Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 11389 ggr
[YlvaP]
0

Blå färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sedan jag gick i högstadiet lärt mig att den blåa färgen är giftig. Så på "min" tid fanns det varken blåa fyrverkerier, blå karamellfärg i matbutikerna och inte blått godis. Just för att det var farligt.

Numera finns det ju blått i allt jag räknade upp så jag trodde att forskningen gått framåt så när vi såg blå färg i matbutiken så gav jag efter för barnens skull eftersom dom hellre ville ha den färgen.

Lagade pannkakor till dom igår kväll med den blåa färgen i. Ca en fjärdedel av den lilla burken.

Två av barnen blev sjuka och spydde igår kväll och natt. Jag misstänker just denna blåa färg för dom blev bra när det försvunnit från deras magar.

Är den blåa färgen verkligen så ofarlig nu?

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad innehåller färgen?

Har svårt att tro att det är färgen som är boven. Har aldrig hört om det innan.

[Tassy]
0

Jag tror att du har snavat över en myt, eller så är det kanske därför ajg blev som jag blev haha Tungan ute jag har aldrig märkt av något med blå färg.

[YlvaP]
0

Vatten, färgämne E133, syrareglerare (citronsyra), konserveringsmedel (natriumbensonat, kaliumsorbat)

Tror "giftet" ligger i färgpigmentet och inte i ingredienserna.

Karmatarerskanise
0

#3 HItta gärna belägg för det, för som sagt har jag aldrig hört talas om det. Och blå färg i de saker som du raddade upp har alltid funnits i mitt liv. Är snart 27 år.

[Tassy]
0
Maria
0

#0 Jag var inne och läste på din blogg och där skriver du att barnen varit på kalas där andra barn varit magsjuka och även någon förälder så jag tror snarare det är "normal" magsjuka som spökar och inte den blå färgenFlört

Har svårt för att tänka mig att Livsmedelsverket godkänner något som är giftigt.

Däremot så kan man ju vara allergisk eller överkänslig mot något ämne.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#6 Ja där tror jag vi har "löst" mysteriet :)
Och som du säger är ju vissa överkänsliga mot vissa ämnen.

Men av det jag kan läsa är kräkningar inte ett av de symptom som är vanliga.

[YlvaP]
0

Tack Tassy. Vet inte exakt var jag lärt mig det där om just blå färg, Hera. Jag minns bara att det var farlig.

Karmatarerskanise
0

SOm sagt, var kanske en myt.

[YlvaP]
0

Bumbleboo. Anledningen till att jag tvekar till att det är en magsjuka är att barnen inte riktigt betedde sig som magsjuka gör. Det räckte med att få ut allt så var dom genast på bättringsväg. Ja förutom minstingen som har en känsligare mage. Dom blev inte dåliga och bara kaskadspydde hela natten och sen var slöa och orkeslösa. Så som man blir om man har magsjuka. Att ligga helt deckade allstå.

Skrattande

Maria
0

Jag har ingen aning. Jag bara gissade.Tungan ute

/Maria

[YlvaP]
1

#11 Igår kväll trodde jag det med. Tungan ute

[Tassy]
0

kan ju ha varit vinterkräksjukan också i och för sig, det har det sjukdomsförloppet som beskrivs ovan.

Mitralis
0

#10 Man behöver inte kräkas hur mycket som helst när man är magsjuk. Jag skulle utgå att det är vanlig magsjuka om din barn har varit på kalas med magsjuka barn.

Ladydragon
0

jag tror oxå på vanlig magsjuk det är inte alltid som man behöver bli jättedålig utav det

allergiska reaktioner av färgämnen finns ja men är ovanligt men då reagerar man med nässelutslag och i värre fall med svullnad i hals och mun

har själv reagerat på färgämnen i godis när jag va liten fick nässelutslag

att det skulle va någon speciellt med just blå färg har jag aldrig hört talas om

[YlvaP]
0

Nä det behöver man inte men oavsett hur lite eller mycket så blir du alltid dålig, däckad. Men i och med att dom blev bra och pigga efter att ha kräkts ut maten så tror jag inte på att det var en vanlig magsjuka. Sen var det inte säkert på att barnet med magont hade magsjukan. Ett annat barn hade varit sjuk som kom medan föräldrarna var hemma och dåliga.

mongu
0

Tveksamt om dom skulle bli så sjuka av färgen tror också mera på magsjuka. För det är ju så att har man magsjuka ska man inte ge sig ut bland andra. Alltså till jobb och skola innan det gått 48 timmar efter senaste kräkning eller diarre.

