Hjälp!Alltid trøtt!
Hej allihop!
Jag är en norsk kvinna på 55år som alltid är trøtt. När jag vaknar på morgonen känner jag mig aldrig utvilad. Jag har använd mycket medisiner dom senare åren mot depressjon,men nu tar jag endast en typ och den häter Efexor. Jag tar en värje kväll. Sen tar jag Levaxin med. Jag har en mild typ av astma och använder inhalatormedisin mot det.
Jag vet jag kanske borde träna,men har ingen ork att sätta igång.
Jag är sjukpensjonerad pgå mina psykiska problem. Jag forsøker leva sunt annars och äter ingen skräpmat. Jag proppar aldrig i mig massa onyttiga säker till ex.
Jag bor ensam,men har fyra små hundar som jag älskar och två bondkatter:) Mina barn är vuxna och bor i Norge,men vi har mycket kontakt och dom är här ganska mycket när dom har fri.
Det vore så skønt att nån gång känna att man har sovit gott och känna sig utvilad på morgonen! Som det är nu,känns det nestan som jag inte har sovit nånting alls. Jag har ingen extra jobb och jag går ju bara hemma och pysslar med mina grejer,men blir ändå trøtt på eftermiddagen och somnar då på soffan. När jag är hos läkaren så viser mina blodprov inget onormalt.
Finns det någon som upplever det samma och kanske kan komma med råd om vad man bør gøra for å känne mig piggare? Ibland känns det som om jag vore 100 år:(
Det kan inte vara så att du behöver ställa om din Levaxindos? Det är ju bra att börja med att kolla det.
Även Efexor kan ge biverkningar som sömnstörningar, slöhet/kraftlöshet. Kanske kan du byta medicin?
Annars så kanske det vore bra att försöka hoppa över middagsslummern även om det är svårt, för att förhoppningsvis sova bättre till natten.
Alla tips som svalt och mörkt i sovrummet, ingen data eller TV som distraherar, försöka ha samma sovtider varje dag osv. är ju alltid bra.
Bra att du har hundar också för då måste du ju ut och promenera.
Försök att ta en längre runda på kvällen så att du kanske känner dig tröttare.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack før svar:) Jo,jag vet allt det här,men eftersom mina blodprov är bra så kan det ju inte vara fel med dosen av Levaxin heller. Jag har ingen dator el tv på sovrummet och mina problem har jag haft i lång lång tid nu. Och jag ÄR ju trøtt på kvällarna och vill endast sova. Jag känner mig alltid tung i kroppen och ibland vet jag inte hur jag ska få dagen att gå fortare så jag får lagt mig igjen.Det är jobbigt att man aldrig känner sig pigg och utvilad. Man är bara slø och trøtt hela tiden.