Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 3711 ggr
ettlitetalias
2011-05-03 22:28
0

Mental hälsa

Satt och funderade på det här med hälsa, sjukvården och akuten, och kom fram till att om jag bryter ett ben så vet vem som helst i min omgivning att de borde ringa en ambulans. Må det vara ett barn, en granne eller en pensionär. Blir jag fysiskt påverkad så krävs det inte mycket förrens folk kopplar att något är fel och tar rätt åtgärder.

Men vad skulle hända om jag blir akut mentalt dålig? Säg att jag kanske får en psykos t.ex. Vet folk vad de ska göra i sådana situationer? Vet folk var skillnaden mellan psykiskt sjuk och full/uppjagad/ledsen ligger?

Innan jag började utforska t.ex. psykologiforumet här på iFokus så hade jag noll kunskap om mental hälsa. Jag visste att jag inte mådde bra själv, men längre än så sträckte sig inte min kunskap. Att folk kunde tas till akuten p.g.a. sin mentala hälsa hade jag ingen aning om. Jag måste erkänna att det skrämmer mig lite att kunskapen om vad man gör i akuta situationer, och hur man identifierar dem, inte riktigt finns bland folket generellt.

Hur är det med er? Känner ni att ni skulle kunna ringa en ambulans åt en vän eller främling som ni misstänker behöver mental vård? Eller är ni rädda att personen ska bli arg/känna sig kränkt/göra motstånd eller att personen helt enkelt bara uppträtt, i era ögon, konstigt?

Maria
2011-05-03 22:42
0

Ofta är det ju ganska speciella fall när någon behöver akut psykiatrisk vård.

Då gäller det att gå varsamt fram för det är inte alltid personen själv inser vad som är på gång eller kan förstå att han/hon behöver hjälp så det är ändå lite svårt att jämföra det med ett fysiskt tillstånd.

Sedan tror jag ocskå att det finns en stor okunskap om just detta ämne och man vet i allmänhet inte hur man ska hantera det hela.

Det borde ingå i undervisningen i skolan likaväl som man lär sig grundläggande första hjälpen tycker jag och även där borde man utöka kunskaperna.

Själv jobbar jag ju indirekt inom psykiatrin så jag skulle nog försöka lotsa personen rätt i den mån jag kan.

Skillnaden mellan påverkan av mediciner, alkohol, mental instabilitet är ofta hårfin och inte sällan en blandning. Men oavsett om personen är alkoholpåverkad och psykiskt behöver hjälp så måste man hjälpa till. Hur många hamnar inte rätt och slätt i en fyllecell?

/Maria

Mitralis
2011-05-06 23:26
0

Intressant inlägg och det är viktigt att det pratas om detta oftare.
Jag har tyvärr ingen aning om jag skulle våga ringa en ambulans, men jag ska absolut fundera lite över detta så att jag kanske är lite mer förbered om det mot förmodan skulle inträffa.
I ej akuta situationer så är jag absolut inte främmande till att försöka få personer att vid behov besöka kurator eller liknande.