ansträngningsastma eller bara dålig kondis?
ja, har precis kommit in efter en joggingrunda. och även denna gång blir jag tvungen att avbryta och gå mer än hälften av vägen då jag får så himla ont i halsen.
detta kommer när jag precis fått upp flåset och alltså inte har sprungit länge alls. det är i halsgropen ungefär -alltså långt ner, och känns som kramp. det slutar inte direkt heller bara för att jag går, det avtar sakta men det tar tid även om pulsen har gått ner och så.
är detta bara dålig kondition eller något som kan vara värt att kolla upp?
Jag har haft anstrningsastman och det yttrade sig genom att jag fick svårt att andas, inte ont i halsen. Däremot så fick jag väldigt konstigt ont i halsen då jag skulle börja springa igen efter lång tids vila på grund av skada och då var det av dålig kondition. Men det skadar väl inte att kolla upp det? Det hände at jag fick rätt ont i halsen då jag exempelvis cyklade långa sträckor fort (hehe till skolan vid försovning) och då hade jag ansträningsastma. Det kan yttra sig på olika sätt. Rörigt inlägg märker jag men som sagt alltid bra att kolla upp innan det hnder ngot allvarligt.

Jag ska testa att bygga upp min kondition genom att bara gå snabba rundor ett tag, och sen testa att springa. Så ser jag om det kommer tillbaka, och gör det det så får jag kolla upp det.
Fick tipset av min lärare som springer maraton att springa lite och sen gå och springa igen. Så får man upp kanon bra kondis.

Jo, det kan säkert funka bra -intervallträning är ju bra.
problemet är ju då att när det börjat göra ont kan jag inte springa igen.. det onda går inte över förrän jag gått länge. det kommer så fort jag får upp flåset och sitter i ända tills jag är hemma igen. Även om det lättar när jag går så ökar det igen om jag börjar springa.
Får nog köra på att bara gå ett tag och sen testa intervaller -springa korta bitar. och se om det kommer tillbaka
spring bara det du vet att du klrar av innan du får ont. Det lär nog kunna förlängas efter en tid:)
Min son får hackhosta av ansträgningsastma. jag vet inte om alla får det.
Jag undrar detsamma! Jag var på astma test hos läkaren och då blåste jag och kom förbi skateboardkillen på datorn så jag trodde det gick bra men läkaren sa ingenting!
Nu när jag springer blir det jätttjockt i halsen, det piper och hur djupa andetag jag än tar känns det inte som om det kommer speciellt mycket syre till lungorna…
Det måste vara ansträgningsasmta va? *orolig*
Men ansträgningsastma kan väl bli bättre om man tränar upp kondisen?
Läs gärna:
http://www.konditionstraning.se/anstrangningsastma/
Lyssna på Fysiopodden där de just tar upp ansträgningsastma:
Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Hade din test visat på astma hade din läkare sagt det.
Jag får också ont i "halsen" vid konditions ansträngning. Tror det handlar om konditionen TS.