Kan man hålla på det så slipper man att magsjuka går runt, runt på jobb och skolor.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Japp det förstår jag med. Därför får mina barn stanna hemma många dagar efteråt. Har liksom inget jobb att gå tillbaka till så jag har den fördelen.

Men att barnen skulle få magsjuka samtidigt när det ena barnet inte var med på kalaset känns så krystat. Då borde bara det barnet som var på kalaset blivit sjuk och så hade vi andra fått det en eller två dagar senare och inte bara någon timme mellan deras kräkningar.

Karmatarerskanise
0

#18 Då kanske det är någon annan mat dom ätit, för det är osannolikt att det är färgen.

[YlvaP]
1

Det var bara pannkakorna som dom åt på kvällen med socker. Obestämd Och det har dom ju ätit förut. Flört

Karmatarerskanise
0

Dom åt väl annat under dagen än pankakor?

Hur som haver, jag tror magsjuka eller matförgiftning.
Allergi mot något i karamellfärg får en inte att spy. De orsakar klåda och svullnad.

[YlvaP]
0

Tja dom åt något på dagis men vad det vet jag inte. Har inte så bra koll på det. Skäms

Iaf så är minstingen dålig men ej kräkts eller fått diarré. Hon har ju inte så mycket att ta av så hon är sämre än mellersta tjejen. Orkar inte äta och inte dricka så mycket. Sitter eller ligger mest.

mongu
0

Se till att hon får i sig tillräckligt med vätska. Helst vätskeersättning om det drar ut på tiden.

Har själv erfarenhet av barn som inte gick att få i vätska utan han bara kräktes. Det slutade i inläggning och dropp. Inte kul när nålen skulle sättas i kärl på en intorkad liten barnkropp

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Nä det är inte roligt. Har varit med om det när mellersta tjejen var 4 veckor gammal och hade magsjuka(?).

Nu får hon allt i drickväg bara för att få i sig vätska dock ej mjölk. Hon får äta så mycket hon orkar. Jag servar henne med dricka så hon slipper gå och fixa det själv.

Hon somnade på golvet nu ikväll redan före 19. Hon var så varm. Hon har ju inte så mycket att ta utav eftersom hon är så smal. Det tar längre tid för henne att bli frisk.

Mitralis
0

Dom kan ju ha blivit smittade på dagis före kalaset också.

[YlvaP]
0

Inte troligt om inte magsjukebakteriern håller i sig i 5 dagar innan kalaset och ytterligare 2 dagar till insjuknandet. Flört Senast dom var på dagis var förra tisdagen och sen har dom varit ledig ons-mån, kalas på måndagen, sen till dagis på tisdag och sjuka på onsdagkväll.

Minstingen gick inte på kalaset så det borde bara vara den mellersta tjejen som skulle blivit sjuk först och sen smittat minstingen men nu blev dom sjuka samtidigt med bara några timmars mellanrum.

Dom fick ont i magen efter att dom ätit dom blåa pannkakorna.

mongu
0

Men om dom var på dagis i tisdags alltså dan efter kalaset så kan dom ha blivit smittade av nåt barn på dagis.

Det är mer troligt tycker jag än att det skulle va färgen

Ha en bra dag! Mongu.

Mitralis
0

#28 Hur många pannkakor åt dom? Tungan ute

Dagis på tisdag och sjuka på onsdagkväll passar perfekt in då inkubationstiden för magsjuka är en till två dagar.

Tycker ändå att det skulle vara konstigt om det är den blå färgen. Det borde bli nässelutslag som någon nämnde.
Jag har för mej att det inte var så vanligt med blått för att det blåa pigmentet var dyrt, inte för att det var giftigt. Det fanns blått godis även när jag var liten, och jag är 33 år Glad Men man ska ändå passa sig för färglatt billigt godis i alla färger eftersom det kan finns risk för beteende- och koncentrationsstörningar på barn.

