Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2729 ggr
[YlvaP]
2011-04-29 17:36
0

Impingement

Ja så heter det jag tydligen skall ha. Känner inte igen det så mycket då thoraxen kändes mera som mig men läkaren vet nog bäst, eller?

Fick två injektioner i axeln och nu har jag jätteont. Det är från örat till utsidan av armen samt i nyckelbenet.

Länk.

Maria
2011-04-29 17:44
0

Usch, vad jobbigt.

Hur ska man gå vidare med detta nu? Var det någon kortisonspruta du fick eller?

/Maria

mongu
2011-04-29 18:31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det är kortisonspruta vilket jag tror att du fått så gör det jätteont de första dagarna efteråt. Det är också jätteviktigt att du tar det lugnt och vilar din axel och arm. Så du inte anstränger.

Jag fick kortisonspruta i tummens sträcksena för ett tag sen det gjorde jätteont första två dagarna sen bara allt släppte. Och peppar, peppar det håller än knappt jag vågar tro på det.

Så ta det lugnt nu är du snäll.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-04-29 18:48
0

För mig hjälpte kortisonsprutorna i typ tre dagar.. värdelöst. Skulle ha op min impingement nu i april, men det blir av efter sommaren istället. Om man inte haft det så länge så kan sjukgymnastik hjälpa. Jag har haft det i flera år och har svårt att använda armen emellanåt.

[YlvaP]
2011-04-29 19:00
0

Jo det var en kortisonspruta med bedövningsmedel. Har fått det många gånger i olika leder och senor och det gör sk*tont dom första dagarna.

Skadade mig ju för 2 eller 3 somrar sen så jag har haft problemet i några år. Läkaren och många andra tjatar om sjukgymnast. Har fått tusen remisser men mannen tycker inte att jag skall gå för det kostar pengar. Själv har jag inte råd med det med min lilla inkomst.

Det är bra att röra på sig och träna upp sig och förhoppningsvis så får jag det väl lättare med alla smärtor.

Men jag har inte konstant ont så jag känner mig inte bekväm med denna diagnos. Det kommer några gånger om året med denna hemska smärta. Kan inte röra armen för det gör så ont och när jag har ont så kan jag inte ligga på den sidan när jag sover men annars så kan jag det , en kort stund iaf. Det är därför som jag måste röra på mig så ofta när jag sover.

mongu
2011-04-29 20:06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men det är viktigt att du får gå till sjukgymnast så du får rätt träning. Det kan bli så fel om man inte har vägledning i hur man ska göra.

Vad kostar det hos sjukgymnast hos er? Har ni nån form att frikort som gäller för besök i vården?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2011-04-29 20:14
0

Sedan kan du kanske gå till en sjukgymnast och få ett träningsprogram som du kan göra själv hemma. Så du kanske inte behöver så många besök.

/Maria

[YlvaP]
2011-04-29 20:24
0

Det kostar som ett läkarbesök på Hälsocentralen alltså 20€ per gång. Vi har ett högkostnadsskydd men den ligger på 375€ per kalenderår.

För oss skulle det bli minst 80€ i månaden innan jag kommer upp i taket plus alla andra läkarbesök.

Hoppsan jag glömde posta detta inlägg innan jag gick och la minstingen.

[YlvaP]
2011-04-29 20:25
0

Men är inte sjukgymnast och fysioterapi samma sak?

Maria
2011-04-29 20:29
0

/Maria

[YlvaP]
2011-04-29 20:34
0

Ha, då var jag inte fel ute. Varför säger svenskarna sjukgymnastik istället för fysioterapi?