Min nya frisyr
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det viktigaste är ju inte frisyren..det viktigaste är ju att Du blir frisk, Bumbleboo.
Inte vackert precis, men då allt detta är över kommer Du säkert att stråla av skönhet..
Kram till Dej från Sisa 
Tack Sisa
Nej, det hänger verkligen inte på håret så att säga utan det är ju bara en bieffekt.
Faktum är att jag bryr mig inte så mycket. Trodde jag skulle tycka det var värre men det är det inte.
/Maria
Idag pratade sköterskorna på strålningen om en remiss till en perukmakare.
Jag tänker ta emot detta för det finns ju tillfällen man vill vara fin
och som sagt jag vet ju inte hur jag kommer att se ut när strålningen är över.
/Maria
# 3 Så kul att få en peruk, det finns jättefina! 
Imorgon ska jag få remissen så jag ska förmodligen göra ett besök efter påsk.
Lika bra att göra det snabbt medan lite hår finns kvar om de ska härma färg och liknande.
/Maria
Den andre Maj har jag fått tid till perukmakaren. Det ska bli spännande.
Man får bidrag upp till summan av 7000 kronor. Det var mer än vad jag trodde.
Egenavgiften är 300 kronor för syntethår och 600 kronor för äkta hår.
Egenavgift för postisch och toupé är också 600 kronor.
I mitt fall så kommer det förmodligen handla om någon slags postisch eftersom jag har håret kvar uppe på huvudet och luggen.
Dessutom eftersom mitt håravfall är permanent så får man ny remiss när den gamla peruken gjort sitt.
Helt fantastiskt tycker jag
.
/Maria

Hur mår du i övrigt med strålningen? Påverkar det dig mer än "bara" håret?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tänkte fråga samma sak som halvdansken… Man ska ju tydligen kunna må otroligt dåligt av det.
Är ändå glad att det är strålbehandling och inte cellgifter….
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag är också oerhört tacksam att det "bara" blev strålbehandling och dessutom i mindre skala än vad som var tänkt från början då jag skulle stråla hela huvudet och ryggen också.
Nu strålas bara själva tumörområdet.
Förutom håret så blir jag trött. Jättetrött. Kan somna var som helst. Strålningen gör också att det blir en svullnad i huvudet som i början gav ganska svår huvudvärk och yrsel men med hjälp av kortison så har jag blivit bra hjälpt.
Kortisonet har gett mig en ganska svullen buk men ännu inget "månansikte som många får" Så jag har magrat på ben och armar men fått en större mage.
Lite alkoholistkropp över det hela om man får kalla det så
Men det är ju sådant som går tillbaka när man slutar medicinera.
Det här med yrseln eller vingligheten kan man heller inte riktigt svara på om det kommer att gå över helt men det kan man ju lära sig leva med.
Vad jag mest ororar mig för är faktiskt minnet. Läkarna har sagt att det kan bli en mindre kognitiv nedsättning av minnet och jag tycker att jag märker det eller också är jag bara nojjig. Men vissa saker är bara helt borta. Inga stora problem men tillräckligt för att jag tycker det är obekvämt.
Jag skriver ner allt numera.
/Maria
#9 Strålning har läskig effekt på kroppen, verkligen. Tror nog dock att det är mycket stress över att du ska glömma saker som får dig att glömma saker, om du förstår vad jag menar:) Men jo, det har säkert en negativ effekt. Men strålning har antagligen en negativ effekt på allt i hjärnan, allt från minne till personlighet till intelligens…
Hoppas du blir bra:) Kram på dig!
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Tack Geru.
Ja visst är man mest rädd för att personligheten och intellekt ska påverkas. Allt sitter ju liksom i huvudet. Men som du skriver så kan stress göra att man blir extra uppmärksam och tar minsta lilla för att skylla på strålningen och operationen.
/Maria

Idag ska jag till perukmakaren och det ska blir riktigt spännande att se om de kan ha någon bra lösning
Det är sista veckan på strålbehandlingen också vilket känns skönt. Bara 5 gånger kvar.
/Maria
# 13 Så spännande! Lycka till! 

Låter bra och vad fort det gått med din strålbehandling. Det är bara att konstatera att tiden rinner iväg. Tycker det var igår du startade behandlingen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Så här ser jag ut idag och värre än så lär det inte bli nu tror jag. Nu är det bara 4 behandlingar kvar
.(värre kan det inte bli kanske man ska skriva)
Lösningen hos perukmakaren blir att de kommer att fästa löshår i det befintliga håret. Som en slags hårförlängning fast i det här fallet blir det en hårförtjockning av det som är kvar.
En annan variant var att klistra på löshår på de kalaste ställena som i så fall kan sitta i 4 veckor cirka med risk att det kommer fukt bakom plattorna så det var inget jag var intresserad av.
Självkostnadspriset på 600 kronor var borttaget hos Västra Götaland så jag har en summa på 7000 kronor att förfoga över på ett år.
Denna förtjockning av håret gör man var fjärde vecka och vissa räcker det med upp till var åttonde vecka beroende på hur det egna håret växer.
Vi valde ut färger och i mitt fall en blandning då jag har så randigt hår.
Det blir äkta hår. Märkligt nog ingick inte syntethår i avtalet då det är dyrare
i denna varianten
/Maria

Det där kommer säkert att bli snyggt när det är klart 
Om inte annat så får du väll anamma Amber Roses look 
#18 Ja, men hon har så vacker huvudform. En annan har en bananliknande utformning
/Maria
Tror också att Du kommer att bli jättefin, Bumbleboo! 
Du valde väl blåvitt eftersom du bor i götet
#21 Jajamensan Sven
/Maria
Det är som det ska då