[YlvaP]
0

Tja dom två yngre åt tre pannkakor var och den äldre sex.

Ringde och frågade och ingen var hemma och var magsjuk i tisdag samt att ingen blev sjuk under dagen. Kan ju visserligen kommit på kvällen men inget under dagen på dagis.

Maria
0

Gåtan kommer förmodligen aldrig att bli löstFlört

Men vad det gäller färgen så ska du nog inte använda den igen i allafall även om blåa pannkakor är roligtSkrattande

/Maria

[YlvaP]
0

Nä jag tror inte att gåtan kommer att bli löst. Tungan ute

Nä det blir inga fler pannkakor med färg i. Tror minstingen inte vill ha pannkakor överhuvudtaget. Flört För dagen efter var hon orolig att jag skulle ge henne såna igen.

mongu
0

Varför färga pannkakor? De brukar gå hem hos barn ändå.

Även om det är så kallade ofarliga färgämnen så tycker jag man ska va försiktig med att använda.

Använder man ändå färg så brukar det räcka med ett par droppar för att få en mättad färg.

Ha en bra dag! Mongu.

Mitralis
0

Undrar om pannkakorna blev riktigt färdiggräddade, eller om de kanske blev lite degigare eftersom det antagligen är svårare att se om de är klara när dom är färgade Obestämd

[YlvaP]
0

Ville färga dom för att få upp stämningen och laga "rolig" mat. Flört

Det var nog inga några droppar utan några klunkar. Några droppar blir inte lika mycket färgat. Farmor har i några droppar röd för några veckor sen och det syntes knappt något färg alls.

Jo då man ser när det är färdigt. Kan inte förklara men man ser det iaf.

mongu
0

Om du vill servera roligare mat som är färgglad så varför inte servera riven morot till? Eller tomat och gurka.

Man kan ha i riven morot i pannkakor, det blir också färg men är nyttigare.

Sen kanske det är idé att sluta med socker till pannkakor. Man får i sig tillräckligt socker ändå utan att behöva sockra pannkakor.

Servera med lite sylt, vet att det är socker i den med men det ger färg och beroende på vilken sylt nyttigare än att strö socker över pannkakan.

Du skrev att din man och du är sockerberoende men försök att jobba på så inte barnen blir det. Dessutom är det bra om du och din man kan dra ner eller sluta med ert socker med.

Ha en bra dag! Mongu.

[YlvaP]
0

Ungarna är precis som mig och mannen. Åt alltid pannkakorna med socker. Ungarna vägrar sylt, har försökt. Numera vill jag gärna ha sylt och grädde men det får jag sällan för det blir alltid så mycket att slänga om det är bara jag som äter det. Nu får ungarna inte pannkaka så ofta just för att det är så sockrigt.

Har slutat med pannkaka för jag tycker inte det fettiga i dom. Steker dom i margarin eller smör.

Vi har ingen "sockerläsk" utan det är en sån där med sötningsmedel i. Obestämd Inte vidare bra det med. Så sockret som jag äter är när jag varit och handlat och köpt med mig två små chokladbitar på 37 gr var.

[Tassy]
0

Använd naturliga färgämnen, t.ex. rödbetssaft. Potatis kan du köpa blå kongo av och riva ner lite etc.

Maria
0

Min mamma färgade alltid potatismoset rosa med tomat när jag var litenGlad så jag gjorde samma med sonen när han var liten. Ibland mosade jag i broccoli för att få det grönt och så vidare.

/Maria

[YlvaP]
0

Vad är kongo? Skäms

Men blir inte maten "förstörd" om man blandar i andra smaker? Då smakar det tex inte potatismos utan en blandning av potatismos och tomat.

Maria
0

#39 Blå Kongo är en potatissort som är alldeles blålila i färgen. Smakar dock som vanlig potatis men ser helfestlig utGlad

Smaken blir ju en anigng annorlunda med tomat eller annat i men inte så mycket att det borde störa.

/Maria