaka men man jag måste ju betala för mig först innan jag får tillbaka några slantar och det är slantar som jag inte har. Inte så mycket på en gång iaf.
vi är listade på en privat vårdcentral efter vårdvalet som vårt landsting hade förra året, var inte det överallt, eller bara hos oss?
vi tillhör nu iaf en privat, men som fungerar som en landstings, med samma priser och allt, nu är vi ju inte där speciellt ofta tack och lov, men när vi behövt dem har det alltid funkat superbra, med jättehärligt bemötande och mycket kortare tider, dessutom fick jag tillbaka min gamla läkare från min vårdcentral jag hade förr, vilket är toppen!
vi bytte vårdcentral för att mitt jobb bytte till deras företagshälsa, så då hängde vi på, men jag tycker att det är en mycket mer avslappnad stämning där, inte alls lika mycket sjukhuskänsla.
går hos privat tandläkare också och har gjort i 10-12 år, skrev in min son som deras yngste patient här om veckan, det är ju lite dyrare, men enligt mig värt varje extra krona.
Har inget privat, men det fungerar ändå. Har knappt haft kontakt med dem förutom lite nu då men förhoppningsvis fixar det sig snart, helst av sig självt. :)
Har däremot tandläkaren cirka 20 mil bort. Tänker inte byta i första taget för där vet jag hur det fungerar och hur hon arbetar. Att byta skulle bara innebära att tvingas känna in sig på ett nytt främmande ställe med nya människor. Låter kanske korkat att inte byta till någon närmare men när det gäller så kallade "terrorister" vill jag vara med och bestämma.
Jag har en privat husläkare som är guld värd. Det var han som jobbade så hårt med mitt hjärta och lungor. Han var den förste som kom underfund med att det var lungorna det var fel på.
Gick på en av landstingets vårdcentraler tidigare. När man var dålig kunde man bli skickad på olika undersökningar för att sedan få veta att det och det var fel på mig, men inga åtgärder gjordes.
När jag ville ha tag på VC:s läkare så hette det alltid att han ringer upp inom en månad - läs och häpna inom en månad. När det hade gått två hade han ännu inte hört av sig. Jag ville ha nya recept utskrivna för mitt hjärta.
Det var så jag blev med privat husläkare. Ringer jag akut på morgonen har jag fått en tid några timmar senare
#14 Skönt att höra. Det är ju precis så det ska fungare.
/Maria
Har nu varit till den privata läkaren, och dottern fick sin astmamedicin. Jag har frågat vc flera gånger under vintern om hon inte kunde få den, då hon har haft ett stor behov av luftrörsvidgande. Dessutom har hon ju pollenallergi. Men vc har bara ignorerat mig. Den privata läkaren såg ut som ett frågetecken när jag sa att vc inte gett henne något. Så nu fick hon sin Symbicort, och jag hoppas att det hjälper henne!
För övrigt så hade privatläkaren mer tid att förklara och lyssna. En lugnare miljö. Jag kommer att gå dit i fortsättningen om det tillkommer fler problem. De vanliga receptförnyelserna tar jag hos vc.
#16 Så skönt att du blev nöjd och besöket så att säga lönade sig.
/Maria
Ja, det är jättetråkigt att behöva träffa olika läkare på vc hela tiden. Jag är övertygad om att hon hade haft mindre besvär med förkylningar under vintern om hon fått rätt medicin. Det tråkiga med privat, är väl att det är samma besökskostnad för barn, men det kan det som sagt vara värt!