Röd av solen: Solskyddsfaktor?
Jag vet inte om jag ska ställa frågan här eller i Mode & Skönhet men jag gissar på att folk här bryr sig mer om hälsa än skönhet och eftersom jag inte vill skada mig för min fåfänga så vänder jag mig hit.
Förr har jag alltid undvikit solen (konstigt men sant) då jag har funnit solen besvärande. Jag klarar inte ens av att vistas i en bastu och förstår fortfarande inte hur människor klarar av att sitta där och jäsa helt oberörda av värmen…
Hur som helst så vill jag nu sola av den enkla anledningen att jag inte vill se ut som ett vandrande lik. Känner mig mer bekväm med solen numera (dock inte bastun) och satt för någon dag sen i balkongen i lite mer än en timma. När jag kom in såg jag ingen effekt och tänkte att jag får sola minst en timme per dag i en lång tid framöver för att få någon som helst färg.
Nästa morgon vaknar jag och märker när jag ta av mig min BH framför spegeln att jag har fått färg! Dock inte på det sättet jag önskade… Istället för brun så är jag röd och på vissa delar prickig. Nu har vädret blivit sämre igen så jag har inte kunnat sola igen men min röda färg är kvar. Kan tillägga att det även bränns lite när jag kliar mig.
Så min fråga är hur jag ska göra när jag solar? Jag har googlat på det och insett att vissa människor (med skandinavisk hudtyp?) blir röda medan andra blir bruna. Sen skrivs det om vikten av solskyddsfaktor. Jag vet att solskyddsfaktor är till för att skydda huden mot solens UV-strålar. Jag har aldrig ägt en solskyddsfaktor i mitt liv men har heller aldrig haft behovet eftersom jag har undvikit solen hittills.
När jag nu ska sola bör jag då införskaffa det? Skyddar den bara min hud eller gör den även så att min hud blir brun istället för röd? Ärligt nu alltså? Kan vi med denna skandinaviska hud bli bruna eller är det omöjligt? Varför jag undrar är för att det känns meningslöst att utsätta min hud för solen mer än nödvändigt om den ändå inte blir brun. Sen känner jag till vikten av D-vitamin men jag behöver inte pressa under solen i en timme per dag för att få det, sen finns det kost som är rik på D-vitamin liksom kosttillskott.
Läste i någon tråd som kom upp när jag googlade att man rekommendera solskyddsfaktor 30 till oss med skandinavisk hud som blir röd. Det stod i flera trådar som kom upp att solskyddsfaktor 30 är det som gäller (någon enstaka skrev solskyddsfaktor 50). Så är det solskylddsfaktor 30 som gäller?
Det här med hud och sol är en svår fråga.
Vi är alla olika hur med vi reagerar i solen.
Själv var jag en blekfis hela min barn och ungdomastid. Till och med så att man påpekade det. Jag solade heller aldrig.
Så småningom började jag vara mer och mer i solen men jag har aldrig smörjt mig. Bränt mig har jag gjort flera gånger då det är lätt att missbedäma tiden eller om det fläktar och man inte inser att solen faktiskt tar.
Efter första resan till Grekland fick jag faktiskt färg. Har numera lätt att få färg och blir riktigt brun faktiskt. Så jag tror att man kan öva upp sitt pigment genom att vänja kroppen vid att vistas mer och mer i solen.
Sedan är ju solskyddskrämer till för att man inte ska bränna sig för mycket så att man kan vara i solen lite längre.
Gillar man inte krämer så är det bra med att ta på sig en blus eller solhatt, keps eller sätta sig i skuggan när det har blivit för mycket.
En timma i solen första gången är väldigt mycket så var försiktig och öka allteftersom
Sedan så är vissa mer känsliga än andra och du kanske aldrig blir den typen som blir brun utan röd. Det får man nog acceptera.
Men som sagt har man aldrig solat så är det svårt att veta
Det här med D-vitamin behöver du ju inte tänka på om sommaren för det får man i sig av att bara vara ute. Det är övriga året i så fall.
Du får prova dig fram
/Maria
Tack för svar! Det låter klokt det du skriver, att min hud är ovan att exponeras för solen. Ska fortsätta sola och låta tiden utvisa om min hud vill bli brun eller inte.
Som hälsofreak måste jag dock köpa solskyddsfaktor så jag inte bränner mig, är väldigt rädd för att få cancer (även om jag antar att jag är långt ifrån extremist).
Är en timma mycket första gången? Hur länge tycker du att en nybörjare ska sola per dag (med solskyddsfaktor då)?
Också svårt att svara på men en ovan hud, även om man har solskyddsfaktor ska nog inte vara i starkaste solen mer än kanske 20 minuter.
Då är ju solen som starkast mitt på dagen runt kl.13.00
Tidigare på morgonen och senare på kvällen är oftast strålarna aningen svagare.
/Maria
Jag låg och solade vid lunch dvs. mitt på dagen så jag antar att solen var som starkast då.
20 minuter låter ju inte länge alls så det klarar jag av galant med musik i hörlurarna.
Nu får vi hoppas att det kommer någon färg så fort solen kommer tillbaka (dumma väder!).
Tack för tips och råd! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch ja, en timme första gången är länge 
Se till att aldrig bränna dig, bli röd, för det ökar risken för hudcancer markant.
Korta stunder i solen och solkräm är det som är bra, om man nu tvunget måste sola. Bäst är ju att inte göra det. Finns rätt bra brun utan sol produkter idag har jag förstått.

