Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3685 ggr
Maria
0

Ammande och alkohol

Ingen har väl undgått att läsa om kvinnan som blev nekad att köpa sitt andra glas vin på reastaurangen när hon ammade.

Personligen tycker jag att bartendern gjorde rätt men alla har ju inte samma åsikt.

Vad tycker ni?

Länk

/Maria

Sara
0

Jag tycker personligen det är onödigt att dricka alkohol när man är med barnen. Visst, man kanske inte blir full på ett eller två glas vin men ändå.

Man ammar en sån kort period, varför bara inte låta bli alkoholen.

Sara

Maria
0

#1 Håller med dig.

Säkerligen inte farligt men varför chansa.

Jag skulle skämmas att sitta offentligt och amma och dricka vin.

Lika illa som att amma och röka tycker jag även om det kanske är farligare.

Bartenders får inte servera alkohol till redan för berusade människor men i detta fall finns det inga regler men jag tycker att denna bartender reagerade med sunt förnuft och förmodligen efter sitt eget samvete.

/Maria

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bartendern överträdde sina befogenheter, vetenskapliga rön och normal hyfs på alla plan som kan tänkas. Det finns det inget som tyder på ett par glas vin i modern påverkar ett ammat barn mer än om det åt motsvarande volym filmjölk som bröstmjölk. Vem som helst med mer förnuft än beskäftighet skulle ha insett att ett nyammat barn (som det ju bevisligen var i det här fallet) inte skulle komma att klämma i sig några våldsamma mängder mat de närmaste timmarna. Om bartendern varit en verkligt engagerad person kunde h*n ju ha frågat om kvinnan tänkte pumpa ur brösten och slänga den skvätten, men det var lättare att bara förutsätta något annat. Jag kan inte annat än hålla med den skribent som skrev ungefär att ammande mödrar förvisso behöver stöd, men de behöver inte att man ljuger för dem och påstår att det är för deras eget bästa. De behöver inte folk (av alla kön och åldrar) som anmärker på deras livsval utan data och de behöver inte beskäftiga besserwissrar som tar sig rätten av bestämma åt dem.

Jag menar anta att kvinnan dricker 2 glas vin i måttlig takt. Hon kan tänkas ha 0,1 promille i blodet och därned i mjölken. Barnet slafsar i sig 2 dl mjölk. 2 dl x 0,1 promille = 200 x 0,0001 = 0,02 ml etanol = 0,05 ml 40 % sprit = 1/20 kryddmått brännvin. Förstås då under förutsättning att barnet ens kommer att äta just den mjölken, vilket det ju inte finns skäl att anta.

Om bartendern verkligen ville göra en insats för att skydda barn från alkoholens skadeverkningar skulle h*n vägra servera alkohol till folk som inte kan bevisa barnlöshet eller uppvisa vidimerat intyg om städslad barnvakt och att ingen som har barn lade mer pengar än budgeten räcker till på alkohol. Men det skulle ju kräva faktiskt engagemang och ansvarstagande och dessutom att man agerade mot grupper som inte sällan består av män. Lättare då att ge sig på enstaka fruntimmer för att få känna sig präktig. Och angående ammande kvinnor vet ju alla bättre än kvinnan själv.

Maria
0

#3 Oavsett vad som anses skadligt eller ej så kan jag se det som en moralisk fråga.

Här handlar det om offentliga sammanhang.

Visst, han kanske var en besserwisser och kände sig präktig. Det var dock vid andra glaset vin han reagerade.

Jag håller nog inte med dig här faktiskt.

/Maria

[Maine]
0

Jag håller med TS. Hur blev det med bartendern förresten, åkte han dit på det, eller?

[WX5]
0

Nä bartendern "åkte inte dit" på det. Chefen tog hans parti. Det läste jag nån annanstans. Men just nu vet jag inte var. Har så många nyhetssajter på min mobil så jag kommer inte ihåg vilket.

Helt rätt av bartendern att göra så. Enligt min mening. Spelar ingen roll hur många uträkningar nån kommer med för jag tycker att det är oetiskt att sitta och amma sin bebis offentligt och sen beställa in inte bara ett glas utan ett andra. Man kan ju undra vad det för mera "fel" på den personen.

Ingen är tankeläsare och alla är inte så insatt vad "forskarna" kommit fram till. Hur skulle dessutom bartendern veta att nästa gång så skulle mamman slänga bort den mjölken, han är ingen tankeläsare.

Bra gjort av bartendern och hans chef som backar upp honom.

bubbelbubbel
0

jag vet faktiskt inte alls vad jag tycker i denna fråga, det är skitsvårt!
en del av mig tycker att bartendern inte ska lägga sig i vad en mamma gör, så länge inte barnet/barnen tar skada av det, samtidigt som det känns självklart att han gjorde det!

jag kan tycka att det känns konstigt att gå ut och dricka vin med sin lilla bebis i famnen, jag personligen hade inte gjort det!

men sen sägs det ju att ett glas vin då och då inte är skadligt, och alkohol försvinner ju från bröstmjölken på samma sätt som den alltid lämnar kroppen, så det är ju ingen skvätt som blir sämre än en annan.

men som sagt, jättesvårt! men sen sägs väl ett glas vin inte göra skada, men vad sägs om två..?

