Thorax Outlet syndrome
Vet inte om jag har detta men det är det enda jag hittar som är närmast.
För 2 eller 3 somrar sen krockade jag med ett rådjur. Jag hade solen rakt i ögonen och såg ingenting. För att få skugga över ögonen så hade jag armarna utsträckta mot ratten och tryckte mig uppåt från stolen. Armarna var allstå spända.
När jag krockade med rådjuret så trycktes kroppen framåt medan armarna pressades bakåt och jag gjorde illa mig i höger axel. Hade egentligen inte så ont då när jag krockade utan fick mera ont senare på kvällen. Eftersom jag redan hade en läkartid pga mina tummar dagen efter så ides jag inte åka in till stan ifall det inte var så farligt. Ja jag vet det var dumt nu så här efteråt.
Iaf så kom jag till läkaren dagen efter efter en jobbig natt med smärta i nyckelbenet/axeln. Läkaren brydde sig inte ett dugg om min axel fast jag sa att jag krockat. Hon bara koncentrerade sig på tummarna men just då kände jag att tummarna inte alls gjorde ont eftersom det gjorde ont i axeln/nyckelbenet. Hennes kommentar var bara Ja det är sånt som händer och så gjorde hon inget mer. Vet inte ens om hon skrev in något i journalen men hon kollade lite snabbt och jag kunde röra armen vilket jag kunde men det gjorde ont och jag fick röra armen lååångsamt för att det inte skulle göra ont.
Efter det vågade jag inte gå till någon annan läkare för att få samma behandling. Det läkte ut efter ett tag (just nu kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog). Det föll i glömska till den dagen då jag fick en intensiv smärta runt nyckelbenet. Kunde inte röra på armen uppåt utan att skrika av smärta. Det högg till så sjukt ont när jag rörde armen fel. Efter en dag försvann det mesta av smärtan och ca en vecka tog det innan det helt försvann.
Det kommer lite nu och då om jag legat konstigt med axeln eller något sånt. Som att tex ligga på mage och hålla upp överkroppen framför mig.
Vad jag läst mig till av detta syndrom är att folk har stickningar och domningar i armarna och fingrarna. Det har inte jag. Jag tappar ingen färg eller bli blå i armen heller. Jag har bara denna intensiva smärta och kan inte röra armen. Det är vad som har hänt med mig nu ikväll. Ringer jag till Hälsocentralen imorgon så har jag inte denna smärta längre och det känns onödigt men jag måste ju få veta om det är en nerv i kläm under nyckelbenet.
Som sagt det är inget jag tänker på förrän jag får ont och då först kommer jag på att kolla upp det. Borde ha kollat upp det redan då jag krockade och fått det inskrivet i mina journaler men nu är det försent men jag kanske kan få hjälp medicinskt.
Kan det ha likheter med Whiplash (pisksnärtskada)?
Kan man ha whiplash i nyckelbenet med?

hej Ylva.
Jag har något liknande efter en krock, då sa läkaren att det var ett ledband som blivit lite lite ut töjt när jag gick tillbaka med armen efter jag tog emot så som du gjorde, med armarna.
Det kommer och går med ömhet och ibland blir det en inflammation och då blir smärtan nästan outhärdig ..
mvh
mahre
Tror inte det men det kanske fungerar på samma dåliga sätt
Ja det kan nog vara en inflammation men jag vet inte om det kommer bara så där det är väl något som byggs upp under ett tag. Smärta kommer i ett knäpp och sen är det kört.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte vad du hittade att läsa om detta men jag tycker du ska söka läkare när du har besvär.
Kommer det en kväll så sök då eller beställ en tid enbart för detta och förklara hur det beter sig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Försök att äta något antiinflammatoriskt som Voltaren t.ex eller kanske kan du rent av smörja dig med något smärtlindrande.
/Maria
Hehe jag sökte på google nerv i kläm nyckelben så var det detta som kom upp överst.
Jo jag ringde akuten i ett annat ärende och tog upp detta också. Hon sa att jag skulle ringa HC imorgon bitti och få en jourtid.
Tabletter (antiinflammatoriska) jag inte hemma för tillfället men har voltaren gel.

Ta gelen då, bra om du kollar upp det med läkaren.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Går och kletar på nu. 
Hoppas det inte luktar lika illa och starkt som Tiger Balsam
Nä det gör det inte. Tack och lov. 
Tigerbalsam har jag minnen från när jag gick i grundskolan och gymnasiet. Mamma hade tigerbalsam hemma. I vår lägenhet var hallen L-formad och det var säkert 3-4 meter från soffan bort till hennes sovrumsdörr. Ändå kunde jag sitta i vardagsrummet och kommentera med att nu luktar det tigerbalsam igen. Och inifrån sovrummet hördes ett skratt eller en snabb och inte alltför sällan humoristisk kommentar som svar.
Så nog har tigerbalsam en säregen lukt alltid. 
I mitt skåp ligger nu en tub zon som går ut 04 2011. Har använt den lite till handleden, mestadels på tumsidan. Det står att man inte ska använda den längre än en vecka utan att prata med läkare typ, så har lagt den åt sidan nu. Dessutom, är det läge att köpa ny tub eftersom vi snart har gått förbi hela månad 04 eller kan man använda den ett tag till? Hur är det med medlets verkan om gelen är gammal enligt datumet?

# 14 Vet inte men jag tror att den verksamma substansen kanske inte är så verksam längre. Har svårt att tro att nåt skulle bli farligt att använda, särskilt när det är gel men effekten blir nog sämre.
Ha en bra dag! Mongu.
#15 misstänkte att det var så att den verksamma substansen avtar, och borde nog köpa ny tub någon dag framöver.
Ursäkta om jag kapade tråden för övrigt.