Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 9920 ggr
JohannaEkroth
2011-04-24 12:38
1

Zomig Nasal (Triptaner)

Hej!

Kan ni berätta era erfarenheter av migränmedicinen Zomig Nasal.

Fick ni några otrevliga biverkningar eller fungerade den för dig eller inte alls?

Jag är så rädd för att ta den.

Har 0,5mg/ml dosen hemma men har tid akut på jouren för att få 0,25mg/ml för att jag vågar inte ta 0,5 mg/ml.

Anledningen till detta är att jag för drygt 2 veckor sedan hade migrän senast och då tog jag Sumatriptan 50mg + 50mg 2 timmar senare. Efter det blev jag däckad. Jag kom inte upp ur sängen och var så kraftlös och dåsig så jag inte ens orkade öppna ögonen. Fick dessutom hjärtklapning, andningssvårigheter (tryck över bröstet och jobbigt att få i mig luften) blodtrycksmätaren indikerade på oregelbundna hjärtslag. Jag ringde 112 utan resultat. Migränen försvann iaf, men jag var väck i 2 dygn.

Hjälp mig att komma över denna oro för triptaner. Fick Zomig Nasal utskrivet av en läkare på sjukhus för att det ska inte vara samma verksamma ämne i denna.

Gråter

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
2011-04-24 13:37
0

Jag var med som studiepatient när man tog fram Imigran för många år sedan (samma verksamma ämne sumatriptan)

Fick olika doser samtidigt som man gjorde ultraljud på hjärtat under tiden för att kolla påverkan. Hjärtat kan bli påverkat som hjärtklappning men ansågs ligga inom normalgränsen. Även jag känner av ett tryck över bröstet/halsen och andningen efter 100 mg sumatriptan men jag har vant mig och är inte rädd längre och tycker att det är värt det den stunden eftersom min migrän alltid har lättat.

Däremot så har min migrän blivit bättre med åren och jag tar med fördel Zoomig nasal numera.

Jag märker inte alls samma biverkningar som med sumatriptan men blir aningen trött.

Sedan är det ju så med alla mediciner att ingen människa reagrear på samma sätt så det är väldigt svårt att svara på din fråga.

Jag hoppas du vågar prova och jag hoppas det hjälper dig.Glad

/Maria

[Asta]
2011-04-27 00:25
0

Jag använder Zomig nasal när jag får migrän. Jag har inte märkt några biverkningar alls. Jag blir trött precis som bumbleboo, men för min del beror det nog mer på migränen än på medicinen. Blir alltid trött när migränen släpper.

Ladydragon
2011-04-27 01:47
0

jag fick ungefär samma biverkningar som dig utav Triptaner och jag stod ut länge med dom men till slut så orkade jag inte mer

man behöver inte stirra sig blind på att man måste ta just migrän mediciner

själv så tar jag nuförtiden istället en kombo av Voltaren suppar Panodil tabletter och Lergigan och jag mår så mycket bättre

om du inte orkar med biverkningarna så kan du prova själv o se om kanske till exempel Voltaren kanske kan funka för dig 
tabletter finns receptfritt på Apoteket så kan man prova först innan man tjatar till sig ett recept

visst blir man trött av migränen men tröttheten av Triptaner är riktigt läskig man blir totalt jäkla väck och det tog flera dygn att bli normal igen

min son är så glad över att jag bytte medicin nu orkar jag ta hand om honom och inte sova i princip ett dygn på raken som innan

Maria
2011-04-27 06:33
0

#3 Många läkare numera rekommenderar just Diklofenak i ett tidigt stadie av Migränanfall så det i kombination med Panodil kan säker hjälpa många.

Bra att det har hjälpt dig.

Zoomig nasal för mig har kännts så mycktet mildare än sumatriptan.

/Maria

[Asta]
2011-04-27 09:36
0

Jag har faktiskt inte haft något som funkat så bra för mig som Zomig Nasal. Så jag är så nöjd. Dock är de förbaskat dyra! Men alla reagerar olika.

Men trött så att jag blir väck har jag inte blivit. Det blev jag dock av en allergimedicin en gång. Tog den på morgonen och vet inte något mer av resten av dagen än att jag plötsligt satt i en fåtölj ivardagsrummet och klockan var halvfyra. Jag vet fortfarande inte vad jag gjorde den dagen. Hade ju hund och allt, men jag har inte någon aning.

Karmatarerskanise
2011-04-28 16:07
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag måste bara fråga vad du menade med att du ringde 112 utan resultat? Var det ingen som svarade eller ville dom inte hjälpa dig?

Ladydragon
2011-04-28 23:41
0

4# jo jag fick Voltaren upprepade gånger på akuten då jag hade så ont så jag inte stod ut trots migrän medicinen och då upptäckte jag att det funkade mycket bättre

6# om jag får gissa lite så tror jag nog hon ringde 112 och personalen sa bara åt henne o ta det lugnt och sluta oroa sig Obestämd

Maria
2011-04-29 06:49
0

#7 Ja, det är ju det som är så svårt när det gäller mediciner. Det som fungerar för en person kanske inte alls fungerar för en annan. Så man får ofta prova sig fram.

Man reagerar dessutom lika olika på biverkningar.

/Maria