Maria
0

Jag kan inte det här med regler men jag tror att man som "affärsidkare" kan ha egen policy.

Vet en frisör som hade sin hund med i butiken varje dag och blev anmäld av en allergiker för diskriminering men frisören vann. Man kan klippa sig någon annanstans.

I det här fallet så kan man kanske dricka vin någon annanstans eller hemmaFlört

Sedan kan jag också förstå att man blir upprörd när någon annan moraliserar ens beteende.

/Maria

nyborjare08
0

Jag är nog mer benägen att hålla med #3 här. Till och med Livsmedelsverket har ju gått ut med att det inte är farligt för barnet att dricka lite vin när man ammar. Då tycker jag inte att en bartender ska moralisera över mammans val och bestämma att h*n ÄNDÅ tycker att det är farligt (trots Livsmedelsverket alltså).

Nej det är att gå för långt tycker jag.

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten." (min kursivering)

Källa: Livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/ammande/

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte man ska dricka ens ett glas vin när man har en bebis, inte när man har hand om bebisen i alla fall. Även så lite vin ändrar ens omdöme litet.

Vin eller alkohol bör intas när någon annan har barnet eller om man är fler och någon är nykter.

[WX5]
0

Bra skrivet #10

nyborjare08
0

Jag personligen skulle inte dricka varken vid graviditet, amning eller om jag har små barn, så det håller jag med om. Grejen är att det är mitt personliga beslut, och inte upp till någon annan att ta åt mig (så länge det inte finns någon medicinsk (eller annan) risk för mig eller för barnet.

Karmatarerskanise
0

Jag  hade inte serverat en kvinna eller man med en liten bebis någon alkohol. Man har ett ansvar som serveringsperonal. Man ska inte servera alkohol till människor som är påverkade av alkohol eller annan substans. Tycker inte heller man ska servera enmänniska som har ansvar för en liten bebis någon alkohol heller, eftersom det kan sätta barnet i fara, då personen som har ansvaret inte kan reagera som nykter.

nyborjare08
0

Jag förstår att man inte ska servera alkohol till de som är berusade, det är en sak. Men att inte servera till ammande TROTS att 1-2 glas vin är bevisat utan risk är ogrundat tyckande och då börjar vi närma oss märkliga områden.

Om man ska ge sig in på det så ska man egentligen inte servera någon alkohol alls till någon eftersom det finns de som är eller kan bli beroende. Kypare ska kanske inte servera feta såser till överviktiga eftersom det finns de som tycker/tror att fett är farligt för hälsan. Var slutar man?

[WX5]
0

1-2 glas i veckan inte direkt efter varandra.

nyborjare08
0

#15 Läs #9. 1-2 glas 1-2 gånger i veckan anger Livsmedelsverket. Det är ett direkt citat och där står det inget om att de inte får vara direkt efter varandra.

Karmatarerskanise
0

#14 Att någon kan bli alkoholist, eller att någon riskerar skada/försumma sitt barn är två väldigt olika saker. Det är bevisat att ett glas vin förändrar en hel del i hjärnan, att man blir påverkad. (om man nu inte är storkonsument, och då bör man inte ha barn alls)

Tycker det bör vara upp till varje pub/restaurang/nattklubb att bestämma vilka de vill servera.

nyborjare08
0

#17 Så du tycker att den forskning som Livsmedelsverket hänvisar till i #9 är fel?

Tycker du också att kypare ska ha rätt att vägra servera feta såser, enligt mitt exempel?

Karmatarerskanise
0

Visa mig gärna var i den forskningen det står att en normal kvinna inte blir påverkad av ett glas. ATt det inte är skadligt för kroppen är inte samma sak som att inte blir påverkad.

Vad fet sås har med ansvar för barn att göra vet jag inte.

Jag anser och har alltid ansett att den som har en restaurang ska få bestämma själv vem den vill servera utan att bli anklagad för att diskriminera.

Maria
0

#14 Skillnaden här är ju att det är en liten bebis som är helt utlämnad.

Jag hade inte serverat och vet att det är att sätta sig över andra men det hade jag fått ta.Flört

Framförallt som det är mitt yrke eller rentav min restaurang.

Sedan så är inte alla överens.

Här kommer en länk

Länken är inte dagsfärsk men att revidera saker och ting är inte alltid av godo för "vi tycks" ha en tendens att ta allt vad som skrivs på största allvar utan eget sunt förnuft.

/Maria

nyborjare08
0

Då har jag inte lyckats förklara min poäng.