Visst ska man vara ute i solen för det är hälsosamt, men man ska inte bränna sig. Den risken minskar om man rör på sig i stället för att pressa sig i en solstol. Dessutom kanske man ska akta sig för att plocka av alla kläder på en gång. Det kan räcka med ansiktet först, lägga till bara armar, sedan bara ben etc.
Solskyddskräm behövs för oss som har känslig hud. Vilken skyddsfaktor man bör välja beror på hur känslig man är, hur stark solen är, var man är m m. Rensar jag blomrabatten får 15 räcka. Är jag vid sjön blir det dubbel styrka. Sedan jag blivit lite brun får kanske 10 räcka. Man får prova sig fram eftersom det är så olika förhållanden.
#7 att vara ute i solen är inte samma sak som att sola. Sola är ju att man ligger i solen utan kläder med målet att få färg.
Självklart ska man vara ute i solen om man vill det. Jag är det inte. Jag håller mig i skuggan. Man får sin dos sol även där.

#8 Tycker du inte det? Jag solar faktiskt medan jag rör på mig och har kläder på delar av kroppen. Då blir jag successivt brun. Tar jag av allt och lägger mig i solen, så bränner jag mig, blir röd och får sveda i skinnet. Det ger inte den bruna nyans, som jag önskar.
#9 Jo, klart man får färg, men det är inte vad jag kallar sola som sagt.
Säger man att man ska ut och sola brukar det inte betyda att man ska gå ut med tröjan på sig och peta i rabatten ;) Det brukar betyda att man ska lägga sig och pressa i solen. I alla fall häromkring :P

#10 Okej, jag förstår hur du menar. Men då kan alltså bara de tjockhudade "sola" om man tvunget ska vara nästan naken och ligga stilla i solen. Jag har i alla fall lite roligt samtidigt som jag "solar" på mitt försiktiga sätt.
Försiktighet är A och O vilket sätt man än väljer.
#5 Tack för länken!
Vilka hudtyper finns det och hur skiljer de sig åt? Ingen stämde in på mig…
Jag är:
Hud: Vit (röd nu av solen, vet inte om det förblir så eller om jag blir brun än eftersom det är första gången jag exponerar mig så för solen)
Fräknar: Inga
Hår: Mörkbrunt
Ögon: Mörkbruna
Jag är då en konstig en.
Eller så kanske min hud är så ovan att jag med tiden kan bli riktigt brun? Ska bli intressant att se hur mina pigment svarar med tiden.
#6 #7 När jag solar så menar jag som #6 beskriver och det är således vad ordet "sola" betyder här med. Att vistas i solen är ju det man gör "normalt" om man inte gör som jag gjorde tidigare och springer till skuggan för att aktivt undvika solen. Solar man så ligger man på en solstol i balkongen eller trädgården alternativ på en gräsmatta någonstans eller på stranden.
Jag hörde på radion att någon ny forskare menar att solskydd inte är bra, och att man inte minimerar risken för hudcancer genom det. Haha, alltid nya råd och rönn. Jag får se hur jag gör. Jag ska minska mitt solande dock eller det har jag redan gjort. Nu kör jag på 20 minuter. Har inte blivit bränd igen men så har solen inte varit riktigt så stark som den gången jag brände mig.