Grejen är att när det som du kan läsa i #9 är bevisat utan fara för barnet att dricka vin vid ammning så ska det vara upp till var och en att ta det beslutet. Det ska ingen annan besluta åt en.

OM man ger sig in och bestämmer åt någon annan ändå så anser jag att det blir baserat på löst tyckande. Om man ska bestämma åt andra baserat på löst tyckande, ja då kan det bli mycket märkliga beslut, jfr liknelsen med den feta såsen.

[WX5]
0

Men inte blir man full av fet sås heller. Obestämd

Skulle det hända något med bebisen så kan mamma inte ta bilen direkt.

nyborjare08
0

Den feta såsen var bara ett sätt att illustrera en princip, nämligen principen att man har rätt att bestämma själv.

Om vem som helst dricker alkohol i en bar så kan inte heller den ta bilen.

Återigen, det är inget val jag själv skulle göra men jag anser att principen att få bestämma själv är viktig!

Maria
0

#21 Min poäng här är att jag skiter i vad folk gör men inte om det är jag som häller upp i glaset. Då blir ju ansvaret delvis mitt eget.

Är det dessutom mitt arbete eller rentav min restaurang så anser jag att jag har rätt att bestämma.

Hon kan säkert hitta något annat ställe där det är OKFlört

Själv känner jag av två glas vin eftersom jag inte druckit alkohol på länge vilket förmodligen inte en mamma med en bebis heller har gjort.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#21 Du missar poängen här. Det handlar inte om att det kan gå till barnet genom mjölken, utan om att mamman kan bli påverkad. Ser du inte poängen alls?

Jag vill inte se påverkade mammor som har sina bebisar i vagnen eller famnen, eftersom omdömet påverkas redan efter ett glas.

nyborjare08
0

#24 Men om det är din restaurang så kan du ju alltid följa det Livsmedelsverket anger och du bör kunna känna dig trygg i det.

Du kan inte jämföra dig med någon annan vad gäller hur mycket man känner av vin.

Maria
0

#26 Självklart kan jag inte jämföra mig själv med någon annan men det är ju det närmsta man har när det gäller referensvärden.

Och nej, jag känner mig inte trygg med Livsmedelsverkets rekommendationer som växlar från tid till tid.

Är det min restaurang så väljer jag inriktning både vad det gäller vad jag serverar och färg på väggarnaSkrattande

/Maria

Karmatarerskanise
0

#26 Man blir påverkad av väldigt lite alkohol, även om man inte tycker man känner det.

Cazzos
0

Alkohol är så sjukt onödigt så jag tycker att bartendern gjorde helt rätt. Glad

[Maine]
0

Ja, vill man ändå ha alkohol, så finns det väl fler ställen att gå till. Jag skulle skämmas att ta upp en sådan sak i media, om jag hade en bebbe med mig och blev nekad vin eller vad det nu kunde tänkas vara.

nyborjare08
0

#25 Så om jag tolkar dig rätt så anser du dig ha rätt att omyndigförklara alla som dricker ett glas och frånta dem rätten att ta egna beslut eftersom man blir påverkad av ett glas. Ja jag hårddrar det nu, det vet jag, men det är återigen för att försöka illustrera min poäng.

Vi verkar ha helt olika uppfattning här. Det vi kan enas om är att vi är oense Glad

Karmatarerskanise
0

#31 Nej inte alla, men de som har har ansvar för ett litet barn som är helt beroende av en nykter vuxen.

Ja, vi får vara överens om att vi inte är överens Flört

nyborjare08
0

#32 Och den föräldern som kommer in med en mentalt funktionshindrad tonåring som är beroende av föräldern. Det är inte säkert att sånt syns utanpå. Eller den som kommer in med sin åldrande/sjuka mor som är beroende av sitt barn. Som sagt, gränser är svåra att dra.

Karmatarerskanise
0

#33 Nej, den här gränsen är inte svår att dra för mig.
Jag kan inte veta om en funktionshindrad är beroende av sin förälder eller inte, lika lite som jag kan veta om en åldring är beroende av någon.

Däremot är det 100% säkert att ett litet barn är beroende av en vuxen.

(sen hoppas jag innerligt att de som ansvarar för andras liv INTE går ut och dricker under tiden som ansvaret ligger hos dom, inte ett glas ens)

[Maine]
0

Jag tycker att det skulle vara förbud mot alkoholservering för alla som har barn med sig. Det är ju ändå den vuxne som har ansvar för barnet. (lite ironi, men ändå inte)

nyborjare08
0

#34 Du vet heller inte om pappan eller någon annan vuxen är på väg dit.

Jag står fast vid att ingen annan ska omyndigförklara och bestämma över någon annan i just detta fall. Därmed inte sagt att jag själv skulle dricka i samma situation.

Karmatarerskanise
0

#36 Nej det vet jag inte, men jag vet att en mamma vill dricka vin med sin bebis. Och det accepterar jag inte på "min restaurang". Det står jag fast vid.